Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: VIP Snakk om det (2. utg.)
DOI:
https://doi.org/10.7557/25.7139Emneord (Nøkkelord):
Psykoedukativ, Kunnskapsoppsummering, Videregående skole, psykisk helse, psykiske lidelser, hjelpetiltakSammendrag
Bakgrunn: VIP Snakk om det (tidligere VIP-programmet) er et psykoedukativt program som retter seg mot elever i videregående skoler i alderen 16 og 17 år. Programmet gir informasjon om psykisk helse og psykiske lidelser samt veiledning i hvordan man håndterer slike vansker. Lærere og helsepersonell får opplæring i programmet og hvordan man oppdager problemer hos elevene tidlig for å kunne sette i verk hjelpetiltak gjennom helsesystemet.
Metode: Denne kunnskapsoppsummeringen bygger på et systematisk litteratursøk i databasene Embase, Medline og Psykinfo, NORART, Cochrane, Cristin, NORA, SCOPUS og SweMed. Det er også søkt i internasjonale kunnskapsdatabaser samt innhentet informasjon om tiltaket fra tiltakseier. Litteratursøk og annen innhentet informasjon ble gjennomgått for å identifisere nordiske effektstudier, internasjonale oppsummeringsstudier og eventuelt andre norske studier om tiltaket.
Resultater: VIP Snakk om det er evaluert i et kvasieksperimentelt design med test og kontrollgruppe, der data ble innhentet før intervensjonen, rett etter og 6, 12 og 24 måneder etter. Effektene som gjelder kunnskap om psykiske lidelser er moderate, både rett etter deltakelse i programmet og i etterundersøkelsen. Det er en svakhet at effektene ikke er konsistent rapportert for alle måletidspunkter. Psykiske problemer er bare rapportert for tidsrommet rett etter intervensjonen til ett år etter. På grunn av valgt design og spørreskjema er det vanskelig å sammenlikne effektene med andre resultater i feltet. I tillegg måles angstsymptomer med en skala som har fem spørsmål og uavklart validitet.
Konklusjon: VIP Snakk om det klassifiseres på evidensnivå 3 – Tiltak med noe dokumentasjon på effekt.
Referanser
Andersen, B. J. (2011). Effekter av undervisning om psykisk helse i videregående skoler. Oslo: Universitet i Oslo.
Andersen, B. J. (2016). Informasjon om psykisk helse – et sentralt tiltak for å fremme elevers sosiale og emosjonelle kompetanse. In E. Bru, E. Cosmovici, & K. Øverland (Red.), Psykisk Helse i Skolen (s. 257-270). Oslo: Universitetforlaget.
Andersen, B. J., Iversen, A. E. M., Hansen, E. (2016). VIP-Veiledning og Informasjon om psykisk helse. In Ertesvåg, Eng, H., Frønes, I., & Kjøbli, J. (2016). Inkludering og utvikling : førebyggande intervensjonar i barnehage og skule (s. 102–121). Gyldendal akademisk.
Andersen, B. J., Johansen, R., & Nord, E. (2010). Undervisningsprogram i videregående skoler om psykiske plager: Effekter på elevers hjelpsøking og psykiske helse. Norsk Epidemiologi, 20(1). https://doi.org/10.5324/nje.v20i1.1292
Andersen, B. J., Johansen, R., & Nord, E. (2012). Undervisning om psykiske plager for elever i videregående skole: Læringsutbytte etter seks og tolv måneder. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 49, 854–860.
Andersen, B. J., & Nord, E. (2010). Effekter av program i skolen for å forebygge psykiske plager. Norsk Epidemiologi, 20(1), 15–22.
Antonovsky, A. (1987). Unraveling the mystery of health: How people manage stress and stay well. San Francisco, CA, US: Jossey-Bass.
Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Hillsdale, N. J: Laurence Erlbaum.
