"Oi. Her har det virkelig skjedd noe!"
Rapport fra evaluering av det skolebaserte kompetanseutviklingsprogrammet SkoleVFL 2.0
DOI:
https://doi.org/10.7557/7.5198Abstract
Denne rapporten oppsummerer evaluering av programmet SkoleVFL 2.0. Betegnelsen «2.0» innebærer at det er utgave nummer to av kurset som vurderes i denne rapporten. Evaluering av versjon 1.0 av programmet ble fullført i 2017, og er presentert i rapporten «Men det skjer ikke av seg sjøl likevel… Utvidet deltakerundersøkelse av det skolebaserte kompetanseutviklingsprogrammet SkoleVFL 1.0».
Evalueringen av det skolebaserte kompetanseutviklingsprogrammet SkoleVFL 2.0 har vært gjennomført av Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi ved UiT Norges arktiske universitet ved førsteamanuensis Øystein Lund, på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet.
References
Ertesvåg, S. K. (2012). Leiing av endringsarbeid i skulen. Oslo: Gyldendal Akademisk.
Ertsås, T.I. & Irgens, E.J., (2014). Fra individuell erfaring til felles kunnskap: Når kompetanseutvikling er virkemiddel for å skape bedre skoler. I M.B. Postholm (red.), Ledelse og læring i skolen. Oslo. Universitetsforlaget.
Fullan, M. (2007). Fundamental Change: International Handbook of Educational Change. Springer.
Irgens, E. J. (2011). Dynamiske og lærende organisasjoner. Ledelse og utvikling i et arbeidsliv i endring. Bergen. Fagbokforlaget.
Greenberg, M.T. m.fl. (2005). The Study of Implementation in School-Based Preventive Interventions: Theory, Research and Practice. Researchgate. https://www.researchgate.net/
Halkier, B. (2010). Fokusgrupper. Oslo: Gyldendal forlag.
Hernes, T., & Irgens, E.J.: (2013). Keeping things mindfully on track: Organizational learning under continuity. I Management Learning, July 2013 vol. 44 no. 3, 253-266.
Jacobsen, D.I. & Thorsvik J. (2011). Hvordan organisasjoner fungerer. Bergen: Fagbokforlaget.
Kvale, S. (1997). Det kvalitative forskningsintervju (2. utg. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Kvernbekk, T. (red.) (2001). Pedagogikk og lærerprofesjonalitet. Gyldendal Akademisk.
Lund, Ø. (2017). «Men det skjer ikke av seg sjøl likevel…» Utvidet brukerundersøkelse av det skolebaserte kompetanseutviklingsprogrammet SkoleVFL 1.0. Sluttrapport. UiT Norges arktiske universitet. DOI: https://doi.org/10.7557/7.4681
Postholm, M.B., Dahl, T., Engvik, G., Fjørtoft, H., Irgens, E.J., Sandvik, L.V. og Wæge, K. (2013). En gavepakke til ungdomstrinnet? En undersøkelse av den skolebaserte kompetanseutviklingen på ungdomstrinnet i piloten 2012/2013 (NTNU-rapport). Trondheim: Program for lærerutdanning, NTNU Skole- og læringsforskning.
Ringdal, Kristen (2007). Enhet og mangfold. Samfunnsvitenskapelig forskning og kvantitativ metode. Bergen: Fagbokforlaget.
Sandvik, L.V. og Buland, T. (red.) (2014). Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS). Trondheim: NTNU Program for lærerutdanning i samarbeid med SINTEF Teknologi og samfunn.
Säljö, R. (2006). Læring og kulturelle redskaper. Om læreprosesser og den kollektive hukommelsen. Oslo: Cappelen Akademisk.
Schön, D. (1991). The reflective practitioner: How professionals think in action. Aldershot, Avebury
Tømte, C., Sjaastad, J. & Aanstad, S. (2017). Evaluering av videreutdanningstilbudet Matematikk 1-MOOC 2016-2017. Et storskala videreutdanningstilbud for matematikklærere i barneskolen (NIFU-rapport 2017/20). Oslo: Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).