Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: PALS – Positiv atferd, støttende læringsmiljø (2. utg.)
DOI:
https://doi.org/10.7557/25.7592Emneord (Nøkkelord):
positiv atferd, støttende læringsmiljø, samhandling, Kunnskapsoppsummering, skolekultur, skoletiltak, skolefaglige ferdigheter, sosiale ferdigheterSammendrag
Bakgrunn: Artikkelen er en revidert kunnskapsoppsummering om effekten av den skoleomfattende modellen «Positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling» (PALS) (Natvig & Eng, 2012), nå oppdatert i henhold til Ungsinns nye prosedyrer og kriterier. PALS er en skoleomfattende tiltaksmodell med mål om å utvikle en positiv skolekultur for å styrke elevenes skolefaglige og sosiale ferdigheter, samt å forebygge og redusere problematferd. Alle elever og ansatte i 1.-10. klasse er i målgruppen for modellen der alle involveres i og utenom undervisningssituasjonen på alle skolens områder. PALS er en norsk tilpasning av School-Wide Positive Behavioral Intervention and Support (SW-PBIS) som bl.a. er utviklet ved Universitetet i Oregon. Modellen er videreutviklet og tilpasset norske forhold av Nasjonalt utviklingssenter for barn og unge (NUBU) som også er ansvarlig for
administrering av opplæring og implementering av modellen i Norge.
Metode: Kunnskapsoppsummeringen bygger på et systematisk litteratursøk i databasene Blueprints, Cambell, CEBC, CRIStin, Cochrane, Embase, Medline, NORA, Norart, NICE, NREPP, PsycINFO, Scopus og SweMed. I tillegg er søk i internasjonale kunnskapsdatabaser om evidens utført og informasjon fra tiltakseier innhentet. Ni artikler, derav fire norske effektartikler med utgangspunkt i to effektstudier, to internasjonale kunnskapsoppsummeringer og tre andre norske evalueringer ble inkludert med i denne kunnskapsoppsummeringen av PALS.
Resultater: Resultatene består av en vurdering av tiltaksmodellens beskrivelse, foreliggende effektstudier, forskningsmetodisk kvalitet og implementeringskvalitet. PALS-modellen er grundig teoretisk forankret og er godt beskrevet i detaljerte håndbøker, faglitteratur og i øvrig tilleggsmateriell knyttet til opplæring og implementering. Det foreligger to norske effektevalueringer. Første evaluering er en mindre studie utført som et kvasi-eksperimentelt kontrollgruppedesign med pre- og postmålinger. Positive effekter ble funnet i første studie, men studien har svak forskningsmetodiske kvalitet og det kan stilles spørsmål ved indre validitet og generaliserbarheten av funnene. Den andre evalueringen er en større effektstudie og omfatter flere artikler, hvor tre er inkludert i denne kunnskapsoppsummeringen. Denne studien har god forskningsmetodisk kvalitet og ble utført som et styrket kvasi-eksperimentelt design. I andre studie er både PALS fullversjon implementert over tre år og PALS komprimert versjon implementert over ett år evaluert. Her ble positive effekter på flere relevante utfallsmål funnet og som vurderes til å være av praktisk betydning. Flere effektartikler er under utarbeidelse, herunder om utfallsmål på endring i problematferd for elever i ulik risiko og på endring i sosiale ferdigheter. Modellen har gode systemer for å sikre god implementeringskvalitet, noe som gjør det sannsynlig å implementere modellen som forutsatt i praksis.
Konklusjon: Både de norske og internasjonale studiene finner at PALS fører til reduksjon i forekomsten av generell og moderat problematferd og i noe grad alvorlig problematferd i skolemiljøet. De norske studiene fant også at ansatte i skolen i større grad tok i bruk positivt støttende reaksjonsmåter etter implementeringen PALS. I tillegg viste moderatoranalyser at høy implementeringskvalitet var assosiert med større intervensjonseffekter i de norske studiene. Dersom senere artikler rapporterer om at tiltaket også fører til positive endringer i elevenes sosiale ferdigheter, vil dette styrke evidensen til tiltaket ytterligere. Modellen imøtekommer kravene for sterk dokumentasjon på effekt for flere av målsetningene ved tiltaket og tiltaket klassifiseres på evidensnivå 5 – tiltak med sterk dokumentasjon på effekt.
