Beskrivelse og vurdering av tiltaket: International Child Development Programme (ICDP) – Program for foreldreveiledning
DOI:
https://doi.org/10.7557/25.7660Emneord (Nøkkelord):
foreldreveiledningsprogram, psykososial omsorgskompetanse, barn, foreldre, forebygge psykososial problemerSammendrag
Dette er ikke den nyeste artikkelen om dette tiltaket. Oppdatert artikkel: https://doi.org/10.7557/25.7595
Innledning: ICDP er et program for foreldreveiledning med målsetning om å understøtte og fremme psykososial omsorgskompetanse hos personer som har ansvar for barn. Tiltaket er gruppebasert og ledes av lokale ressurspersoner som er trent i intervensjonen. Målsetningen med ICDP er å forebygge psykososiale problemer blant barn og unge gjennom å støtte og styrke foreldre og andre omsorgsgivere i deres omsorgsrolle og å fange opp de foreldrene som har større utfordringer enn andre. Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet implementerer metoden.
Beskrivelse av tiltaket: Tiltaket gjennomføres i 8-12 gruppemøter. Intervensjonen tar sikte på å påvirke omsorgsgiverens positive opplevelse av barnet, slik at omsorgspersonen kan identifisere seg med og føle med barnet. Tiltaket fokuserer på 1) å hjelpe omsorgsgiveren til å bli bevisst på barnets tilstand og behov og tilpasse omsorgen til barnets egne behov og initiativ, 2) å styrke omsorgsgiverens selvtillit, 3) å fremme en sensitiv og uttrykksfull kommunikasjon mellom omsorgsgiveren og barnet, slik at det følelsesmessige forholdet mellom de to blir positivt og utviklende, og 4) å fremme et berikende og stimulerende samspill mellom omsorgsgiveren og barnet, for å utvikle og veilede barnets opplevelser og utspill i forhold til omverdenen.
Evaluering og erfaringer med tiltaket:Det er gjennomført en effektstudie på ICDP i Norge. En oppsummering av resultatene fra studien er presentert i en rapport. Når resultatene er publisert i vitenskapelige artikler vil de refereres i Ungsinn.
Ungsinnpanelets klassifisering: ICDP er basert på en allment akseptert teoretisk base og klassifiseres som et sannsynlig virksomt tiltak på evidensnivå 2.
Referanser
Egebjerg, I., & Flakk, G. (2006). Foreldreveiledning tilpasset fengslene. Oslo: Barne- og likestillingsdepartementet.
Flakk, G., & Nordby, T. (2010) Tilpasning av Program for foreldreveiledning som metode for veiledning av fosterforeldre. Oslo: Barne- ungdoms og familiedirektoratet.
Hundeide, K. (1996). Facilitating cultural mediation: Indonesia. Early intervention: Cross-cultural experiences with mediational approach, 113–133.
Hundeide, K. (2001). Ledet samspill fra spedbarn til førskolealder. Nesbru: Vett og Viten AS.
Hundeide, K. (2008). Forandring gjennom bevisstgjøring av læreres egen praksis. Nedlastet 5. oktober, 2008, fra http://www.aalsem.dk/hjemmesider/websider.nsf/d9ca928170d6c391c12569f400497a4f/7b304057bb55cbd9c1256f0400277581/$FILE/Pilotprojekt%20skolen.doc
Hundeide, K. (2008). Foreldreveiledning tilpasset foreldre i asylmottak
Klein, P. S. (2001). Seeds of hope: Twelve years of early intervention in Africa. Oslo: Unipub forlag.
Klein, P. S., & Rye, H. (2004). Interaction-oriented early intervention in Ethiopia: The MISC approach. Infants & Young Children, 17, 340
Rogoff, B. (2003). The cultural nature of human development. New York: Oxford University Press.
Schaffer, H. R. (1996). Social development. Oxford: Blackwell Publishers.
Sherr L, Skar A. S., Clucas C., Tetchner S, & Hundeide K, (2011). Evaluation of the parental guidance programme based on the International Child Development Programme. Report to the Ministry of Children, Equality, and Social Inclusion.Nedlastet fra: http://www.regjeringen.no/upload/BLD/Rapporter/2011/foreldreveiledning_norsk.pdf.
Stern, D. (1985). The interpersonal world of the infant. A view from psychoanalysis and developmental psychology. New York: Basic Box.
Tomasello, M., & Haberl, K. (2003). Understanding attention: 12-and 18-month-olds know what is new for other persons. Developmental Psychology, 39, 906-912.
Trevarthen, C. (1998). The concept and foundations of infant inter-subjectivity. Intersubjective communication and emotion in early ontogeny, 15-46.
Tørnes, H. (2006). Foreldreveiledning tilpasset foreldre med barn med nedsatt funksjonsevne. Et pilotprosjekt.
Zahn-Waxler, C., Radke-Yarrow, M., Wagner, E., & Chapman, M. (1992). Development of concern for others. Developmental Psychology, 28, 126-136.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2012 Charlotte Reedtz
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.