"Levende studie- og læringssentra?" Rapport nr. 3: Erfaringer og funksjoner.
DOI:
https://doi.org/10.7557/7.3409Keywords:
Studiesentra, Lärcentra, livslang læring, voksnes læring, regional kompetanseutvikling, etter- og videreutdanning, fleksibel utdanningAbstract
Dette er rapport nummer 3 i et forskningsarbeid som oppsummerer og analyserer erfaringer med lokale studie- og læringssentra (lärcentra) i mindre kommuner i Norge og Sverige. Dette er lokale aktører som har voksnes læring som sin hovedoppgave og som primært er blitt etablert for å styrke kommuner og regioners arbeidsliv. Det har særlig vært arbeidet med å tilbud universitets- og høgskolenivå, men de seinere år har også utdanninger på andre nivå (fagskole/YH-utbildning) fått en sentral plass.
Denne rapporten er basert på intervjuer med ledere og medarbeidere ved studie- og læringssentra som omfatter 12 svenske kommuner og 9 norske kommuner.
Rapporten gir et forholdsvis detaljert bilde av studie- og læringssentrenes arbeid, blant annet hvordan de ivaretar de tre hovedfunksjonene megler, motor og møteplass. Det legges både vekt på å fram hvilke resultater man har oppnådd og hvilke utfordringer man står overfor. Det fremkommer at man gjennom disse studiesentrene har rekruttert voksne som ellers ikke ville gått i gang med formell utdanning. Det er en klar overvekt av kvinner som følger studier på høyere nivå, balansen er noe bedre når det gjelder fagskole(YH)- utdanninger. Det fremkommer også at utviklingen av nettbaserte utdanninger utfordrer studiesentermodellen og gjør at man legger større vekt på motorfunksjonen.
Erfaringene og analysene oppsummeres gjennom 11 utfordringer til kommuner og regioners arbeid med kompetanseutvikling:
- Identitetsutfordringen – hva skal et studie- og læringssenter være?
- Nettverksutfordringen
- Samarbeidsutfordringen – forholdet til utdanningsinstitusjonene
- Møteplassutfordringen (eller merverdiutfordringen)
- Utfordringer knyttet til strategisk kompetansearbeid
- Kompetanseutfordringen
- Synlighets- og omdømmeutfordringen
- Dokumentasjonsutfordringen
- Den økonomiske utfordringen
- Rekrutteringsutfordringen
- Innovasjonsutfordringen
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).