Beskrivelse og vurdering av tiltaket: Venn1
DOI:
https://doi.org/10.7557/25.7655Emneord (Nøkkelord):
universalforebyggende, undervisningsprogram, ungdom, psykisk helse, barn, forebygge negative holdninger, forebygge negative fordommerSammendrag
Innledning: Venn1 er et universalforebyggende undervisningsprogram om ungdomstid og psykisk helse. Tiltaket retter seg mot barn og ungdom i alderen 13-22 år, og tilbys i hovedsak gjennom skolen gjennom programpakken Psykisk helse i skolen. Hovedmålet er å bidra til økt kunnskap om hva psykisk helse er, forebygge negative holdninger og fordommer, vise hvordan man kan være venn for en som har det vanskelig og gi kunnskap om hvor og hvordan man kan søke hjelp.
Beskrivelse av tiltaket: Tiltaket har hentet inspirasjon fra ulike kilder, og er forankret i generell humanistisk og pedagogisk teori. Programmet går over 3 skoletimer og undervisningen ledes av to kursledere (en prosessleder og en ungdomskontakt, begge med brukererfaring). Undervisningen består av fire deler der det jobbes med ulike tema, og ut i fra temaene anvendes ulike metoder som bl.a. foredrag, fortellinger fra brukererfaringer, sosiometriøvelser, samtalegrupper og plenumsdiskusjoner. Øvelsene brukes for å aktivisere elevene i læring, og dialog mellom elevene og kurslederne anses som viktig i forhold til å anerkjenne og respektere ungdommenes synspunkter.
Evaluering av tiltaket: SINTEF har gjennomført en evalueringsstudie av Venn 1 og sett på kort- og langtidseffektene av programmet. Resultatene indikerte at tiltaket hadde positive korttidseffekter, men at resultatene jevnet seg ut to år etter programmet var gjennomført. Samtidig med denne evalueringsstudien ble det gjort kvalitative fokusgruppeintervju med sentrale aktører på skole-, skoleeier-, og nasjonalt nivå. Resultatene fra disse var positive og de som hadde deltatt var fornøyde, men elevene gav uttrykk for at de hadde behov for mer kunnskap om psykisk helse.
Ungsinns klassifisering: Venn1 klassifiseres et funksjonelt virksomt tiltak på evidensnivå 3 med dokumentasjonsgrad *
Referanser
Andersson, H. W., Kaspersen, S. L., Bjørngaard, J. H., Bungum, B., Ådnanes, M. & Buland, T. (2009). Psykisk helse i skolen. Effektevaluering av opplæringsprogrammene Hva er det med Monica?, STEP – ungdom møter ungdom og Venn1.no. Delrapport A. SINTEF rapport A10365. Tilgjengelig fra: http://www.sintef.no/upload/Helse/Psykisk%20helse/Rapport%20A10365%20PHIS%20rapport%20A.pdf
Andersson, H. W., Kaspersen, S. L., Bungum, B., Bjørngaard, J. H., & Buland, T. (2010). Psykisk helse i skolen. Effektevaluering av opplæringsprogrammene Hva er det med Monica?, STEP – ungdom møter ungdom og Venn1.no. SINTEF rapport A14919. Tilgjengelig fra: http://www.sintef.no/upload/Teknologi_samfunn/Rapport%20A14919%20Psykisk%20helse%20i%20skolen%20-%20Sluttrapport.pdf
Andersen, T. (1987), The reflecting team: Dialogue and meta-dialogue in clinical work. Family Process, 26, 415–428. doi: 10.1111/j.1545-5300.1987.00415.x
Antonovsky, A. (1979). Health, stress, and coping. San Francisco: Jossey-Bass.
Kaspersen, S. L., Bungum, B., Andersson, H. W., Bjørngaard, J. H., Ådnanes, M., & Buland, T. (2009). Psykisk helse i skolen. Deskriptiv fremstilling av datamaterialet for Effektevaluering av opplæringsprogrammene Hva er det med Monica?, STEP – ungdom møter ungdom og Venn1.no. Delrapport B. SINTEF rapport A103652. Tilgjengelig fra: http://www.sintef.no/upload/Helse/Psykisk%20helse/Rapport%20A10362%20PHIS%20rapport%20B.pdf
Mental helse. (2012). Venn1-Ungdom og psykisk helse. Veileder. Skien: Mental helse.
Rogers, C. (1951). Client-centered therapy: Its current practice, implications and theory. London: Constable.
Yalom, I. (1995). The theory and practice of group psychotherapy. New York : Basic Books.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2012 Ragnhild Bjørknes, Helene Eng
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.