Beskrivelse og vurdering av tiltaket: PALS - Positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling
DOI:
https://doi.org/10.7557/25.7623Emneord (Nøkkelord):
forebyggende, sosiale ferdigheter, skolefaglige ferdigheter, grunnskole elever, trygt læringsmiljøSammendrag
Dette er ikke den nyeste artikkelen om dette tiltaket. Oppdatert artikkel: https://doi.org/10.7557/25.7592
Innledning: PALS er en skoleomfattende innsatsmodell med mål om å fremme sosiale og skolefaglige ferdigheter samt å forebygge og redusere problematferd blant alle grunnskolens elever (1.-10. klasse). Alle elever og ansatte på skolen involveres i å bygge et trygt læringsmiljø. Atferdssenteret har utviklet PALS og er ansvarlig for opplæring og implementering i skolen.
Beskrivelse av tiltaket: PALS består av universelle forebyggende innsatser som rettes mot alle elever. En mindre gruppe elever (10-15 %) viser moderat til høy risiko for problemutvikling og har ikke tilfredsstillende utbytte av de forebyggende tiltakene. For disse har modellen mer intense, målrettede innsatser på selektert og indikert nivå. Modellen disponerer et bredt spekter av forhåndsdefinerte forskningsbaserte intervensjonskomponenter for å fremme og støtte elevenes læring og utvikling. Konkret innsamlet informasjon benyttes for å avdekke sosiale, atferdsmessige og skolefaglige problemer på et tidlig tidspunkt for å kunne målrette innsatsen i forhold til elevenes individuelle behov for hjelp og støtte.
Evaluering av tiltaket: Det er gjennomført en kvasi-eksperimentelt studie med kontrollgruppe på PALS. Utvalget var fra 8 skoler som inkluderte 704 elever og 82 lærere. Tiltaket viste moderate til store effekter på nedgang i problematferd basert på lærernes tilbakemelding. De fant imidlertid ikke signifikante effekter på elevenes sosiale kompetanse i denne. Analyser av forskjeller mellom de fire PALS-skolene viste en signifikant sammenheng mellom hvor godt PALS var implementert og i hvilken grad programmet klarte å begrense problematferd både på skolen og i klassen. Det pågår en langt større evalueringsstudie av PALS som inkluderer 10 000 elever fra 65 barneskoler fra hele landet.
Ungsinnpanelets klassifisering: PALS klassifiseres som et funksjonelt virksomt tiltak på evidensnivå 3, med dokumentasjonsgrad ***.
Referanser
Algozzine, B., Horner, R. H., Sugai, G., Barrett, S., Dickey, S. R., Eber, L., . . . Tobin, T. (2010). Evaluation blueprint for school wide positive behavior support. Eugene, OR: National Technical Assistance Center on Positive Behavior Interventions and Support. Hentet fra: http://www.ncpublicschools.org/docs/positivebehavior/data/evaluation/template.pdf
Arnesen, A. & Meek-Hansen, W. (2011): En integrert skoleomfattende tiltaksmodell for å fremme god leseutvikling og sosiale ferdigheter. Spesialpedagogikk, 8, 4-14.
Arnesen, A. & Meek-Hansen, W. (2011). PALS. Håndbok – Modul 1 – Skoleomfattende forebyggende tiltaksnivå. Oslo: Atferdssenteret.
Arnesen, A., Meek-Hansen, W. & Hendis, M. (2012). PALS. Håndbok – Modul 2- Individuelle tiltaksnivå.” . Oslo: Atferdssenteret.
Arnesen, A. & Ogden, T. (2006). Skoleomfattende kartlegging av elevatferd. Spesialpedagogikk, 2, 18-29.
Arnesen, A., Ogden, T. & Sørlie, M.-A. (2006). Positiv atferd og støttende læringsmiljø i skolen. Oslo: Universitetsforlaget.
Arnesen, A. & Sørlie, M.-A. (2010). Forebyggende arbeid i skolen. I E. Befring, I. Frønes & M.-A. Sørlie (red.) Sårbare unge. Nye perspektiv og tilnærminger, (s. 86-102). Oslo: Gyldendal Akademisk.
Arnesen, A., Sørlie, M.-A. & Ogden, T. (2003). Positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling i skolen. Et skoleomfattende tiltaksprogram. Spesialpedagogikk, 9, 18-27.
Atferdssenteret & Statsped. (udatert). Implementeringsplan for den skoleomfattende tiltaksmodellen PALS. Oslo. Hentet fra: http://www.atferdssenteret.no/getfile.php/Filer/Atferdssenteret.no/Internett/Programmer_Metoder/PALS/Implementeringsplan%20for%20PALS%202012.pdf
Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action. A social cognitive theory. Englewood Cliffs: Prentice Hall.
