Beskrivelse og vurdering av tiltaket: Sov bedre!
DOI:
https://doi.org/10.7557/25.7617Emneord (Nøkkelord):
søvn, miljøterapeutisk, foreldreveiledningstiltak, foreldreveiledning, autisme, søvnkvalitetSammendrag
Innledning: Sov bedre! er et miljøterapeutisk foreldreveiledningstiltak til barn med søvnvansker, primært prøvd ut overfor barn med autisme. Formålet er å bedre søvnkvaliteten til barna slik at de er uthvilt på dagtid. God søvnkvalitet for barna har stor betydning for både barnas og de voksnes livskvalitet.
Beskrivelse av tiltaket: Tiltaket er nytt i Norge, og prøvd ut i forhold til noen familier. Gjennomføringen av tiltaket er 4-delt:
1) Kurs. Foreldrene får undervisning i gruppe på 5-6 familier.
2) Kartlegging av søvnvaner.
3) Individuell utarbeidelse av behandlingsdelen sammen med terapeut.
4) Søvnbehandlingen foregår hjemme hos barnet. Foreldrene prøver ut de tiltakene de ble enige med terapeuten om.
Evaluering av tiltaket: Tiltaket er prøvd ut som et tilbud til 5 familier som hadde barn med autisme. To avbrøt treningen. For alle de 3 barna som var igjen, ble den totale søvnkvaliteten forbedret 6 mnd etter intervensjonsstart. Evidensen fra internasjonale studier for liknende intervensjoner anses som svak fordi mange av studiene har svært få deltakere. Ingen av studiene viser imidlertid noen negative effekter av disse metodene, og det finnes heller ikke alternative behandlingsmåter med bedre evidens over tid.
Ungsinns klassifisering: Tiltaket klassifiseres som et potensielt virksomt tiltak på evidensnivå 1.
Referanser
Adkins, K. W., Molloy, C. Weiss, S. K, Reynolds A., Goldman, S. E., Burnette C., Clemons, T., Fawkes, D. & Malow, B. A. (2012). Effects of a Standardized Pamphlet on Insomnia in Children With Autism Spectrum Disorders. Pediatrics, 130, 139-145. doi: 10.1542/peds.2012-0900K.
Bygdnes, A. M. & Vea, S. O. (2013a). Miljøterapeutisk behandling av søvnproblemer hos barn med autisme. Søvn, 2, 14-19.
Bygdnes, A. M. & Vea, S. O. (2013b). Miljøterapi ved søvnforstyrrelser hos barn med kroniske lidelser. Tidsskrift for Den norske legeforening, 19, 133.
Bjorvatn, B. (2012). Søvnsykdommer. Moderne utredning og behandling. Bergen: Fagbokforlaget.
Brown C. A., Kuo, M., Phillips, L., Berry, R. & Tan, M. (2013). Non-pharmacological sleep interventions for youth with chronic health conditions: A critical review of the methodological quality of the evidence. Disability and Rehabilitation, 35, 1221-1255. doi: 10.3109/09638288.2012.723788.
Durand, V. (2014). Sleep better! A guide to improving sleep for children with special needs,(Revised Ed). Baltimore: Brookes Publishing.
Fetveit, A. & Bjorvatn, B. (2007). Søvnforstyrrelser ved psykiske lidelser. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 44, 394-402.
Owens, J. A., Spirito, A., McGuinn, M. & Nobile, C. (2000). Sleep habits and sleep disturbance in elementary school-aged children. Developmental and Behavioral Pediatrics, 21, 27-36.
Liu, X., Hubbard, J. A., Fabes R. A. & Adam, J. B. (2006). Sleep Disturbances and Correlates of Children with Autism Spectrum Disorders. Child Psychiatry and Human Development, 37, 179-191. doi: 10.1007/s10578-006-0028-3.
Morin, C. M., Hauri, P. J., Espie, C. A., Spielman, A. J., Buysse, D. J. & Bootzin R. R. (1999). Nonpharmacologic treatment of chronic insomnia. An American Academy of Sleep Medicine review. Sleep, 88, 1134-1156.
Polimeni, M. A., Richdale, A. L. & Francis, A. J. P. (2005). A survey of sleep problems in autism, Asperger's disorder and typically developing children. Journal of Intellectual Disability Research, 49, 260–268. doi: 10.1111/j.1365-2788.2005.00642.x.
Richdale, A. L. (1999). Sleep problems in autism: prevalence, cause, and intervention. Developmental Medicine & Child Neurology, 41, 60–66. doi: 10.1111/j.1469-8749.1999.tb00012.x.
Slørdal L. & Bramness J. G. Er alimemazin et egnet søvnmiddel for barn. Tidskrift for den Norske Legeforening, 19, 2194-2196.
Vriend, J. L., Corkum, P. V., Moon, E. C. & Smith, I. M. (2011). Behavioral interventions for sleep problems in children with autism spectrum disorders: current findings and future directions. Journal of Pediatric Psychology, 36,1017-1029. doi: 10.1093/jpepsy/jsr044.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2015 Helene Eng, Stein Erik Ulvund
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.