Det juridiske fakultet og Handelshøgskolen ved UiT tester ut kontraktsforhandlinger på digitale plattformer høsten 2020

Design og gjennomføring

Authors

  • Svein Kristian Arntzen UiT Norges arktiske universitet
  • Gro Alteren School of Buisness and Economics Tromsø

DOI:

https://doi.org/10.7557/7.6320

Keywords:

kontraktsforhandling, digital, synkron, asynkron, undervisning

Abstract

Synkron digital undervisning (DigiPS-undervisning) i faget kontraktsforhandlinger er ikke gjennomført tidligere ved UiT. Undervisningen høsten 2020 var dermed første mulighet ved UiT for å samle erfaring og kunnskap om planlegging av undervisning og bruk av simulering og rollespill med DigiPS som ramme. Vi har siden 2011 samarbeidet om felles undervisning over to dager for studenter ved Det juridiske fakultet (Jurfak) og Handelshøgskolen i Tromsø (HHT). Fellesundervisningen har frem til 2020 vært gjennomført ved fysisk oppmøte, og hvor lokalene ved Jurfak har blitt brukt. Coronasituasjonen trigget planleggingen og gjennomføringen av forhandlingene som heldigitale løsninger. Vi gir en redegjørelse for planleggingen og undervisningen. Å lære studentene hvordan digitale plattformer kan brukes med det formål å samarbeide med andre samsvarer med hva næringslivet ønsker seg av egenskaper hos kandidater som utdanner seg; å beherske digitale løsninger. Næringslivet etterlyser også kandidater som har tilegnet seg «soft skills»; å kunne jobbe i grupper og på tvers av teams, noe forhandlingsøvelser tilrettelegger for. Det er derfor særskilt viktig at den forhandlingskompetansen som Jurfak og HHT har etablert blir ytterligere utviklet.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Svein Kristian Arntzen, UiT Norges arktiske universitet

Professor, Det juridiske fakultet

Gro Alteren, School of Buisness and Economics Tromsø

Førsteamanuensis, Handelshøgskolen

Downloads

Published

2021-11-15