Beskrivelse og vurdering av tiltaket: Tidlig innsats for barn i risiko (TIBIR) - Rådgiverintervensjonen
DOI:
https://doi.org/10.7557/25.7652Keywords:
forebygging, forebygging av atferdsproblemer, barn, atferdsproblemer, redusere atferdsproblemer, fremme sosial kompetanse, sosial inkludering, foreldretreningsprogramAbstract
Dette er ikke den nyeste artikkelen om dette tiltaket. Oppdatert artikkel: https://doi.org/10.7557/25.7603
Innledning: Rådgivningsintervensjonen er èn av seks intervensjoner i det totale programmet til Tidlig innsats for barn i risiko (TIBIR). Intervensjonen er rettet mot barn i alderen 3-12 år som viser tegn på eller er i risiko for å utvikle atferdsproblemer. Intervensjonen har som hovedmål å redusere atferdsproblemer hos barn, øke positiv involvering og samhandling mellom barn og foreldre, fremme sosial kompetanse hos barn og bidra til sosial inkludering. Tiltaket er et foreldretreningsprogram der innsatsen er rettet mot å endre samspillet mellom foreldre og barn.
Beskrivelse av tiltaket: Gjennom 3-5 rådgivingsmøter trenes foreldre i sentrale foreldreferdigheter gjennom dialog, modellering, rollespill, hjemmeoppgaver og systematisk tilbakemelding. Øvingen er konkret og handlingsorientert og knyttet til typiske situasjoner som foreldre opplever som utfordrende i sin hverdag. Målet er å erstatte negative samhandlingsmønstre med samhandlingsmønstre som fremmer prososial atferd. Intervensjonen bygger på samme teoretiske fundament og prinsipper som PMTO, men utformingen av intervensjonen er betydelig forenklet og tilpasset både til målgruppe og rådgivningssituasjon.
Evaluering av tiltaket: Det er gjennomført en randomisert kontrollert studie (RCT) av tiltaket i Norge. Oppsummert viste resultatene at tiltaket har hatt en positiv effekt på atferdsproblemer, sosial kompetanse og angst/depresjon hos barna basert på foreldrenes tilbakemeldinger. Tiltaket hadde også positiv effekt på positive foreldreferdigheter.
Ungsinns klassifisering: TIBIR klassifiseres som er dokumentert virksomt tiltak på evidensnivå 4 med dokumentasjonsgrad 4 (****).
References
Capaldi, D. M. (1992). The co-occurence of conduct problems and depressive symptoms in early adolescent boys: II. A 2-year follow-up at Grade 8. Development and Psychopathology, 4, 125-144.
Christiansen, T. (2007). Lokalt samarbeid om barns sosiale utvikling og tilpasning [Local collaboration targeting social development and adjustment in children]. Artikkel 1, masteroppgave sosialt arbeid. Instititt??NTNU.
Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd Ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
DeGarmo, D. S., Forgatch, M. S. & Martinez, C. R., Jr. (1999). Parenting of divorced mothers as a link between social status and boys' academic outcomes: Unpacking the effects of SES. Child Development, 70, 1231-1245.
Forgatch, M. S. (2002). Implementing parent management training in Norway (Grant Application RFA - DA - 02 - 004) (No. NIDA NNPRI: Community Multisite Prevention Trials (CMPT)). Eugene, OR
Forgatch, M. S. & Martinez, C. R., Jr. (1999). Parent managment training: A program linking basic research and practical application. Parent Managment Training, 36, 923-937.
Kjøbli, J. & Sørlie, M. A. (2008). School Outcomes of a Community-wide Intervention Model aimed at Preventing Problem Behavior. Scandinavian Journal of Psychology, 49, 365-375.
Kjøbli. J. & Ogden, T. (2012). A randomized effectiveness trial of brief parent training in primary care settings. Prevention Sciences. Under publisering.
Ogden, T., Hagen, K. A. & Kjøbli, J. (2007). Treatment effectiveness of Parent Management Traning in Norway: A randomized controlled trial of children with conduct problems. Unpublished manuscript. Oslo: Atferdssenteret: Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis.
Patterson, G. R. (1982). Coercive family process (Vol. 3). Eugene: Castalia Publishing Company.
Patterson, G. R., Reid, J. B. & Dishion, T. J. (1992). Antisocial boys. Eugene. OR: Castalia Publishin Company.
Reid, J. B., Patterson, G. R. & Snyder, J. (2002). Antisocial behavior in children and adolescents. A developmental analysis and model for intervention. WashingtonDC: American Psychological Association.
Solholm, R., Askeland, E., Christiansen, T. & Duckert, M. (2005). Parent Management Training - Oregon-modellen: Teori, behandlingsprogram og implementering i Norge / Parent Management Training - The Oregon Model: Key theoretical concepts, the treatment programme and its implementation in Norway. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 42, 587-597.
Solholm, R., Kjøbli, J. & Christiansen, T. (2007). Tidlig innsats for barn i risiko. Et program for å forebygge og avhjelpe atferdsvansker. Oslo: Atferdssenteret: Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Willy-Tore Mørch
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.