Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Grønne tanker - glade barn (2. utg.)

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7557/25.7601

Emneord (Nøkkelord):

materiellpakke, barnehage, tankebevissthet, følelsesbevissthet, psykososialt miljø, psykososial utvikling, utvikling, Kunnskapsoppsummering

Sammendrag

Bakgrunn: Denne artikkelen er en kunnskapsoppsummering for effektene av tiltaket Grønne tanker- glade barn. Artikkelen er en revisjon av en tidligere beskrivelse av samme tiltaket i Ungsinn (Eng & Ulvund, 2015), men videreutviklet i henhold til Ungsinn sine nye prosedyrer og kriterier. Grønne tanker – glade barn er en materiellpakke som kan brukes i barnehagen for å stimulere barns tanke- og følelsesbevissthet. Det skal hjelpe barna med å forstå egne og andres følelsesreaksjoner, å bli bedre i stand til å regulere egne følelser og gjennom dette også bidra til et godt psykososialt miljø. Tiltaket kan brukes universelt med mål om å styrke psykosial utvikling for alle barn. Samtidig legges det opp til at en kan bruke materiellet i en styrket innsats for barn som har større utfordringer enn andre med engstelse, sinne eller tristhet. Organisasjonen Voksne for Barn er ansvarlig for implementering av tiltaket i Norge, og de tilbyr også opplæring. Formålet med denne artikkelen er å undersøke om Grønne tanker – glade barn kan antas å være virksomt benyttet i vanlig praksis i Norge.

Metode: Denne kunnskapsoppsummeringen bygger på et systematisk litteratursøk i databasene Embase, Medline og Psykinfo, NORART Cochrane, Cristin, NORA, SCOPUS og SweMed samt informasjon gitt fra tiltakseier i Norge.

Resultater: Resultatene omfatter en oppsummering av tiltakets beskrivelse, foreliggende effektstudier, forskningsmetodisk kvalitet og implementeringskvalitet. Tiltakets bakgrunn, innhold og metoder er godt beskrevet i tiltakets materiell og gjennom to fagartikler. Tiltaket har også god teoretisk og empirisk forankring gjennom kognitiv atferdsterapi, men det foreligger ingen studier der tiltakets effekt er undersøkt. Tiltaket er fritt tilgjengelig, og utover en kort opplæring tilbys det lite implementeringsstøtte. Det finnes heller ikke systemer som sikrer at tiltaket implementeres med god kvalitet. Det er grunn til å tro at tiltaket utøves svært ulikt i forskjellige barnehager, noe som sannsynligvis har betydning for effektene av tiltaket.

Konklusjon: Grønne tanker – glade barn er et tilfredsstillende beskrevet tiltak som åpenbart treffer et behov i folkehelsearbeidet, og som er tilpasset barnehagenes rammeplan. Studier på tiltakets effekter og hvordan tiltaket best utøves for å oppnå eventuelle effekter, er nødvendig for å vite om tiltaket er virksomt.  Gjennomføring av en god effektstudie vil imidlertid forutsette en bedre presisering av tiltakets konkrete målsetninger. En god teoretisk forankring styrker sannsynligheten for at tiltaket kan fremme god psykisk helse og redusere vansker for barn i tidlig alder.

Grønne tanker – glade barn klassifiseres på evidensnivå 2 – Teoretisk begrunnede tiltak.

Referanser

Beck, J. (2011). Cognitive therapy. Basics and beyond (2. utgave). New York: Guilford.

Bennett, D. S. & Gibbons, T. A. (2000). Efficacy of child cognitive-behavioral interventions for antisocial behavior: A meta-analysis. Child & Family Behavior Therapy, 22, 1-15. doi: 10.1300/J019v22n01_01

Dalgard, O. S., Mathisen, K. S., Nord, E., Ose, S.,

Rognerud, M. & Aarø, L. E. (2011). Bedre føre var…. Psykisk helse: Helsefremmende og forebyggende tiltak og anbefalinger. Rapport 2011:1. Oslo:Folkehelseinstituttet.

Dearing, E., McCartney, K. & Taylor, B. A. (2009). Does Higher Quality Early Child Care Promote Low-Income Children’s Math and Reading Achievement in Middle Childhood? Child development, 80 (5), 1329–1349. doi: 10.1111/j.1467-8624.2009.01336.x

Eng, H. & Ulvund, S. E. (27.02.2015). Beskrivelse og vurdering av tiltaket Grønne tanker – glade barn. I M. Martinussen (red), Ungsinn, tiltak nr. 45. hentet fra http://www.ungsinn.no/post_tiltak/gronne-tanker-glade-barn/

Essau,C. A. Conradt,J., Sasagawa, S. & Ollendick, T. H. (2012). Prevention of anxiety symptoms in children: Results from a universal school-based trial. Behavior Therapy, 43, 450-464. doi:10.1016/j.beth.2011.08.003

Fabes, R., Eisenberg, N., Nyman, M. & Michealiu, Q. (1991). Young children's appraisal of others' spontaneous emotional relations. Developmental Psychology, 27, 858-866. doi: 10.1037/0012-1649.27.5.858

Holte, A. (2012). Barnehager – mest for barn. Tidsskrift for Norsk psykologforening, 49 (11), 1130-1133.

Martinussen, M., Reedtz, C., Eng, H., Neumer, S-P., Patras, J. & Mørch, W.-T. (2016). Kriterier og prosedyrer for vurdering og klassifisering av tiltak. Tromsø: UiT Norges arktiske universitet.

Neil, A. L. & Christensen, H. (2009). Efficacy and effectiveness of school-based prevention and early intervention programs for anxiety. Clinical Physchology Review, 29, 208-215. doi:10.1016/j.cpr.2009.01.002

Mørch, W-T. (2011). Kognitiv atferdsterapi for barn med atferdsvansker. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 48, 40-45.

Raknes, S. (2014). Grønne tanker – glade barn. Oslo: Gyldendal Akademisk.

Raknes, Johansen, K. W., Tørnes, H & Håvardstun, T (2016). Psykologisk kunnskap for barnehagebarn. Psykologi i kommunen, 1, s. 45-53

Samhandlingsreformen. Rett behandling – på rett sted – til rett tid. (2009). St. melding 47 (2008-2009). Oslo: Det kongelige helse- og omsorgsdepartement.

Sylva, K., Melhuish, E., Sammons, P., Siraj-Blatchford, I., Taggart, B. (2011). Pre-school quality and educational outcomes at age 11: Low quality has little benefit. Journal of Early Childhood Research 9, 109–124.

Waddel, C., Hua, J. M., Garland, O. M., Peters, R. D. & Kimberley, M. (2007). Preventing mental disorders in children: A systematic review to inform policy-making. Canadian Journal of Public Health, 98, 166-173.

Wiese, I. (2014). ""Grønne tanker, glade barn"." Magasinet voksne for barn (Nr. 2): 12-13. Hentet fra http://www.vfb.no/no/vi_tilbyr/publikasjoner/magasinet_voksne_for_barn/magasinet_2014/Magasinet+Voksne+for+Barn+02%2F14.b7C_wtfMZL.ips

Illustrasjonsfoto. En jente som smiler til kameraet.

Nedlastinger

Ytterligere filer

Publisert

2016-06-21

Hvordan referere

Eng, H., & Ulvund, S. E. (2016). Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Grønne tanker - glade barn (2. utg.). Ungsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge, 8(1). https://doi.org/10.7557/25.7601

Utgave

Seksjon

Fagfellevurderte artikler