Filmmusikken i Nanook of the North: fra kompilasjon til partitur

Authors

  • Roswitha Skare Universitetet i Tromsø, Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning, Institutt for kultur og litteratur

DOI:

https://doi.org/10.7557/13.2311

Keywords:

Nanook of the North, stumfilm, filmmusikk, kompilasjon, cue sheet, Ernst Luz, James C. Bradford, Stanley Silverman, Timothy Brock

Abstract

The article starts with the film's premiere in New York in 1922. With help of 2 cuesheets - probably compiled in 1922 - the music of one scene ("Winter") is examined, before the article takes a look into 2 original scores composed by Stanley Silvermanand Timothy Brock for either VHS or DVD editions of the film. It turns out that these original scores give much more priority to the pictures than the music that probably accompanied Nanook in 1922. One explanation for this might be found in the different experiences of today's audiences concerning film in general and film music in particular.

Author Biography

Roswitha Skare, Universitetet i Tromsø, Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning, Institutt for kultur og litteratur

Roswitha Skare er førsteamanuensis i dokumentasjonsvitenskap ved Institutt for kultur og litteratur, Universitetet i Tromsø. Hennes forskningsinteresser er dokumentteori, paratekst og film med vekt på dokumentarfilm. Hennes nyeste publikasjoner er artiklene "Nanook of the North (1922) - en reise etter den autentiske utgaven" i antologien Reiser og ekspedisjoner i det litterære Arktis (2011)og "Das Leben der Anderen (2006): Paratekstens betydning for filmens autentisitetskrav" i Norsk medietidsskrift (2012).

Downloads

Published

2012-05-01

How to Cite

Skare, Roswitha. 2012. “Filmmusikken i <i>Nanook of the North</i>: fra kompilasjon til partitur”. Nordlit, no. 29 (May):167-82. https://doi.org/10.7557/13.2311.