Beskrivelse og vurdering av tiltaket: SMARTE FORELDRE

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7557/25.7627

Emneord (Nøkkelord):

foreldre, foreldretiltak, kunnskaptriste barn, engestelige barn

Sammendrag

Innledning: SMARTE FORELDRE er et tiltak for foreldre med engstelige og triste barn. Hensikten er å gi foreldre kunnskap og lære dem metoder som de kan bruke for å støtte sine barn og hjelpe dem i å mestre sine problemer. Tilbudet kan gis når barna har diagnostiserte lidelser som et supplement til annen behandling. Det kan også gis alene som tilbud til foreldre som er bekymret for sine barn, men der vanskene til barna antas å være mindre alvorlige. SMARTE FORELDRE baseres på tiltaket SMART som benyttes i forebygging og behandling av emosjonelle vansker for ungdom. Organisasjonen Voksne for barn er ansvarlig for implementeringen av tiltaket.

Beskrivelse av tiltaket: SMARTE FORELDRE beskrives ut fra en teoretisk bakgrunn som bygger på en klassisk kognitiv atferdsterapeutisk forståelse av emosjonelle lidelser. Gjennom tolv ukentlige samtaler og fem moduler skal foreldrene øke sine kunnskaper omkring emosjonelle lidelser, og hvilke metoder som kan brukes for å redusere problemene til barna. Foreldrene skal også lære på hvilken måte de kan hjelpe barna med å redusere problemene, samt bevisstgjøres på hvordan de kan unngå å være med på å opprettholde problemene. De siste fem av de tolv samtalene er likemannsarbeid som foregår uten fagperson til stede. I disse samtalene velger foreldrene tema selv, og målet med likemannsgrupper er at foreldrene styrker hverandres kompetanse gjennom erfaringsutveksling og kunnskapsformidling.

Evaluering av tiltaket: Tiltaket er et nytt, og materiellet utgis i løpet av 2013. Et pilotprosjekt har vært gjennomført der tre foreldre evaluerte gjennomførbarheten og brukerfornøydheten til SMARTE FORELDRE. Tilbakemeldingene var gode, kunnskapsnivået økte fra gjennomsnittlig 36 til 71 % og den personlige nytten ble beskrevet som stor. Pilotundersøkelsen var imidlertid begrenset til et svært lite utvalg av foreldre og resultatene bør derfor tolkes med forsiktighet.

Ungsinns klassifisering: Tiltaket SMARTE FORELDRE har en sterk teoretisk forankring, samt grundig og oversiktlig materiell både for de som tilbyr tiltaket og for deltakere. Fordi det ikke foreligger norske studier på tiltakets effekt, klassifiseres tiltaket som et sannsynlig virksomt tiltak på evidensnivå 2.

Referanser

Beck, A. T. (1976). Cognitive therapy and the emotional disorders. New York: International Universities Press.

Beck, A. T., Rush, J., Shaw, B. F. & Emery, G. (1979). Cognitive therapy of depression. New York: The Guilford press.

Beck, J. (1995). Cognitive therapy. Basics and beyond. New York: The Guilford Press.

Gruppetilbud for foreldre til engstelige barn. (2013). Hentet 8.3.2013, fra: http://www.vfb.no/module=Articles&action=Article.publicOpen&id=340

Kendall, P. C. (2000). Guiding theory for therapy with children and adolescents. I P.C. Kendall (red.), Child and adolescent therapy: Cognitive-behavioral procedures (2. utgave, s. 3–27). New York: Guilford.

Lorentzen, V. (2008). “Ja takk begge deler?” En utprøving av SMART, manualisert gruppebehandling for angst og depresjon kombinert med individuell oppfølging for ungdom 15–18 år. Oppgave i forbindelse med 2-årig videreutdanning i kognitiv atferdsterapi for barn og ungdom i regi av R-BUP Nord. Universitetet i Tromsø.

Neumer, S. P. & Gere. (2008). Prosjektrapport pilotstudie. Foreldregruppe «SMARTE FORELDRE»: Et gruppetilbud for foreldre som har engstelige og triste barn. Oslo: Voksne for Barn.

Neumer, S. P., Gere, M. & Junge-Hoffmeister. (2013a). Smarte foreldre. Arbeidshefte. Et gruppeprogram for foreldre med engstelige og triste barn. Oslo: Kommuneforlaget. Manuskript under utarbeidelse.

Neumer, S. P., Gere, M. & Junge-Hoffmeister. (2013b). Smarte foreldre. Program for foreldre til engstelige eller triste barn. Veileder. Oslo: Kommuneforlaget. Manuskript under utarbeidelse

Neumer, S. P. & Junge-Hoffmeister, J. (2010a). SMART. Veileder. Forebygging av emosjonelle problemer hos ungdom. Oslo: Kommuneforlaget.

Neumer, S. P. & Junge-Hoffmeister, J. (2010b). Arbeidsbok. Forebygging av emosjonelle problemer hos ungdom. Oslo: Kommuneforlaget.

Illustrasjonsfoto. En gutt som skygger fjeset med en hånd fra kameraet.

Nedlastinger

Publisert

2013-06-04

Hvordan referere

Reedtz, C., & Eng, H. (2013). Beskrivelse og vurdering av tiltaket: SMARTE FORELDRE. Ungsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge, 5(1). https://doi.org/10.7557/25.7627

Utgave

Seksjon

Panelvurderte artikler