Beskrivelse og vurdering av tiltaket: Unge og Rus

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7557/25.7662

Emneord (Nøkkelord):

universalforebyggende, skolebasert tiltak, kunnskap, kritisk tenking, holdninger, normer, forventinger, alkogolbruk

Sammendrag

Innledning: Unge & Rus er et universalforebyggende skolebasert tiltak. Hovedformålet med tiltaket er å utvikle kunnskaper og evne til å tenke kritisk om bruk av alkohol, styrke holdningene mot bruk av alkohol, styrke ferdigheter til å si nei, og ikke minst - utsette alkoholdebut. Tiltaket retter seg mot elever, lærere og foresatte på 8. klassetrinn. I tillegg finnes det en oppfølgingsmodul for 9. klassetrinn, samt en egen versjon for videregående skole.

Beskrivelse av tiltaket: Tiltaket Unge & Rus et universalforebyggende program hvor fokuset rettes mot elevers holdninger, normer og forventninger i forhold til alkohol. Gjennom programmet skal elevene delta på individuelle oppgaver, gruppeoppgaver og hjemmeoppgaver knyttet til ulike temaer om alkohol og alkoholbruk. Som en del av programmet gjennomføres det også 2 foreldremøter, hvor det første innebærer gruppediskusjoner omkring holdninger og praksis overfor de unges bruk av rusmidler. På det andre foreldremøtet deltar både foreldre og elever, og nå skal foreldre og elever diskutere holdninger mot bruk av rusmidler og de grensene foreldrene kom frem til i det første foreldremøtet. Gruppediskusjonene oppsummeres i plenum. 9.klassemodulen er en oppfølging av 8.klasseversjonen og gis for å opprettholde og styrke denne forebyggende innsatsen.

Evaluering av tiltaket: Siden skoleåret 2006/2007 har Unge & Rus vært obligatorisk på 8.trinn i Oslo kommune. Det gjennomføres for tiden en effektevaluering av tiltaket hvor elev-, foreldre- og lærerdelen av programmet evalueres i en kvasi-eksperimentell studie der formålet er å undersøke om programmets målsetninger oppfylles.

Ungsinns klassifisering: Det foreligger detaljerte beskrivelser av Unge & Rus og tiltaket har god teoretisk forankring. Programmet klassifiseres som et sannsynlig virksomt tiltak på evidensnivå 2.

Referanser

Abrams, D. B., & Niaura, R. S. (1987). Social learning theory. In H. T. Blane, & K.E. Leonard (Eds.), Psychological theories of drinking and alcoholism (pp. 131-180). New York: The Guilford Press.

Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decicion Processes, 50, 179-211.

Andreassen, M., Steinkjer, B., & Gravrok, Ø. (2009). Rusforebyggende arbeid i videregående skole. Erfaringer med tiltaket Unge & Rus. Narvik: Kompetansesenter rus, Nord-Norge.

Bandura, A. (1977). Social learning theory. New Jersey: Prentice-Hall.

Dishion, T. J., & Patterson, G. R. (2006). The development and ecology of antisocial behavior in children and adolescents. In D. Cicchetti & D. J. Cohen (Eds.), Developmental psychopathology: Risk, disorder, and adaptation (2 ed.) (pp. 503-541). New Jersey: John Wiley & Sons.

Fishbein, M., & Ajzen, I. (1975). Belief, attitude, intention and behavior: An introduction to theory and research. Reading, MA: Addison-Wesley.

Fisher, L.A., & Bauman, K.E. (1988). Influence and selection in the friend-adolescent relationship: Findings from studies of adolescent smoking and drinking. Journal of Applied Psychology,18, 289-314.

Henriksen, Ø. (1999). Forebygging, fellesskap og forandring. En rapport om utforming av et rusforebyggende program i ungdomsskolen. HiBo-rapport 2. Høgskolen i Bodø.

Koposov, R., Jørgensen, F. W., Adolfsen, F., & Martinussen, M. (2009): Forebygging av alkoholbruk blant ungdommer i Nord-Norge. Implementering og evaluering av Unge & Rus. Et pilotprosjekt. RBUP Nord, Universitetet i Tromsø.

Koutakis, N., Stattin, H., & Kerr, M. (2008). Reducing youth alcohol drinking through a parent-targeting intervention: The Örebro prevention program. Addiction, 103, 1629-1637.

Moffitt, T. E. (2006). Life-course-persistent versus adolescence-limited antisocial behavior. In D. Cicchetti & D. J. Cohen (Eds.), Developmental psychopathology: Risk, disorder and adaptation (2 ed.) (pp. 570-598). New Jersey: John Wiley & Sons.

Nordahl, T., Gravrok, Ø., Knudsmoen, H., Larsen, T. M. B., & Rørnes, K. (2006). Forebyggende innsatser i skolen. Rapport fra forskergruppe oppnevnt av Utdanningsdirektoratet og Sosial- og helsedirektoratet.

Steinkjer, B. (2008): Tiltaket Unge & Rus – en prosessevaluering. En studie av iverksetting og gjennomføring av et rusforebyggende tiltak i skolen. Narvik: Nordnorsk kompetansesenter-Rus.

Trondsen, M. (2005). Rusforebygging på nett. Evaluering av nettutgaven til det rusforebyggende tiltaksprogrammet "Unge & Rus". Tromsø: Nasjonalt senter for telemedisin.

Wilhelmsen, B. U. (1997). Development and evaluation of two educational programmes designed to prevent alcohol use among adolescents. Doktorgradsavhandling. Det psykologiske fakultet, Universitetet i Bergen.

Wilhelmsen, B. U., Laberg, J. C., & Klepp, K. I. (1994). Evaluation of two student and teacher involved alcohol prevention programmes. Addiction, 89, 1158-1165.

Illustrasjonsfoto. To ungdommer, en gutt og en jente, som ser i kameraet og smiler.

Nedlastinger

Publisert

2011-12-20

Hvordan referere

Kjøbli, J. (2011). Beskrivelse og vurdering av tiltaket: Unge og Rus. Ungsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge, 3(2). https://doi.org/10.7557/25.7662

Utgave

Seksjon

Panelvurderte artikler