Bradshaw, C. P., Koth, C. W., Bevans, K. B., Ialong, N. & Leaf, P. J. (2008). The impact of school-wide positive behavioral interventions and supports (PBIS) on the organizational health of elementary schools. School Psychology Quarterly, 23, 462-473. doi: 10.1037/a0012883
Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development. Experiments by nature and design. Cambridge, Mass: Harvard University Press.
Cohen, J. (1992). A power primer. Psychological Bulletin, 112,155-159. doi: 10.1037/0033
Dodge, K. A. (1990). Nature versus nurture in childhood conduct disorder. It is time to ask a different question. Developmental Psychology, 26, 698-701. doi: 10.1037/0012-1649.26.5.698
Dodge, K. A. (1991). The structure and function of reactive and proactive aggression. I D. J. Pepler & K. A. Rubin (red.). The development and treatment of childhood aggression (s. 201-218).Hillsdale: Erlbaum.
Flay, B. R. (2002). Positive youth development requires comprehensive health promotion programs. American Journal of Health Behavior, 6, 407-424. doi:10.5993/AJHB.26.6.2
Hirschi, T. (1969). Causes of delinquency. Berkely: University of California Press.
Horner, R. H. & Sugai, G. (2004). School-wide positive behavior support. Implementers' blueprint and self-assessment. Eugene: University of Oregon, OSEP Center on Positive Behavior Support.
Horner, R., Sugai, G., Eber, L. & Lewandowski, H. (2004). Illinois positive behavior interventions and support project: 2003-2004 progress report. University of Oregon: Center on Positive Behavior Interventions and Support & Illinois State Board of Education.
Marquez, B., Sprague, J., Walker, H. M., Gunn, B., Smolkowski, K., Yeaton, P., … Marquez, J. (2013). Evaluation of Classroom Management in Action: Online School Staff Training on Establishing Positive Behavior Supports in Elementary School Instructional Settings. Washington, DC: U.S. Department of Education, Institute of Education Sciences, National Center for Education Research.
Ogden, T. (2009). Sosial kompetanse og problematferd i skolen (2. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk.
Ogden, T., Sørlie, M.-A. & Amlund Hagen, K. (2007). Building strength through enhancing social competence in immigrant students at primary school. A pilot study. Journal of Emotional and Behavioral Difficulties, 2, 105-117. Doi: 10.1080/13632750701315508
Ogden, T. & Sørlie, M.-A. (2009). Implementing and evaluating empirically based family and school programmes for children with conduct problems in Norway. The International Journal of Emotional Education, 1, 96-107. doi: 10.1177/1049731509335530
Ogden, T., Sørlie, M.-A., Arnesen, A. & Meek-Hansen, W. (2012). The PALS school-wide positive behaviour support model in Norwegian primary schools – implementation and evaluation. I J. Visser, H. Daniles & T. Cole (red.), Transforming troubled lives: strategies and interventions for children with social, emotional and behavioural difficulties. International Perspectives on Inclusive Education, 2, 41–57. doi: 10.1108/S1479-3636(2012)0000002006
Patterson, G. R. (2002). The early development of the coercive family process: I J. B. Reid, G. R. Patterson & J. J. Snyder (red.). Antisocial bahavior in children and adolescents. A developmental analysis and model for intervention (s. 25-44). Washington, DC: American Psychological Association.
Rasmussen, P. S. & Olsen, P. S. (2012). Positiv adferd i læring og samspil (PALS): En evaluering af en skoleomfattende intervention på 11 pilotskoler. Rapport 12:07 til Socialstyrelsen fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd. Hentet fra: http://www.sfi.dk/resultater-4726.aspx?Action=1&NewsId=3366&PID=9422
Sampson, R. J. & Laub, J. H. (1993). Crime in the making. Pathways and turning points through life. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Simonsen, B., Eber, L., Black, A. C., Sugai, G., Lewandowski, H., Sims, B. & Myers, D. (2012). Illinois statewide positive behavioral interventions and supports: evolution and impact on student outcomes across years. Journal of Positive Behavior Interventions, 14, 5-16. doi: 10.1177/1098300711412601
Sroufe, L. A. & Rutter, M. (1984). The domain of developmental psychopathology. Child Development, 55, 17-29.
Sørlie, M.-A. & Ogden, T. (2007). Immediate impacts of PALS: A school-wide multi-level program targeting behavior problems in elementary schools. Scandinavian Journal of Educational Research, 5, 471-491. doi: 10.1080/00313830701576581
Sørlie, M.-A. & Torsheim, T. (2011). Multilevel analysis of the relationship between collective efficacy and problem behavior in school. School Effectiveness and School Improvement, 2, 175-191.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2014 Henrik Natvig
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.