Referanser
Achenbach, T. M., & Rescorla, L. A. (2001). Manual for the ASEBA school-age forms & profiles. Burlington, VT: University of Vermont, Research Center for Children, Youth, & Families.
Arnesen, A., Braeken, J., Baker, S., Meek-Hansen, W., Ogden, T., & Melby-Lervåg, M. (2017). Growth in oral reading fluency in a semitransparent orthography: Concurrent and predictive relations with reading proficiency in Norwegian, grades 2-5. Reading Research Quarterly, 52, 177-201. http://dx.doi.org/10.1002/rrq.159
Arnesen, A., Meek-Hansen, W., & Hendis, M. (2012). PALS Håndbok - Modul 2, individuelle tiltaksnivå. Oslo, Norge: Atferdssenteret.
Arnesen, A., Meek-Hansen, W., Ogden, T., & Sørlie, M.-A. P. (2014). Positiv læringsstøtte. Hele skolen med. Oslo, Norge: Universitetsforlaget.
Arnesen, A., & Meek Hansen, W. (2010). PALS Veilederhefte - Modul 1, skoleomfattende forebyggende tiltaksnivå. Oslo, Norge: Atferdssenteret.
Arnesen, A., Meek Hansen, W., Heiestad, F., Byrkjedal, I., & Sørlie, A. M. (2017). PALS Håndbok - Modul 1, skoleomfattende forebyggende tiltaksnivå. Oslo, Norge: NUBU - Nasjonalt utviklingssenter for barn og unge.
Arnesen, A., Smolkowski, K., Ogden, T., & Melby-Lervåg, M. (2017). Validation of the elementary social behaviour assessment: Teacher ratings of students’ social skills adapted to Norwegian, grades 1-6. Emotional and Behavioural Difficulties, 1-16. http://dx.doi.org/10.1080/13632752.2017.1316473
Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action. A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Bergin, C., & Bergin, D. (2009). Attachment in the classroom. Educational Psychology Review, 21, 141-170. https://doi.org/10.1007/s10648-009-9104-0
Biterman, D., Berlin, M., Hedberga, C., Malmberga, B., Bäckmanb, O., Jonssonc, J. O., . . . Khosravil, S. (2010). Social rapport 2010. (2010-3-11). Retrieved from http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2010/2010-3-11.
Bowlby, J. (1969). Attachment and loss. Vol 1; Attachment. New York, NY: Basic Books.
Bowlby, J. (1973). Attachment and loss. Vol 2; Seperation. New York, NY: Basic Books.
Bowlby, J. (1988). A SECURE BASE - Parent-child attachment and healthy human development. New York, NY: Basic Books.
Bradshaw, C. P., Pas, E. T., Goldweber, A., Rosenberg, M. S., & Leaf, P. J. (2012). Integrating school-wide positive behavioral interventions and supports with tier 2 coaching to student support teams: The PBISplus model. Advances in School Mental Health Promotion, 5, 177-193. https://doi.org/10.1080/1754730X.2012.707429
Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Chitiyo, G. (2012). An assessment of the evidence-base for School-Wide Positive Behavior Support. Education & Treatment of Children, 35, 1-24. http://dx.doi.org/10.1353/etc.2012.0000
Cohen, J. (1988). Statistical power for the behavioral sciences (2.utg.). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates Inc.
Dodge, K. A., Greenberg, M. T., Malone, P. S. . (2008). Testing an idealized dynamic cascade model of the development of serious violence in adolescence. Child Development, 79, 1907-1927. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-8624.2008.01233.x
Drugli, M. B. (2013a). Atferdsvansker hos barn. Evidensbasert kunnskap og praksis. Oslo, Norge: Cappelen Damm Akademiske.
