Beskrivelse og vurdering av tiltaket: Mestringskatten
DOI:
https://doi.org/10.7557/25.7719Emneord (Nøkkelord):
agnst, behandling av angst, følelser, fysiske reaksjoner, mestre angstSammendrag
Dette er ikke den nyeste artikkelen om dette tiltaket. Oppdatert artikkel: https://doi.org/10.7557/25.7073
Innledning: Mestringskatten er en metode for å behandle angst hos barn mellom sju og tretten år. Målet med behandlingen er at barna skal få hjelp til å gjenkjenne følelser og fysiske reaksjoner knyttet til angst, de skal få økt forståelse for egne kognitive reaksjoner, og de skal øke evnen til å mestre angstfremkallende situasjoner. Programmet er opprinnelig amerikansk (kalt Coping Cat). I Norge ble Mestringskatten introdusert i 2003, med en revidert versjon tatt i bruk fra 2006.
Beskrivelse av tiltaket: Manualen for Mestringskatten legger opp til en behandling på i alt 12 timer med barnet, i tillegg til to timer med foreldrene. I første omgang får barna en innføring i angstens symptomer. De lærer å gjenkjenne fysiske symptomer og de lærer om teknikker som kan bidra til å redusere angsten. I andre del av Mestringskatten skal barnet anvende sin nyutviklede forståelse, både overfor forestilte sitasjoner og i kontrollerte former overfor realistiske situasjoner.
Evaluering av tiltaket: Det finnes ingen effektstudier av Mestringskatten i Norge. Internasjonalt foreligger det flere randomiserte kontrollerte studier gjennomført av programutvikler. Generelt konkluderer studiene med positive effekter.
Ungsinnpanelets klassifisering: Mestringskattens metoder har en sterk teoretisk forankring og har vist gode resultater fra internasjonal forskning. Fordi det ikke foreligger norske effektstudier klassifiseres tiltaket som et sannsynlig virksomt tiltak på evidensnivå 2.
Referanser
Cartwright-Hatton, S., Roberts, C., Chitsabesan, P., Fothergill, C., & Harrington, R. (2004). Systematic review of the efficacy of cognitive behaviour therapies for childhood and adolescent anxiety disorders. British Journal of Clinical Psychology, 43, 421-436.
Dobson, K. S. (Ed.). (2000). Handbook of Cognitive-behavioral Therapies. New York: Guilford Press.
Flannery-Schroeder, E., & Kendall, P. (2000). Group and Individual Cognitive-Behavioral Treatments for Youth with Anxiety Disorders: A Randomized Clincal Trial. Cognitive Therapy and Research, 24(3), 251–278.
Herbert, M. (2002). Behavioral therapies. In M. Rutter & E. A. Taylor (Eds.). Child and adolescent psychiatry (pp. 900-917). Massachusets: Blackwell Publishing.
Kazdin, A. E., & Weisz, J. R. (1998). Identifying and developing empirically supported child and adolescent treatments: Empirically supported psychological therapies. Journal of consulting and clinical psychology, 66(1), 19-36.
Kendall, P. C. (1994). Treating anxiety disorders in youth: Results of a randomized clinical trial. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 62(1), 100-110.
Kendall, P. C., Hudson, J., Gosch, E., Flannery-Schroeder, C., & Suveg, C. (2008). Cognitive-behavioral therapy for anxiety disordered youth: A randomized clinical trial evaluating. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 76(2), 282-297.
Kendall, P. C. & Martinsen, K. D. (2008). Mestringskatten (Coping Cat), Kognitiv atferdsterapi for barn med angst. Gruppemanual. Oslo. Universitetsforlaget.
Kendall, P. C. & Martinsen, K. D. (2009). Mestringskassen – hjelpemiddel til terapi. Oslo. Universitetsforlaget.
Kendall, P. C., Martinsen, K. D., & Neumer, S.-P. (2006a). Mestringskatten (Coping Cat). Kognitiv atferdsterapi for barn med angst. Arbeidsbok. Oslo: Universitetsforlaget.
Kendall, P. C., Martinsen, K. D., & Neumer, S.-P. (2006b). Mestringskatten (Coping Cat). Kognitiv atferdsterapi for barn med angst. Terapeutmanual. Oslo: Universitetsforlaget.
Kendall, P. C., & Southam-Gerow, M. A. (1996). Long-Term Follow-Up of a Cognitive-Behavioral Therapy for Anxiety-Disordered Youth. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 64(4), 724-730.
Quakely, S., Coker, S., Palmer, K., & Reynolds, S. (2003). Can children distinguish between thoughts and behaviors? Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 31, 159-168
Suveg, C., S., C. J., Furr, J. M., & Kendall, P. C. (2006). Adapting Manualized CBT for a Cognitively Delayed Child With Multiple Anxiety Disorders. Clinical Case Studies, 5(6), 488-510.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2010 Christopher Bratt
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.