Beskrivelse og vurdering av tiltaket: Olweusprogrammet - mot mobbing og antisosial atferd
DOI:
https://doi.org/10.7557/25.7619Keywords:
skoleomfattende program, forebyggende, redusere mobbeproblemer, sosiale relasjonerAbstract
Dette er ikke den nyeste artikkelen om dette tiltaket. Oppdatert artikkel: https://doi.org/10.7557/25.7584
Innledning: Olweusprogrammet er et skoleomfattende program med mål om å forebygge og redusere mobbeproblemer i skolen ved å skape et trygt og godt skolemiljø for alle elever.
Beskrivelse av tiltaket: Programmet gjennomføres på skole-, klasse- og individnivå ved å mobilisere det eksisterende sosiale miljøet ved skolen. Lærere, øvrig personell, elever og foreldre involveres i gjennomføringen av programmet. Generelt går en viktig del av programaktivitetene ut på at lærerne skal utvikle seg mer i «autoritativ» retning og at det brukes opplevelsesbaserte teknikker (for eksempel rollespill, klassemøter) for å bedre elevenes kunnskap om sosiale relasjoner.
Evaluering av tiltaket: Det er gjennomført 7 evalueringsstudier av programmet og dets forløpere i Norge. Studiene inkluderer til sammen mer enn 30.000 elever fra 275 skoler. Alle studiene viser reduksjon både i å mobbe andre elever og i å bli mobbet. Reduksjonen spenner mellom ca. 30 og 60%. Flere av studiene inkluderer oppfølgingsmålinger. To viser at mobbingen er redusert 20 mnd. etter implementering av programmet, mens en av studiene viste at det lavere nivået av mobbing også holdt seg de påfølgende 4 årene. Ingen av de norske studiene er publisert i sin helhet som vitenskapelige artikler i fagfellevurderte (peer-reviewed) journaler, men de er beskrevet i flere fagfellevurderte tidsskrift og bokkapitler. I rapporteringen av resultatene er informasjon om datautvalg og statistiske analysene noe mangelfull.
Det er gjennomført flere evalueringer av Olweusprogrammet i USA, der resultatene fra noen av studiene er tilgjengelige via publiserte artikler. Det er positive resultater i disse studiene. Sammenlignet med de norske varierer resultatene mer på tvers av studier, aldersgrupper, etnisitet og aspekter ved mobbing. Det er også gjennomført en meta-analyse som sammenligner 24 programmer for reduksjon av mobbing i skolen. Denne kommer frem til at denne type programmer har en effekt. Olweus programmet hadde større effekter enn gjennomsnittet og forskningen ble omtalt som mer pålitelig.
Ungsinns klassifisering: Programmet klassifiseres som et dokumentert virksomt tiltak på evidensnivå 4 med dokumentasjonsgrad 5 (*****).
References
Bauer, N., Lozano, P. & Rivara, F. P. (2007). The effectiveness of the Olweus Bullying Prevention Program in Public Middle Schools: A controlled trial. Journal of Adolescent Health, 40, 266-274.
Black, S. A. & Jackson, E. (2007). Using bullying incident density to evaluate the Olweus Bullying Prevention Programme. School Psychology International, 28, 623-638.
Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Limber, S. P., Nation, M., Tracy, A. J., Melton, G. B. & Flerx, V. (2004). Implementation of the Olweus Bullying Prevention Program in the Southeastern United States. In P. K. Smith, D. Pepler & K. Rigby (red.), Bullying in schools: How successful can interventions be? (s. 55-79). Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Limber, S., Olweus, D., Breivik, K., & Wang, W. (2013). Evaluation of the Olweus Bullying Prevention Program in a large scale study in Pennsylvania: 2008-2011. Report to the Highmark Foundation.
Olweus bullying. (udatert). I Blueprints for healthy youth development. Hentet fra: http://www.blueprintsprograms.com/factSheet.php?pid=17ba0791499db908433b80f 37c5fbc89b870084b , 08.02.2014.
Olweus, D. (1978). Aggression in the schools: Bullies and whipping boys. Washington, D.C.: Hemisphere (Wiley).
Olweus, D. (1991). Bully/victim problems among schoolchildren: Basic facts and effects of a school based intervention program. I Pepler, D. J. & Rubin, K. H. (red.). The development and treatment of childhood aggression (s. 411-448). Hillsdale N. J.: Erlbaum.
Olweus, D. (1992). Mobbing i skolen, Hva vet vi og hva kan vi gjøre. Oslo: Gyldendal Akademisk.