Drugli, M. B. (2013b). Relasjonen lærer og elev - avgjørende for elevens læring og trivsel. Oslo, Norge: Cappelen Damm Akademiske.
Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., & Schellinger, K. B. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta‐analysis of school‐based universal interventions. Child Development, 82. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01564.x
Dæhlin, K. E. (2015). PALS gjennom lærernes øyne. En kvalitativ studie om læreres erfaringer med det skoleomfattende programmet PALS og hvordan programmet kan ha bidratt til å styrke arbeidet med utagerende elever på en norsk byskole. (Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet - NTNU, Master Thesis). Retrieved from https://brage.bibsys.no/xmlui/handle/11250/294301
Elliott, S. N., & Gresham, F. M. (2002). Undervisning i sosiale ferdigheter: En håndbok. Oslo, Norge: Kommuneforlaget.
Eriksen, I. M., Hegna, K., Bakken, A., & T., L. S. (2014). Felles fokus. En studie av skolemiljøprogrammer i norsk skole. (978-82-7894-524-7). Velferdsforskningsinstituttet NOVA Retrieved from http://www.hioa.no/Om-HiOA/Senter-for-velferds-og-arbeidslivsforskning/NOVA/Publikasjonar/Rapporter/2014/Felles-fokus.
Evers, A., Hagemeister, C., Høstmælingen, A., Lindley, P., Muñiz, J., & Sjöberg, A. (2013). EFPA review model for the description and evaluation of psychological and educational tests. Retrieved from http://www.efpa.eu/professional-development.
Ford, T., Edwards, V., Sharkey, S., Ukoumunne, O. C., Byford, S., Norwich, B., & Logan, S. (2012). Supporting teachers and children in schools: The effectiveness and cost-effectiveness of the Incredible Years Teacher Classroom Management programme in primary school children: A cluster randomised controlled trial, with parallel economic and process evaluations. BMC Public Health, 12, 719-719. http://dx.doi.org/10.1186/1471-2458-12-719
Gamst-Klaussen, T., Rasmussen, L.-M. P., Svartdal, F., & Strømgren, B. (2014). Comparability of the social skills improvement system to the social skills rating system: A Norwegian study. Scandinavian Journal of Educational Research, 60, 20-31. https://doi.org/10.1080/00313831.2014.971864
Goddard, R. D. (2002). A theoretical and empirical analysis of the measurement of collective efficacy: The development of a short form. Educational and Psychological Measurement, 62, 97-110. https://doi.org/10.1177/0013164402062001007
Goddard, R. D., Hoy, W. K., & Hoy, A. W. (2000). Collective teacher efficacy: Its meaning, measure, and impact on student achievement. American Educational Research Journal, 37, 479-507. http://dx.doi.org/doi:10.3102/00028312037002479
Good, R. H., Kaminski, R. A., & Dill, S. (2002). DIBELS oral reading fluency. In R. H. Good & R. H. Kaminski (Eds.), Dynamic Indicators of Basic Early Literacy Skills (6th ed.). Eugene, OR: Institute for the Development of Educational Achievement. Retrieved from http://dibels.uoregon.edu/
Graham, J. W. (2009). Missing data analysis: Making it work in the real world. Annual Review of Psychology, 60, 549-576. http://dx.doi.org/10.1146/annurev.psych.58.110405.085530
Greenberg, M. T., & Abenavoli, R. (2017). Universal interventions: Fully exploring their impacts and potential to produce population-level impacts. Journal of Research on Educational Effectiveness, 10, 40-67. http://dx.doi.org/10.1080/19345747.2016.1246632
Gresham, F. M. (2007). Response to Intervention and Emotional and Behavioral Disorders. Assessment for Effective Intervention, 32, 214-222. https://doi.org/doi:10.1177/15345084070320040301
Gresham, F. M., & Elliott, S. N. (1990). Social Skills Rating System manual. Circle Pines, MN: American Guidance Service.
