Beskrivelse og vurdering av tiltaket: SMART

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7557/25.7646

Emneord (Nøkkelord):

forebyggende, emosjonell vansker, ungdommer, kognitive atferdsterapi, angst, depresjon, sosial kompetanse

Sammendrag

Innledning: SMART er tiltak som kan benyttes i forebygging eller behandling av emosjonelle vansker for ungdom fra 14 år og oppover. Tiltaket er opprinnelig utviklet i Tyskland, men den norske versjonen av tiltaket er utviklet av Simon-Peter Neumer. Materiellet for tiltaket er tilgjengelig gjennom kommuneforlaget og RBUP Øst og Sør tilbyr opplæring i metoden.

Beskrivelse av tiltaket: Kognitive atferdsterapeutiske metoder benyttes for å redusere angst og depresjon samt å styrke sosial kompetanse hos ungdommene. Programmet er basert på teori om hvordan tanker, følelser, kropp og handling kan inngå i et uheldig samspill som fremkaller og forsterker angst- og depresjonssymptomer. Programmet kan både brukes forebyggende og som supplement til behandling. Det er manualbasert og består av fem moduler som kan brukes fleksibelt etter ungdommens behov.

Evaluering og erfaringer med tiltaket: SMART er et nytt tiltak i Norge og det foreligger ingen norske effektstudier av tiltaket ennå. Tre pilotstudier viser en tendens i retning av reduksjon av depresjons- og angstsymptomer av programmet.

Ungsinnpanelet klassifisering: Tiltaket SMART har en sterk teoretisk forankring og det er gjort positive erfaringer med tiltaket i utprøvinger i Norge. Fordi det ikke foreligger norske effektstudier, klassifiseres tiltaket som et sannsynlig virksomt tiltak på evidensnivå 2.

Referanser

Beck, A. T. (1976). Cognitive therapy and the emotional disorders. New York: International Universities Press.

Beck, A. T., Rush, J., Shaw, B. F. & Emery, G. (1979). Cognitive therapy of depression. (1 – 33). New York: The Guilford press.

Beck, J. (1995). Cognitive therapy. Basics and beyond. New York:The Guilford Press. (1 – 24).

Bittner, A., Richter, J., Müller, C., Junge-Hoffmeister, J. & Weidner,K. (2009). Effekte eines gruppenprogramms zur frühintervention bei stress, angst und depressiven beschwerden in der schwangerschaft: eine pilotstudie. [Effekter av et gruppeprogram for tidlig intervensjon mot stress, angst og depressive tanker i svangerskapet: en pilotstudie]. In B. Maier, C. Braun, D. Schuster, A. Wenger & M. Rauchfuß (Red), Ver-bindung –Bindung, Trennung und Verlust in der Frauenheilkunde und Geburtshilfe. Beiträge der 1. Drei-Länder-Tagung der DGPFG e. V., ÖGPGG und SAPGG 2009 (s. 173-180). Frankfurt/M.: Mabuse-Verlag.

Junge, J., Neumer, S. P., Manz, R. & Margraf, J. (2002). GO! - Gesundheit und optimismus. Ein programm zur primären prävention von angst und depression bei jugendlichen. [GO! Helse og optimism. Et program for primærforebygging av angst og depresjon hos ungdom]. Manual. Weinheim: PVU/Beltz.

Lorentzen, V. (2008). “Ja takk begge deler?” En utprøving av SMART, manualisert gruppebehandling for angst og depresjon kombinert med individuell oppfølging for ungdom 15–18 år. Oppgave i forbindelse med 2-årig videreutdanning i kognitiv atferdsterapi for barn og ungdom i regi av R-BUP Nord.Universitetet i Tromsø.

Markhus, A. (2006): En utprøving av strukturert materiale for terapi (SMART) i individualterapi ved en barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk: En evaluering utført gjennom bruk av single case analyse. Skriftlig arbeid til godkjenning for spesialistutdanning i klinisk psykologi, fordypningsområde klinisk barne- og ungdomspsykologi. Oslo: Norsk Psykologforening.

Müller, J. & Neumer, S.P. (2007). Prävention von Angst und Depression: Evaluation des GO!-Programms für erwachsene. VDM Verlag Dr. Müller.

Neumer, S. P., Gere, M. & Junge-Hoffmeister, J. (2013a). Smarte foreldre. Veileder. Et gruppeprogram for foreldre med engstelige og triste barn. Oslo: Kommuneforlaget.

Neumer, S. P., Gere, M. & Junge-Hoffmeister, J. (2013b). Smarte foreldre. Arbeidsbok. Et gruppeprogram for foreldre med engstelige og triste barn. Oslo: Kommuneforlaget.

Neumer, S. P., Junge, J., Manz, R. & Margraf, J. (1999). GO! Gesundheit und optimismus. Angst und depression erkennen und vorbeugen. Ein psychoedukatives basisprogramm. [GO! Helse og optimisme. Oppdage og forhindre angst og depresjon. Et psykoedukativt basisprogram.] Dresden:Technische Universität.

Neumer, S. P. & Junge-Hoffmeister, J. (2010a). SMART. Veileder. Forebygging av emosjonelle problemer hos ungdom. Oslo: Kommuneforlaget.

Neumer, S. P. & Junge-Hoffmeister, J. (2010b). Arbeidsbok. Forebygging av emosjonelle problemer hos ungdom. Oslo: Kommuneforlaget.

Sundsfjord, C. (2012). Utprøving av SMART-gruppe som forebyggende tiltak i førstelinjetjenesten for ungdom med lettere emosjonelle vansker. Eksamensbesvarelse. Kognitiv atferdsterapi for barn og ungdom. Tromsø: Universitetet i Tromsø.

Illustrasjonsfoto. En jente med hette over hode (nedstemt).

Nedlastinger

Publisert

2013-04-12

Hvordan referere

Reedtz, C., & Eng, H. (2013). Beskrivelse og vurdering av tiltaket: SMART. Ungsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge, 5(1). https://doi.org/10.7557/25.7646

Utgave

Seksjon

Panelvurderte artikler