Goodman, R., Meltzer, H., & Bailey, V. (1998). The Strengths and Difficulties Questionnaire: a pilot study on the validity of the self-report version. European Child and Adolescent Psychiatry, 7(3), 125–130. https://doi.org/10.1007/s007870050057
Hillestad, K. (2004). Stå på-dere gjør en bra jobb. I. Rapport. Oslo: Statkonsult.
Hillestad, K., & Udland Hansen, L. (2002). Snakk med oss! Rapport nr. 21. Oslo: Statkonsult.
Holen, S. og Waagene, E. (2014) Psykisk helse i skolen. Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse blant lærere, skoleledere og skoleeiere. Rapport 9/2014. NIFU. http://hdl.handle.net/11250/280087
Kornør, H., & Heyerdahl, S. (2013). Måleegenskaper ved den norske versjonen av Strengths and Difficulties Questionnaire, selvrapport (SDQ-S).
Krane, V. (2017). Lærer-elev-relasjoner, elevers psykiske helse og frafall i videregående skole. En eksplorerende studie om samarbeid og den store betydningen av de små ting. [Doktorgradsavhandling]. Universitet i Bergen. https://hdl.handle.net/1956/15635
Martinussen, M., Reedtz, C., Eng, H., Neumer, S.-P., Patras, J., & Mørch, W.-T. (2019). Kriterier for prosedyrer og vurdering og klassifisering av tiltak (2. utgave, v 2.1). Retrieved from
Mathiesen, K. S. (2007). Trivsel og oppvekst - barndom og ungdomstid (Vol. 2007:5). Oslo: Folkehelseinstituttet.
Neumer, S.-P. (2012). Beskrivelse og vurdering av tiltaket: VIP (Veiledning og Informasjon om Psykisk helse hos ungdom). Retrieved from http://ungsinn.uit.no/ungsinn/startside/artikkel?p_document_id=305292
Nutbeam. (2008). The evolving concept of health literacy. Social Science & Medicine, 67(12), 2072–2078. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2008.09.050
Peugh, J. L. (2010). A practical guide to multilevel modeling. J Sch Psychol, 48(1), 85–112. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2009.09.002
Rappapon, J. (1984). Studies in Empowerment. Prevention in Human Services, 3(2–3), 1–7. https://doi.org/10.1300/J293v03n02_02
Schulz, K. F., Altman, D. G., & Moher, D. (2010). CONSORT 2010 Statement: updated guidelines for reporting parallel group randomised trials. BMC Medicine, 8(1), 18. https://doi.org/10.1186/1741-7015-8-18
Solomon, R. L. (1949). An extension of control group design. Psychological Bulletin, 46(2), 137–150. https://doi.org/10.1037/h0062958
Sorkmo, A., & Hansen, V. (2001). Evaluering av VIP-prosjektet : en resepsjonsstudie. Universitet i Oslo.
Tvedt, A. G., Hansen, E. & Iversen, E. M. (2012). En helsefremmende skole - erfaringer med skoleprogrammet VIP. Veiledning og informasjon om psykisk helse hos ungdom. In Olaisen. (2012). Utviklingsfremmende samtaler med ungdom: samhandling på tvers (s. 236–255). Kommuneforlaget.
Uthus, M (2017). Elevenes psykiske helse i skolen. Utdanning til å mestre egne liv. Oslo: Gyldedal Akademisk
Vestre Viken. (2022). VIP Snakk om det - Et program om psykisk helse for videregående skole Teoretisk rammeverk 2022. Teoretisk rammeverk VIP Snakk om det 2022 Fullstending dokument.pdf (vestreviken.no)
Waaktaar, T., Torgersen, S., & Christie, H. (2007). Resiliens og intervensjon. In A. I. Helmen (Red.), Resiliens i praksis: teaori, empiri i et norsk perspektiv. Oslo: Gyldendal.
![Illustrasjonsfoto. Elever i et klasserom.](https://septentrio.uit.no/public/journals/22/submission_7139_9158_coverImage_nb_NO.jpg)
Ytterligere filer
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2023 Simon-Peter Neumer, Marte Rye, Solveig Holen
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.