Grey, J., & Sime, N. (1989). Findings from the national survey of teachers in England and Wales. In Elton (Ed.), Discipline in schools. Report of the committee of enquiry chaired by Lord Elton (pp. 222–250). London, UK: Her Majesty’s Stationery Office.
Hamre, B. K., & Pianta, R. C. (2001). Early teacher-student relationships and the trajectory of children’s school outcomes through eighth grad. Child Development, 72, 625-638. http://dx.doi.org/10.1111/1467-8624.00301
Hattie, J. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London, UK: Routledge.
Horrigmo, A. M., Weigel, B., Meltevik, S., & Larsen, T. (2015). Gjennomgang av atferdssenterets implementeringsvirksomhet. OSLO: Norges forskningsråd Retrieved from http://www.forskningsradet.no/prognett-vam/Nyheter/Rapport_Evaluering_av_Atferdssenteret/1254017197216?lang=no.
Kjøbli, J., & Sørlie, M. A. (2008). School outcomes of a community-wide intervention model aimed at preventing problem behavior. Scandinavian Journal of Psychology, 49, 365-375. https://doi.org/10.1111/j.1467-9450.2008.00648.x
Lund, I. (2017). Relasjonskompetanse inn i lærerutdanningene. Bedre skole, 29, 20-25.
Martinussen, M., Reedtz, C., Eng, H., Neumer, S.-P., Patras, J., & Mørch, W.-T. (2016). Kriterier og prosedyrer for vurdering og klassifisering av tiltak. Ungsinn - Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge.
Moos, R. H., & Trickett, E. J. (1974). The classroom environment scale. Los Angeles, CA: Consulting Psychology Press.
Natvig, H., & Eng, H. (2012). Beskrivelse og vurdering av tiltaket PALS. In M. Martinussen (Ed.), Ungsinn, tiltak nr. 32. Retrieved from http://www.ungsinn.no/post_tiltak/pals-positiv-atferd-stottende-laeringsmiljo-og-samhandling-2/
Ogden, T. (1998). Elevatferd og læringsmiljø: Læreres erfaringer med og syn på elevatferd og læringsmiljø i grunnskolen. Oslo, Norge: Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet.
Ogden, T. (2003). The validity of teacher ratings of adolescents' social skills. Scandinavian Journal of Educational Research, 47, 63-76. http://dx.doi.org/10.1080/00313830308605
Ogden, T., Sørlie, M. A., & Hagen, K. A. (2007). Building strength through enhancing social competence in immigrant students in primary school. A pilot study. Emotional and Behavioural Difficulties, 12, 105-117. http://dx.doi.org/10.1080/13632750701315508
Parker, R. I., Brossart, D. F., Vannest, K. J., & Long, J. R. (2005). Effect sizes in single case research: How large is large? School Psychology Review, 34, 116-132.
Patterson, G. R., Reid, J. B., & Dishion, T. J. (1992). Antisocial boys. Eugene: OR: Castalia.
Pennefather, J. T., & Smolkowski, K. (2015). Validation of the elementary social behavior assessment: A measure of student prosocial school behaviors. Assessment for Effective Intervention, 40, 143-154. http://dx.doi.org/10.1177/1534508414557562
Reneflot, A., Aarø, L. E., Aase, H., Reichborn-Kjennerud, T., Tambs, K., & Øverland, S. (2018). Psykisk helse i Norge. (Rapport 2018). Retrieved from https://www.fhi.no/publ/2018/psykisk-helse-i-norge/.
Sameroff, A. J. (2009). The transactional model. In A. J. Sameroff (Ed.), The transactional model for development. How children and contexts shape each other (pp. 3–22). Washington, DC: APA.
Sampson, R. J., & Laub, J. H. (2005). A life-course view of the development of crime. ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, 602, 12-45. http://dx.doi.org/10.1177/0002716205280075
Siegel, D. J. (2012). The developing mind. Second edition. How relationships and the brain interact to shape who we are. New York, NY: Guilford Publications.
