Beskrivelse og vurdering av tiltaket: RESPEKT
DOI:
https://doi.org/10.7557/25.7717Emneord (Nøkkelord):
skoleutviklingsprogram, skole, systemnivå, atferdsproblemer, mobbing, disiplinproblemer, konsentrasjonsvanskerSammendrag
Dette er ikke den nyeste artikkelen om dette tiltaket. Oppdatert artikkel: https://doi.org/10.7557/25.7137
Innledning: RESPEKT er et skoleutviklingsprogram som retter seg mot skolene på systemnivå i stedet for på elevnivå. Målet med RESPEKT er å redusere flere typer atferdsproblemer i barne- og ungdomsskolen som mobbing, disiplinproblemer og konsentrasjonsvansker, samt skulk, rasisme, vold og gjengdannelse. Tiltaket ble utviklet og eies av Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning.
Beskrivelse av tiltaket: RESPEKT har fire hovedprinsipper som skal være retningsgivende for arbeidet på skolen; 1) Den autorative voksne, 2) Bredde, 3) Konsistens og 4) Kontinuitet. Hovedmålet er å skape en dybde og forankre tiltaket på alle nivåer i skolen. Implementeringen av tiltaket foregår over to og et halvt år hvor det første året er rettet mot selve implementeringsprosessen, mens det andre har mer fokus på vedlikehold og fornying. Det blir holdt flere seminarer for lærere og skoleledelsen. Skolen arrangerer også et forankringsseminar for hele personalet som dekker temaene: 1) Hvordan starte opp et nytt skoleår og 2) Om atferdsproblemer – årsaker, tiltak og back-up. Underveis opprettes kollega-veiledningsgrupper, og tilhørende halvdagsseminarer til gruppelederne. Hele personalet tilbys forskjellige fagkurs i løpet av det andre året.
Evaluering av tiltaket: Det foreligger sju artikler som på forskjellige måte evaluerer RESPEKT. Flere er sendt inn til internasjonale tidsskrifter. Det finnes en longitudinell effektstudie som evaluerer programmet. Effektstørrelsene viste gjennomgående lav til moderat effekt.
Ungsinns klassifisering: RESPEKT klassifiseres på evidensnivå 4, Dokumentert effektivt program med dokumentasjonsgrad ****
Referanser
Antonsen, T.E. & Ertesvåg; S.K. (2010). Godt læringsmiljø og bedre læring gjennom implementering av skoleomfattende tiltak? Spesialpedagogikk 3, 31-44.
EU. Education and culture. CONNECT initiative. http://old.gold.ac.uk/connect/evaluationnorway.html
Ertesvåg, S.K. Exploring factor structur and measurement invariance of authoritative teaching. (submitted).
Ertesvåg, S.K., Roland, P., Vaaland, G.S., Størksen, S. & Veland, J. (2009). The challenge of continuation. Schools' continuation of the Respect program. Journal of educational change. Under trykking
Ertesvåg, S.K. & Vaaland, G.S. (2007). Prevention and reduction of behavioural
problems in school: An Evaluation of the Respect-program. Educational Psychology, 27 (6), 713-736.
Ertesvåg, S. K. (2009). Classroom leadership: the effect of a school development programme. Educational psychology, 5, 515-539
Farrington, D. P., Ttofi, M .M (2009). School.based programs to reduce bullying and victimization.Campbell Systematic Reviews. The Campbell collaborations
Ertesvåg, S. K., Roland, P. Leiing i skuleomfattande tiltak. (Under trykking). I: Senter for atferdsforskning, 20 års jubileum. Universitetsforlaket, Oslo
Ertesvåg, S. K., Havik, T. Respektprogrammet. (Under trykking). Senter for atferdsforskning, 20 års jubileum. Universitetsforlaket, Oslo
O’Moore, A.M. & Minton, S.J. (2001). Tackling Violence in Schools in Norway: A broad approach. Evaluation Report.
Vaaland, G. S., Ertesvåg, S. K., Størken, S., Veland, J., Roland, P. & Flack, T. (2005). "I fjor hadde jeg slått, i år er det ikke lov" ConnectOSLO. Rapport fra gjennomføring og evaluering 2002-2005. Stavanger: Senter for Atferdsforskning, Universitetet i Stavanger.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2010 Willy-Tore Mørch
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.