Beskrivelse og vurdering av tiltaket: Zippys venner

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7557/25.7648

Emneord (Nøkkelord):

undervisningsprogram, barneskole, psykisk helse, forebygge emosjonelle vansker, stressmestring, fremme samarbeid, håndtere konflikter, fremme empati

Sammendrag

Dette er ikke den nyeste artikkelen om dette tiltaket. Oppdatert artikkel:  https://doi.org/10.7557/25.7593

 

Innledning: Zippys venner er et undervisningsprogram rettet mot elever i første til fjerde klasse. Programmets overordnede mål er å fremme psykisk helse og å forebygge emosjonelle vansker gjennom å styrke barns evne til å mestre dagliglivets problemer (stressmestring). Parallelt med dette ønsker man å styrke evnen til å gjenkjenne og sette ord på følelser, håndtere konflikter, fremme samarbeid, fremme empati, samt å gi støtte venner imellom.

Beskrivelse av tiltaket: Selve programmet gjennomføres i klasserommet og undervisningsopplegget er delt inn i seks moduler som hver innledes med en historie om pinnedyret Zippy og vennen hans som snakker og forteller om ulike tema. I tillegg benyttes ulike aktiviteter som rollespill, øvelser, lek, tegning og samtaler. Hver time skal stimulere til egenaktivitet initiert fra læreren, og programmet har en trinnvis progresjon fra enkle læringsoppgaver til mer komplekse etterhvert.

Evaluering av tiltaket: RBUP Øst og Sør har evaluert Zippys venner gjennom en randomisert kontrollert studie i 2007-2008. Studien inkluderte totalt 1483 elever fordelt på 18 tiltaksskoler og 17 kontrollskoler. Resultatene viser at programmet har en effekt på elevenes mestring ved at de tok i bruk mindre grad av opposisjonelle strategier og ble flinkere til aktivt å søke støtte og hjelp. Det ble ikke funnet effekter på elvenes psykiske helse, men det ble funnet at tiltaket fremmer et godt klassemiljø, fremmer akademiske ferdigheter og hemmer mobbing. Effektstørrelsene som ble funnet var gjennomgående små til middels. Utenlandske studier støtter de funn som er gjort i Norge.

Ungsinns klassifisering: Ungsinn klassifiserer Zippys venner som dokumentert virksomt på evidensnivå 4, dokumentasjonsgrad **** basert på effekter på økt mestring, bedre skolemiljø, akademiske prestasjoner og reduksjon av mobbing.

Referanser

Clarke, A. & Barry M., M. (2010). An evaluation of the Zippy’s friends emotional wellbeing programme for primary schools in Ireland. Galway: Health Promotion Research Centre.

Cohen, S. & Wills, T. A. (1985). Stress, social support and the buffering hypothesis. Psychological Bulletin, 98, 310 – 357.

Compas, B. E., Connor-Smith, J. K., Saltzman, H., Thomsen, A. H. & Wadsworth, M. E. (2001). Coping with stress during childhood and adolescence: problems, progress, and potential in theory and research. Psychological Bulletin, 127, 87-127.

Folkman, S. & Lazarus, R. S. (1986). Stress processes and depressive symptomatology. Journal of Abnormal Psychology, 95, 107-113.

Holen, S., Waaktaar, T., Lervåg, A. & Ystgaard, M. (2012a). The effectiveness of a universal school-based program on coping and mental health: a randomized controlled study of Zippy’s Friends, Educational Psychology: An International Journal of Experimental Educational Psychology, 32, 5, 657-677. doi:10.1080/01443410.2012.686152

Holen, S., Waaktaar, T., Lervåg, A. & Ystgaard, M. (2012). Implementing a universal stress management program for young school children: Are there classroom climate or academic effects? Scandinavian Journal of Educational Research, doi:10.1080/00313831.2012.656320

Lazarus, R. S. & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal and coping. New York: Springer Publ. Co.

Mishara B. & Ystgaard M. (1999). Evaluation of the Reaching Young Europe pilot program in Denmark. London: Befrienders International.

Mishara B., & Ystgaard M. (2002). One Year follow-up of the Effects of Zippy and Friends on participation in Lituania. London: Partnership for Children.

Mishara, B. & Ystgaard, M. (2006). Effectiveness of a mental health promotion program to improve coping skills in young children: Zippy’s Friend’s. Early Childhood Research Quarterly, 21, 110-123. doi:10.1016/j.ecresq.2006.01.002

Monkeviciene, B., Mishara, B. & Dufour, S. (2006). Effects of the Zippy’s friends programme on children’s coping abilities during the transition from kindergarten to elementary school. Early Childhood Education Journal, 34, 53-60. doi: 10.1007/s10643-006-0104-0

Skinner, E. A., Edge, K., Altman, J. & Sherwood, H. (2003). Searching for the structure of coping: a review and critique of category systems for classifying ways of coping. Psychological Bulletin, 129, 216-269. doi:10.1037/0033-2909.129.2.216

Spirito, A., Stark, L. J. & Williams, C. (1988). Development of a brief coping checklist for use with pediatric populations. Journal of Pediatric Psychology, 13, 555-574.

Voksne for barn. (2005). Statusrapport til sosial og helsedirektoratet 2004 og 2005. Oslo: Sosial og helsedirektoratet.

Voksne for barn. (2006). Statusrapport til sosial og helsedirektoratet 2005 og 2006. Oslo: Sosial og helsedirektoratet.

Illustrasjonsfoto. Ung gutt som smiler til kameraet.

Nedlastinger

Publisert

2013-03-11

Hvordan referere

Bjørknes, R. (2013). Beskrivelse og vurdering av tiltaket: Zippys venner. Ungsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge, 5(1). https://doi.org/10.7557/25.7648

Utgave

Seksjon

Panelvurderte artikler