Beskrivelse og vurdering av tiltaket: VIP (Veiledning og Informasjon om Psykisk helse hos ungdom)

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7557/25.7651

Emneord (Nøkkelord):

helsefremmende, universalforebyggende, videregående, ungdom, psykisk helse, hjelpetiltak

Sammendrag

Dette er ikke den nyeste artikkelen om dette tiltaket. Oppdatert artikkel:  https://doi.org/10.7557/25.7139

 

Innledning: VIP er et helsefremmende og universalforebyggende tiltak som retter seg mot elever i videregående skole, primært ungdom i alderen 16 til 17 år. Hovedmålet for programmet er å gjøre elever bedre rustet til å ta vare på sin egen psykiske helse og bli oppmerksom på hvilke hjelpetiltak de kan oppsøke ved psykiske problemer og lidelser. VIP er en av fem intervensjoner i satsningen «Psykisk helse i skolen» (www.psykiskhelseiskolen.no).

Beskrivelse av tiltaket: Tiltaket baserer seg på et undervisningsopplegg for elevene på 3+2 timer. De første 3 timene er med egen lærer der psykisk helse er tema, mens de siste to timene er et møte med helsepersonell f.eks. helsesøster. Selve gjennomføringen av tiltaket går gjennom 5 faser. Den første fasen er en opplæringskonferanse for alle ansatte i skolene og helsepersonell fra psykisk helsetjeneste. Fase 2 består av et samarbeidsmøte for de lærerne og helsepersonell som skal samarbeide i en klasse. I den tredje fasen starter arbeidet med elevene, og undervisning i psykisk helse samtidigs som det arbeides med elevheftet. Fase 4 er et klassebesøk fra fagpersonell på 2 timer. Den siste fasen (5) innebærer en årlig evaluering av tiltaket i klassene, som deretter tas opp blant kontaktlærere, administrasjon og helsepersonell som har deltatt i et oppsummeringsmøte.

Evaluering av tiltaket: Flere videregående skoler har fått opplæring og gjennomført tiltaket. Folkehelseinstituttet gjorde i 2010 en kvasi-eksperimentell effektevaluering av tiltaket, og resultatene var moderate til små, men det positive er at en såpass kortvarig skoleintervensjon hadde en effekt. Ikke bare økte ungdommenes kunnskaper, men også utfallsmål knyttet mer direkte til elevenes psykiske helse så ut til å ha en effekt.

Ungsinns klassifisering: VIP klassifiseres som et funksjonelt virksomt tiltak på evidensnivå 3, med dokumentasjonsgrad ***.

Referanser

Andersen, B. J. (2011). Effekter av undervisning om psykisk helse i videregående skoler. Doktoravhandling. Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo.

Andersen, B. J., Johansen, R. & Nord, E. (2010). Undervisningsprogram i videregående skoler om psykiske plager: Effekter på elevers hjelpsøking og psykiske helse. Norsk Epidemiologi, 1, 23-32.

Andersen, B. J., & Nord, E. (2010). Effekter av program i skolen for å forebygge psykiske plager. Norsk Epidemiologi, 1, 15-22.

Andersen, B. J. (udatert). Elevenes Evaluering av VIP-programmet ved videregående skoler skoleåret 2008-2009. Hentet fra: http://www.vipweb.no/INDEX2.HTML

Andersen, B.J., Johansen, R. & Nord, E. (2012). Undervisningsprogram i videregående skoler om psykiske plager: Læringsutbytte 6 og 12 måneder etter. Innsendt - til fagfellesvurdering i Tidsskrift for Norsk Psykologforening. Publiseres høsten 2012.

Goodman, R., Meltzer, H. & Bailey, V. (1998). The strength and difficulties questionnaire: a pilot study of the validity of the self report version. European Child and Adolescent Psychiatry, 7, s. 125-130. doi: 10.1007/s007870050057

Sorkmo, A. & Hansen, V. (2001). Evaluering av VIP-prosjektet, en resepsjonsstudie. Hovedoppgave ved profesjonsstudiet i psykologi. Universitetet i Oslo.

Hillestad, K. & Udland Hansen, L. (2002). Snakk med oss! Rapport nr. 21. Oslo: Statkonsult.

Hillestad, K. (2004). Stå på – dere gjør en bra jobb.1. Rapport. Oslo: Statkonsult.

Wallerstein, Nina (1992): Powerlessness, Empowerment and Health: Implications for Health Promotion Programs. American Journal of Health Promotion, 6, s. 197-205. Doi: 10.4278/0890-1171-6.3.197

Illustrasjonsfoto. En ung jente som lukter på en blomst.

Nedlastinger

Publisert

2012-06-14

Hvordan referere

Neumer, S.-P. (2012). Beskrivelse og vurdering av tiltaket: VIP (Veiledning og Informasjon om Psykisk helse hos ungdom). Ungsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge, 4(1). https://doi.org/10.7557/25.7651

Utgave

Seksjon

Panelvurderte artikler