Kompetansearbeid i Sør-Varanger kommune – utfordringer, strategier og tiltak. En casestudie
DOI:
https://doi.org/10.7557/7.4089Abstract
I denne rapporten beskrives og kommenteres sider ved Sør-Varanger kommunes arbeid med rekruttering, mobilisering av kompetanse og kompetanseutvikling. På bakgrunn av tall og tale har vi identifisert noen utfordringer og foreslått noen mulige løsninger. De tallene vi har hentet fram angir den faktiske situasjonen i kommunen. Når det gjelder intervjuene er det viktig å understreke at vi har snakket med et lite antall ansatte (16 personer), noe som innebærer det som fremkommer ikke nødvendigvis er representativt for alle ansatte. Allikevel håper vi flertallet av ledere og ansatte vil kjenne seg igjen. Samtidig må vi ta forbehold om at det kan være faktiske forhold som vi har ikke har fanget opp, som vi har misforstått eller ikke forstått.
På bakgrunn av det vi har hørt, lest og lært vil vi lansere en del forslag som kan danne utgangspunkt for en mer omfattende diskusjon om hvordan SVK skal gå videre med sitt kompetansearbeid. Selv om administrativ ledelse har hovedansvaret for at tiltakene iverksettes, er et sterkt og tverrpolitisk engasjement avgjørende for at Sør-Varanger kommune skal lykkes med å rekruttere, beholde og kvalifisere egne ansatte.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).