Systematic review and classification of: VIP Talk about it

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7557/25.7139

Keywords:

Systematic review, High school, Mental Health, psychoeducational

Abstract

Background: VIP Snakk om det (formerly known as VIP-programmet) is a psycho educative intervention targeting youth in first grade at Highschool (16 -17 years of age). The intervention provides information about mental health and mental disorders, including counselling on how to cope with mental health challenges. Teacher and health personnel are trained in the intervention, and in how to detect mental health problems early to implement necessary measures through the health services.

Methods: The following databases were searched to identify articles evaluating the intervention: Embase, Medline and Psycinfo, NORART Cochrane, Cristin, NORA, SCOPUS and SweMed, NREPP, NICE and Blueprint. Information from the intervention developer has also been collected. Results from the litterature searches and other information obtained, were reviewed to identify Nordic effect studies, international systematic reviews, and other Norwegian studies of the intervention.

Results: VIP Snakk om det is evaluated in a quasi-experimental design with an intervention and a control group. Data was collected pre and post intervention, with 6-, 12- and 24-months follow-up. Effects on knowledge about mental health disorders after the intervention and follow-up were moderate. Symptoms of mental health problems are only obtained after the intervention was carried out and at one-year follow-up. Due to the chosen study design and questionnaires, it is difficult to compare the results with the results from other studies in the field. In addition, anxiety symptoms were assessed using a brief scale (5 items) with unknown psychometric properties.

Conclusion: VIP is classified at evidence level 3 – Intervention with some documentation of effect.

References

Andersen, B. J. (2011). Effekter av undervisning om psykisk helse i videregående skoler. Oslo: Universitet i Oslo.

Andersen, B. J. (2016). Informasjon om psykisk helse – et sentralt tiltak for å fremme elevers sosiale og emosjonelle kompetanse. In E. Bru, E. Cosmovici, & K. Øverland (Red.), Psykisk Helse i Skolen (s. 257-270). Oslo: Universitetforlaget.

Andersen, B. J., Iversen, A. E. M., Hansen, E. (2016). VIP-Veiledning og Informasjon om psykisk helse. In Ertesvåg, Eng, H., Frønes, I., & Kjøbli, J. (2016). Inkludering og utvikling : førebyggande intervensjonar i barnehage og skule (s. 102–121). Gyldendal akademisk.

Andersen, B. J., Johansen, R., & Nord, E. (2010). Undervisningsprogram i videregående skoler om psykiske plager: Effekter på elevers hjelpsøking og psykiske helse. Norsk Epidemiologi, 20(1). https://doi.org/10.5324/nje.v20i1.1292

Andersen, B. J., Johansen, R., & Nord, E. (2012). Undervisning om psykiske plager for elever i videregående skole: Læringsutbytte etter seks og tolv måneder. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 49, 854–860.

Andersen, B. J., & Nord, E. (2010). Effekter av program i skolen for å forebygge psykiske plager. Norsk Epidemiologi, 20(1), 15–22.

Antonovsky, A. (1987). Unraveling the mystery of health: How people manage stress and stay well. San Francisco, CA, US: Jossey-Bass.

Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Hillsdale, N. J: Laurence Erlbaum.

Goodman, R., Meltzer, H., & Bailey, V. (1998). The Strengths and Difficulties Questionnaire: a pilot study on the validity of the self-report version. European Child and Adolescent Psychiatry, 7(3), 125–130. https://doi.org/10.1007/s007870050057

Hillestad, K. (2004). Stå på-dere gjør en bra jobb. I. Rapport. Oslo: Statkonsult.

Hillestad, K., & Udland Hansen, L. (2002). Snakk med oss! Rapport nr. 21. Oslo: Statkonsult.

Holen, S. og Waagene, E. (2014) Psykisk helse i skolen. Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse blant lærere, skoleledere og skoleeiere. Rapport 9/2014. NIFU. http://hdl.handle.net/11250/280087

Kornør, H., & Heyerdahl, S. (2013). Måleegenskaper ved den norske versjonen av Strengths and Difficulties Questionnaire, selvrapport (SDQ-S).

Krane, V. (2017). Lærer-elev-relasjoner, elevers psykiske helse og frafall i videregående skole. En eksplorerende studie om samarbeid og den store betydningen av de små ting. [Doktorgradsavhandling]. Universitet i Bergen. https://hdl.handle.net/1956/15635

Martinussen, M., Reedtz, C., Eng, H., Neumer, S.-P., Patras, J., & Mørch, W.-T. (2019). Kriterier for prosedyrer og vurdering og klassifisering av tiltak (2. utgave, v 2.1). Retrieved from

Mathiesen, K. S. (2007). Trivsel og oppvekst - barndom og ungdomstid (Vol. 2007:5). Oslo: Folkehelseinstituttet.

Neumer, S.-P. (2012). Beskrivelse og vurdering av tiltaket: VIP (Veiledning og Informasjon om Psykisk helse hos ungdom). Retrieved from http://ungsinn.uit.no/ungsinn/startside/artikkel?p_document_id=305292

Nutbeam. (2008). The evolving concept of health literacy. Social Science & Medicine, 67(12), 2072–2078. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2008.09.050

Peugh, J. L. (2010). A practical guide to multilevel modeling. J Sch Psychol, 48(1), 85–112. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2009.09.002

Rappapon, J. (1984). Studies in Empowerment. Prevention in Human Services, 3(2–3), 1–7. https://doi.org/10.1300/J293v03n02_02

Schulz, K. F., Altman, D. G., & Moher, D. (2010). CONSORT 2010 Statement: updated guidelines for reporting parallel group randomised trials. BMC Medicine, 8(1), 18. https://doi.org/10.1186/1741-7015-8-18

Solomon, R. L. (1949). An extension of control group design. Psychological Bulletin, 46(2), 137–150. https://doi.org/10.1037/h0062958

Sorkmo, A., & Hansen, V. (2001). Evaluering av VIP-prosjektet : en resepsjonsstudie. Universitet i Oslo.

Tvedt, A. G., Hansen, E. & Iversen, E. M. (2012). En helsefremmende skole - erfaringer med skoleprogrammet VIP. Veiledning og informasjon om psykisk helse hos ungdom. In Olaisen. (2012). Utviklingsfremmende samtaler med ungdom: samhandling på tvers (s. 236–255). Kommuneforlaget.

Uthus, M (2017). Elevenes psykiske helse i skolen. Utdanning til å mestre egne liv. Oslo: Gyldedal Akademisk

Vestre Viken. (2022). VIP Snakk om det - Et program om psykisk helse for videregående skole Teoretisk rammeverk 2022. Teoretisk rammeverk VIP Snakk om det 2022 Fullstending dokument.pdf (vestreviken.no)

Waaktaar, T., Torgersen, S., & Christie, H. (2007). Resiliens og intervensjon. In A. I. Helmen (Red.), Resiliens i praksis: teaori, empiri i et norsk perspektiv. Oslo: Gyldendal.

Illustration photo. Students in a classroom.

Additional Files

Published

2023-06-21

How to Cite

Neumer, S.-P., Rye, M., & Holen, S. (2023). Systematic review and classification of: VIP Talk about it. Ungsinn. Journal of Effective Interventions for Children and Adolescents, 15(1). https://doi.org/10.7557/25.7139

Issue

Section

Artikler