Beskrivelse og vurdering av tiltaket: Parent Management Training - Oregon (PMTO)
DOI:
https://doi.org/10.7557/25.7714Keywords:
individuelt behandingstiltak, foreldre, alvorlige atferdsproblemer, barn, forebygge atferdsvanskerAbstract
Dette er ikke den nyeste artikkelen om dette tiltaket. Oppdatert artikkel: https://doi.org/10.7557/25.7591
Innledning: Parent Management Training – Oregon (PMTO) er et individuelt behandlingstiltak for foreldre/foresatte med barn i alderen 4-12 år med alvorlige atferdsproblemer. Formålet med PMTO er å stanse, redusere eller forebygge atferdsvansker hos barn ved å endre samspillet mellom foreldre og barn. Intervensjonen tar også sikte på å fremme alminnelige sosiale ferdigheter og øke sosial inkludering blant barna. PMTO er utviklet i USA implementeres i Norge av Atferdssenteret.
Beskrivelse av tiltaket: Gjennom 20-30 møter med en terapeut lærer foreldrene seg en mer hensiktsmessig oppdragelsespraksis som skal fremme sosiale ferdigheter hos barnet og redusere atferdsproblemene. Sentrale temaer i behandlingen er blant annet: samarbeide med barnet, bruk av ros og oppmuntring, positiv involvering, grensesetting, problemløsing og samarbeid mellom hjem og skole/barnehage. For å trene foreldrene benyttes korte introduksjoner til de ulike temaene kombinert med ulike øvelser, rollespill og ferdighetstrening, modellering, refleksjoner og hjemmeoppgaver. Rammene for intervensjonen og temaene er presentert i en egen manual
Evaluering av tiltaket: Det er gjennomført en landsomfattende randomisert-kontrollert studie (RCT-studie) av tiltaket i Norge som innbefattet 112 barn i alderen 4-12 år. Studien viste at PMTO er en effektiv og virksom behandlingsmetode for familier med barn som har alvorlige atferdsproblemer. Foreldre og lærere i PMTO-gruppen rapporterte om mindre utagerende atferd hos sine barn sammenlignet med dem som mottok annen type behandling. Resultatene synes å vedvare ett år etter avsluttet intervensjon.
Ungsinnpanelets klassifisering: PMTO bygger på en allment akseptert teoretisk og forskningsmessig base, og tiltaket er grundig evaluert i flere land og også i Norge ved RCT studier. Det er utarbeidet gode rutiner for kvalitetssikring av tiltaket. Programmet klassifiseres som et dokumentert virksomt tiltak på evidensnivå 4 med dokumentasjonsgrad 4 (****).
References
Askeland, E, Apeland, A., Christiansen, T., & Solholm, R. (2010a). Håndbok PMTO. Oslo: Atferdssenteret.
Askeland, E, Apeland, A., Christiansen, T., & Solholm, R. (2010b). Håndbok PMTO. PMTO-terapeutens arbeid I barnehage og skole. Oslo: Atferdssenteret.
Askeland, E & Christiansen, T. (2010) Landsdekkende implementering av behandlingsmetoden Parent Management Training. Fokus på kvalitetssikring. I Sårbare barn og unge, Nye perspektiver og tilnærminger (s 182-197.) Befring, Frønes & Sørlie (red). Oslo: Gyldendal Akademisk.
Askeland, R.B. (2010) Föräldrars upplevda tillfredsställelse av PMTO, - har den någon betydelse? Magistergradsoppgave. Luleå Tekniska Universitet, Institution för Arbetsvetenskap, Avdelningen för Teknisk psykologi
Capaldi, D. M. (1992). The co-occurence of conduct problems and depressive symptoms in early adolescent boys: II. A 2-year follow-up at Grade 8. Development and Psychopathology, 4, 125-144.
DeGarmo, D. S., Forgatch, M. S., & Martinez, C. R., Jr. (1999). Parenting of divorced mothers as a link between social status and boys' academic outcomes: Unpacking the effects of SES. Child Development, 70, 1231-1245.
Hagen, K. A, Ogden, T., & Bjørnebekk, G. (2011) Treatment Outcomes and Mediators of Parent Management Training: A One-Year Follow-Up of Children with Conduct Problems. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 40: 2, 156 – 178.
Kjøbli, J., & Hagen, K. A. (2009). A mediation model of interparental collaboration, parenting practices, and child externalizing behavior in a clinical sample. Family Relations, 58, 275–288.
Knutson, N.M., Forgatch, M.S., & Rains, L.A. (2003) Fidelity of implementation rating system (FIMP); The manual for PMTO. Eugene, OR: Oregon Social Learning Center.
Forgatch, M.S., Patterson, G.R. & DeGarmo, D.S. (2005). Evaluating Fidelity: Predictive Vaildity for a Measure of Competent Adhenrence to the Oregon Model of Parent Management Training. Behavior Therapy, Vol. 36, 3-13.
Forgatch, M. S. (2002). Implementing parent management training in Norway (Grant Application RFA - DA - 02 - 004) (No. NIDA NNPRI: Community Multisite Prevention Trials (CMPT)). Eugene.
Forgatch, M. S., & Martinez, C.-R., Jr. (1999). Parent management training: A program linking basic research and practical application. Tidsskrift-for-Norsk-Psykologforening, 36, 923-937.
Masten, A. S. (2001). Ordinary magic: Resilience processes in development. American Psychologist, 56, 227-238.
Ogden, T., & Hagen, K. A. (2008). Treatment effectiveness of parent management training in Norway: A randomized controlled trial of children with conduct problems. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 76, 607-621.
Ogden, T., Hagen, K. A., Askeland, E., & Christensen, B. (2009). Implementing and evaluating evidence-based treatments of conduct problems in children and youth in Norway. Research on Social Work Practice, 19, 582-591.
Patterson, G. R. (1982). Coercive family process. Eugene: Castalia Publishing Company.
Patterson, G. R., Reid, J. B., & Dishion, T. J. (1992). Antisocial boys. Eugene. OR: Castalia Publishin Company.
Reid, J. B., Patterson, G. R., & Snyder, J. (2002). Antisocial behavior in children and adolescents: A developmental analysis and model for intervention.
Solholm, R., Askeland, E., Christiansen, T., og Duckert, M. (2005). Parent Management Training- Oregon-modellen. Teori, behandlingsprogram og implementering i Norge. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 7, 587-597.
Solholm, R., Kjøbli, J., & Christiansen, T. (2007). Tidlig innsats for barn i risiko. Et program for å forebygge og avhjelpe atferdsvansker. Oslo: Atferdssenteret: Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis.
Weisz, J.R., & Kazdin, A.E. (Eds.) (2010). Evidence-based psychotherapies for children and adolescents (2nd ed.) New York: Guilford Press.
Aartun, K.R., & Tisløv, I.S. (2010) Fra kaos til samarbeid. En kvalitativ studie av foreldres opplevelse av Parent Management Training – Oregon (Mastergradsoppgave). Universitetet i Oslo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Sturla Fossum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.