Olweus, D. (1993). Victimization by peers: Antecedents and long-term outcomes. I: Rubin, K.H. & Asendorf, J.B. (red). Social withdrawl, inhibition, and shyness in childhood. Hillsdale, N.J.: Erlbaum.
Olweus, D. (1994). Annotation: Bullying at school: Basic facts and effects of a school based intervention program. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 35, 1171-1190.
Olweus, C. (1996). Olweus spørreskjema om mobbing. Bergen: Universitetet I Bergen, HEMIL-senteret.
Olweus, D. (1997). Bully/victim problems in school: Facts and intervention. European Journal of Psychology of Education, 12, 495-510.
Olweus, D. (1999). Norway. I Smith, P. et al. (red.), The nature of school bullying: A cross-national perspective (s. 28-48). London: Routledge.
Olweus, D. (2005). A useful evaluation design, and effects of the Olweus bullying prevention program. Psychology, Crime & Law, 11, 389-402.
Olweus, D. (2010a). Understanding and researching bullying: Some critical issues. I S. S. Jimerson, S. M. Swearer & D. L. Espelage (red.), Handbook of bullying in schools: An international perspective (s. 9-33). New York, NY: Routledge.
Olweus, D. (1997). Bully/victim problems in school: Facts and intervention. European Journal of Psychology of Education, 12, 495-510. Doi: 10.1007/BF03172807.
Olweus, D. (2012). Olweusprogrammet mot mobbing og antisosial atferd – personal-veiledning, Bergen: Uni Research ved RKBU Vest, Uni Helse.
Olweus, D. (2013). School bullying: Development and some important challenges. In Annual Review of Clinical Psychology, 9, 751-780.
Olweus, D. & Alsaker, F. D. (1991). Assessing change in a cohort longitudinal study with hierarchical data. I Magnusson, D. et al. (red.), Problems and methods in longitudinal research (s. 107-132). New York: Cambridge University Press.
Olweus, D., & Kallestad, J. H. (2010). The Olweus Bullying Prevention Program: Classroom effects at different grade levels. I K. Osterman (red.), Indirect anddirect aggression (s.115-131). New York: Peter Lang.
Olweus, D. & Limber, S. P. (2010a). The Olweus Bullying Prevention Program: Implementation and valuation over two decades. In S. R. Jimerson, S. M. Swearer,& D. L. Espelage (red.), Handbook of bullying in schools: An international perspective (s. 377-401). New York: Routledge.
Olweus, D. & Limber, S. (2010b). Bullying in school: Evaluation and dissemination of the Olweus bullying prevention program. American Journal of Orthopsychiatry, 80, 124-134.
Olweus, D. & Solberg, C. (2006). Mobbing blant barn og unge - informasjon og veiledning til foreldre og andre voksne. Oslo: Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet. Nedlastet fra www.bufetat.no/foreldreveiledning.
O'Moore, A.M., & Minton, S.J. (2005). Evaluation of the effectiveness of an anti-bullying programme in primary schools. Aggressive Behavior, 31, 609-622.
Pagliocca, P. M., Limber, S. P., & Hashima, P. (2007). Evaluation report for the Chula Vista Olweus Bullying Prevention Program. Final report prepared for the Chula Vista Police Department.
Patterson, G. R. (1982). Coercive family process. Eugene, Oregon: Castalia Publishing Co.
Pepler, D.J., Craig, W.M., Ziegler, S., & Charach, A. (1994). An evaluation of an anti-bullying intervention in Toronto schools. Canadian Journal of Community, 13, 95-110.
Solberg, M. & Olweus, D. (2003). Prevalence estimation of school bullying with the Olweus bully/victim questionnaire. Aggressive Behavior, 29, 239-268.
Schroeder, D., Good, K., Barto, S., Saylor, J., & Masiello, M. (2012). The Implementation of a Statewide Bullying Prevention Program: Preliminary Findings From the Field and the Importance of Coalitions. Health Promotion Practice, 13(4), 489-495.
Tofti, M. & Farrington, D. P. (2009). What works in preventing bullying: effective elements of anti-bullying programs. Journal of Aggression, Conflict and Peace Research, 1, 13-23.
Walker, H. M., Hops, H. & Fiegenbaum, E. (1976). Deviant classroom behavior as a functioning of combinations of social and token reinforcement and cost contingency. Behavior Therapy, 7, 76-88.
Whitney, I., Rivers, I., Smith, P.K., & Sharp, S. (1994). The Sheffield Project: Methodology and findings. In P.K. Smith and S. Sharp (eds.). School bullying: Insights and perspectives (s. 20-56). London, England: Routledge.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 May Britt Drugli, Helene Eng
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.