Beskrivelse og vurdering av tiltaket: Urolige spedbarn
DOI:
https://doi.org/10.7557/25.7620Emneord (Nøkkelord):
forebyggende, spedbarn, foreldreveiledning, samspill, foreldreSammendrag
Innledning: Urolige spedbarn er et indikert forebyggende tiltak for sped- og småbarn som har strevd med uro over tid og som fortsatt strever ved fire måneders alder. Tiltaket tilbys som supplement til helsestasjonens ordinære oppfølgning av spedbarns familier. Tiltaket skal fremme mer positivt samspill mellom barnet og foreldrene gjennom psykoedukasjon, strukturering av hverdagslivet og foreldreveiledning. Tiltaket forventes å redusere vedvarende vansker med regulering, øke selvregulering og minske risikoen for vold mot barnet.
Beskrivelse av tiltaket: Det utføres hyppigere oppfølgning og konsultasjoner hos helsesøster. Gjennom å se på videofilm av samspillet mellom foreldre og barn gis det råd og veiledning i forhold til konkrete problemstillinger knyttet til det enkelte barn.
Evaluering av tiltaket: Det er ikke gjennomført noen effektevaluering av tiltaket i Norge. Tiltaket har vært prøvd ut som et pilotprosjekt ved Rønvik Familiesenter i Bodø kommune hvor erfaringene viste bedringer i sosio-emosjonell fungering hos spedbarna (N = 5) og reduksjon i opplevd stress hos foreldrene.
Ungsinns klassifisering: Tiltaket Urolige spedbarn har en solid teoretisk forankring som sannsynliggjør effekt i den aktuelle målgruppen. Det foreligger ingen norske effektstudier. Tiltaket klassifiseres som et sannsynlig virksomt tiltak på evidensnivå 2.
Referanser
Berger, A. (2011). Self-regulation: brain, cognition, and development. Washington, D.C.: American Psychological Association.
Bergum Hansen, M., & Jacobsen, H. (2008). Sped- og småbarn i risiko - En kunnskapsstatus Regionsenter for barn og unges psykiske helse. Helseregion øst og sør.
Blom, M. A., van Sleuwen, B. E., de Vries, H., Engelberts, A. C., & L'Hoir, M. P. (2009). Health care interventions for excessive crying in infants: regularity with and without swaddling. Journal of child health care: for professionals working with children in the hospital and community, 13, 161-176. doi: 10.1177/1367493509102476
Hafstad, R., & Øvreeide, H. (2004). Marte Meo - en veilednings- og behandlingsmetode. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 41, 447-456.
Hemmi, M. H., Wolke, D., & Schneider, S. (2011). Associations between problems with crying, sleeping and/or feeding in infancy and long-term behavioural outcomes in childhood: a meta-analysis. Archives of Disease in Childhood, 96, 622-629. doi: 10.1136/adc.2010.191312
Kornør, H., & Martinussen, M. (2011). Måleegenskaper ved den norske versjonen av Parenting Stress index, 3. versjon (PSI). PsykTestBarn, 1:2.
Kvarum, I. M., & Hunstad-Ulriksen, C. (2012). Urolige spedbarn - noe å uroe oss for? Betydningen av tidlig intervensjon overfor spedbarn med reguleringsvansker. Spesialistoppgave i klinisk barne- og ungdomspsykologi. Norsk Psykologforening.
Kvarum, I. M., Hunstad-Ulriksen, C., & Apeland, B. (2014). Prosjekt "Urolige spedbarn" - Et rom for de urolige små i Familiens Hus. Rapport. Avdeling for oppvekst og kultur. Bodø Kommune.
Martinussen, M., & Valla, L. (2013). Måleegenskaper ved den norske versjonen av Ages and Stages Questionnaire (ASQ). PsykTestBarn, 1:6.
Moe, V., Slinning, K., & Hansen, M. B. (2010). Håndbok i sped- og småbarns psykiske helse. Oslo: Gyldendal akademisk.
Møller-Pedersen, K. (2010). Reguleringsvansker som forløper for oppmerksomhetsvansker, hyperaktivitet og kanskje ADHD? In V. Moe, K. Slinning & M. Bergum Hansen (Eds.), Håndbok i sped- og småbarns psykiske helse (pp. 374). Oslo Gyldendal Akademisk.
Onsøien, R., Drugli, M. B., & Bergum Hansen, M. (2009). Videofeedback of Infant Parent Interaction [VIPI]. R-BUP Midt. Trondheim.
Papousek, M., Schieche, M., Wurmser, H., & Kronenberg, K. (2007). Disorders of behavioral and emotional regulation in the first years of life : early risks and intervention in the developing parent-infant relationship. Washington, D.C.: Zero to three.
Phillips, J., Sharpe, L., & Nemeth, D. (2010). Maternal psychopathology and outcomes of a residential mother-infant intervention for unsettled infant behaviour. The Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 44, 280-289. doi: 10.3109/00048670903487225
Rasmussen, L.-M. P., & Martinussen, M. (2013). Måleegenenskaper ved den norske versjonen av Ages & Stages Questionnaire: Social and Emotional, ASQ:SE. PsykTestBarn, 2:1.
Sameroff, A. J. (2009). The transactional model of development : how children and contexts shape each other. Washington, D.C.: American Psychological Association.
Smart, J., & Hiscock, H. (2007). Early infant crying and sleeping problems: a pilot study of impact on parental well-being and parent-endorsed strategies for management. Journal of Paediatrics and Child Health, 43, 284-290. doi: 10.1111/j.1440-1754.2007.01060.x
Wollwerth de Chuquisengo, R., & Papousek, M. (2007). Integrative Communication-Centered Parent-Infant Counseling and Psychotherapy: The Munich Model. In M. Papousek, M. Schieche & H. Wurmser (Eds.), Disorders of Behavioral and Emotional Regulation in the first years of life. Early risks and intervention in the developing parent-child relationship (pp. 346). Washington DC: Zero to Three, National Center for Infants, Toddlers, and Families.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2014 Henriette Kyrrestad Strøm, Stein Erik Ulvund
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.