Skogen, J. C., & Torvik, F. A. (2013). Atferdsforstyrrelser blant barn og unge i Norge: beregnet forekomst og bruk av hjelpetiltak. Retrieved from Nasjonalt Folkehelseinstitutt: https://www.fhi.no/publ/2013/atferdsforstyrrelser-blant-barn-og-/
Solomon, B. G., Klein, S. A., Hintze, J. M., Cressey, J. M., & Peller, S. L. (2012). A meta-analysis of school-wide positive behavior support: An exploratory study using single-case synthesis. Psychology in the Schools, 49, 105-121. http://dx.doi.org/10.1002/pits.20625
Sprague, J. R., & Walker, H. M. (2005). Safe and healthy schools. Practical prevention strategies. New York, NY: Guilford Press.
Sroufe, L. A., & Rutter, M. (1984). The domain of developmental psychopathology. Child Development, 55, 17-29. http://dx.doi.org/10.2307/1129832
Sugai, G., Horner, R., & Todd, A. W. (2000). Effective Behaviour Support (EBS): Self-sssessment survey. University of Oregon. Eugene, OR.
Sugai, G., Horner, R. H., & Todd, A. W. (2009). Effective behavior support (EBS): Self-assessment survey. Version 3. University of Oregon. Eugene: OR. Retrieved from https://www.pbisapps.org/Applications/Pages/PBIS-Assessment-Surveys.aspx
Sørlie, M. A., & Nordahl, T. (1998). Problematferd i skolen: Hovedfunn, forklaringer og pedagogiske implikasjoner: hovedrapport fra forskningsprosjektet skole og samspillsvansker. Oslo, Norge: NOVA Retrieved from http://www.nb.no/nbsok/nb/24f258a4bbc3085f8e9ea7466c7b2f76.nbdigital?lang=no#0.
Sørlie, M. A., & Ogden, T. (2007). Immediate impacts of PALS: A school-wide multi-level programme targeting behaviour problems in elementary school. Scandinavian Journal of Educational Research, 51, 471-492. http://dx.doi.org/10.1080/00313830701576581
Sørlie, M. A., & Ogden, T. (2014). Reducing threats to validity by design in a nonrandomized experiment of a school-wide prevention model. International Journal of School & Educational Psychology, 2, 235-246. https://doi.org/10.1080/21683603.2014.881309
Sørlie, M. A., & Ogden, T. (2015). School-Wide Positive Behavior Support-Norway: Impacts on problem behavior and classroom climate. International Journal of School & Educational Psychology, 3, 202-217. http://dx.doi.org/10.1080/21683603.2015.1060912
Sørlie, M. A., Ogden, T., Arnesen, A., Olseth, A. R., & Meek-Hansen, W. (2014). Skoleledere om PALS. Spesialpedagogikk, 09, 17-29.
Sørlie, M. A., Ogden, T., & Olseth, A. R. (2015). Preventing problem behavior in school through school-wide staff empowerment: Intervention outcomes. World Journal of Educational Research (WJER) Scholink, Vol. 2.
Sørlie, M. A., Ogden, T., & Olseth, A. R. (2016). Examining teacher outcomes of the School-Wide Positive Behavior Support model in Norway. Perceived Efficacy and Behavior Management, 6. http://dx.doi.org/10.1177/2158244016651914
Todd, A. W., Horner, R. H., Berry, D., Sanders, C., Bugni, M., Currier, A., . . . Algozzine, K. (2012). A case study of team-initiated problem solving sddressing student behavior in one elementary school. Journal of Special Education Leadership, 25, 81-89.
Vygotsky, L. S. (1980). Mind in society. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Webster-Stratton, C., Reid, M. J., & Stoolmiller, M. (2008). Preventing conduct problems and improving school readiness: Evaluation of the Incredible Years teacher and child training programs in high-risk schools. Journal of Child Psychology and Psychiatry, and Allied Disciplines, 49, 471–488. http://dx.doi.org/10.1111/j.1469-7610.2007.01861.x
Nedlastinger
Ytterligere filer
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2018 Merete Aasheim, Joshua Patras, Helene Eng, Henrik Natvig
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.