Beskrivelse og vurdering av tiltaket ART (Aggression Replacement Training)
DOI:
https://doi.org/10.7557/25.7721Keywords:
forebygge problematferd, barn, ungdom, atferdsvansker, redusere problematferd, behandle problematferdAbstract
Dette er ikke den nyeste artikkelen om dette tiltaket. Oppdatert artikkel: https://doi.org/10.7557/25.7599
Innledning: Aggression Replacement Training (ART) er et manualisert tiltak som har til hensikt å forebygge og redusere (behandle) problematferd. Målgruppen er barn og unge i alderen 4-20 år, som har eller er i ferd med å utvikle atferdsvansker. Programmet, som først ble utviklet USA, implementeres i Norge av Diakonhjemmet Høgskole.
Beskrivelse av tiltaket: ART tilbys i grupper bestående av 4-8 barn. I gruppene gjennomgår barna trening i sosiale ferdigheter, sinnekontroll og moralsk resonnering. Tiltaket benytter seg av samtaler, rollespill og veiledning direkte med barnet. Ved å tilby barn og unge ART tar man sikte på å avhjelpe allerede eksisterende atferdsvansker, samtidig som man ønske å forebygge senere antisosial atferd (for eksempel rus og kriminalitet) i ungdoms- og voksen alder.
Evaluering og erfaringer med tiltaket:ART blitt evaluert i to norske studier. Begge inkluderte kontrollgrupper. I begge studiene fant man en reduksjon av atferdsproblemer og bedret sosial kompetanse hos barna etter at de hadde gjennomgått intervensjonen sammenliknet med før. Gruppeforskjellene mellom intervensjonsgruppene og kontrollgruppene er derimot ikke testet. Det foreligger i tillegg flere utenlandske studier fra utlandet med lovende resultater.
ART startet første gang opp i Norge i 2002. ART har blitt implementert i skoleverket, barnevernet, psykisk helsevern og i fengselsvesenet.
Ungsinnpanelets klassifisering: Tiltaket er evaluert med positive resultater i flere land i tillegg til i Norge. På bakgrunn av de norske studiene, klassifiseres ART som et funksjonelt virksomt tiltak på evidensnivå 3 med dokumentasjonsgrad 1 (*).
References
Andreassen, T. (2003). Behandling av ungdom i institusjoner: Hva sier forskningen?Oslo: Kommuneforlaget.
Argyle, M. (1967). The psychology of interpersonal behavior. Harmondsworth: Penguin.
Barnoski, R, & Aos, S. (2004). Outcome Evaluations of Washington States` Research-Based Programs for Juvenile Offenders (Rep.No.04-01-1201).Washington State Institute for Public Policy.
Calame, R., & Parker, K. (2003). Reclaiming Youth and families with family ART. Reclaiming children and Youth, 12, 154-158.
Davey, L., Day, A., & Howell, K. (2005). Anger, over-control and serious offending. Aggression and Violent Behavior, 10, 624-635.
Feindler, E. L. (1995). Ideal treatment package for children and adolescents with anger disorders. Issues in Comprehensive Pediatric Nursing, 18, 233-260.
Gibbs, J. C., & Arnold, K. D., Ahlborn, H. H., & Cheesman, F. L. (1984). Facilitation of sociomoral reasoning in delinquents. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 52, 37-45.
Gibbs, J. C., Basinger, K. S., & Fuller, D. (1992). Moral maturity: Measuring the development of sociomoral reflection. HillsdaleN.J.: Lawrence Erlbaum Associates.
Goldstein, A. P., & Glick, B. (2001) Aggression Replacement Training: Application and evaluation management. In Bernfeld, G. A., Farrington, D. P. & Leschied, A. W. (Eds.) Offender Rehabilitation in Practice: Implementing and evaluating effective programs. New York: John Wiley and Sons Ltd.
Goldstein, A. P., Glick, B., & Gibbs, J. C. (1998). Aggression Replacement Training: A Comprehensive Intervention for Aggressive Youth (rev. ed.). Champaign, IL: Research Press.
Gundersen, K., Olsen, T. M., & Finne, J. (2008). ART: En metode for trening av sosial kompetanse. Trener manual. Sandnes: Diakonhjemmet Høgskole.
Gundersen, K., & Svartdal, F. (2006). Aggression Replacement Training in Norway: Outcome evaluation of 11 Norwegian student projects. Scandinavian Journal of Education Research, 50, 63-81.
Gundersen, K., & Svartdal, F. (in press). Diffusion of treatment interventions: exploration of ’secondary’ treatment diffusion. Psychology, Crime & Law.
Hatcher, R. M., Palmer, E. J., McGuire, J., Hounsome, J. C., Bilby, C. A. L., & Hollin, C. R.(2008). Aggression replacement training with adult male offenders within community settings: a reconviction analysis. Journal of Forensic Psychiatry & Psychology, 19, 517-532.
Hoffman, M. L. (2000). Empathy and moral development. New York: Wiley & Sons.
Hollin, C. R. (2004). The cognitive-behavioral context. In C.R. Hollin & M. McMurran (Eds.), New Perspectives on Aggression Training (pp. 3-19). Chichester: Wiley & Sons.
Kohlberg, L. (1984). Essays on moral development: The psychology of moral development. San Francisco, CA: Harper & Row.
Lipton, D. N., McDonel, E. C., & McFall, R. M. (1987). Heterosocial perception in rapists. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 55, 17-21.
Lockman, J.E., & Wells, K.C. (2002). Contextual social-cognitive mediators and child outcome: A test of the theoretical model in the Coping Power program. Developmental Psychopathology, 14, 945-967.
McGinnis, E., & Goldstein, A. P. (1984). Skillstreaming the elementary school child: A guide for teaching prosocial skills. Champaign, IL: Research Press.
McGinnis, E., & Goldstein, A. P. (1990). Skillstreaming in Early Childhood: Teaching Prosocial Skills to the Preschool and Kindergarten Child.Champaign, IL: Research Press.
Nordahl, T., Sørlie, M-A. Manger, T., & Tveit, A. (2005). Atferdsproblemer blant barn og unge. Teoretiske og praktiske tilnærminger. Bergen: Fagbokforlaget.
Nordahl, T., Sørlie, M-A., Tveit, A., & Manger, T. (2003). Alvorlige atferdsvansker. Effektiv forebygging og mestring i skolen. Oslo: Læringssenteret.
Nugent, W.R., Bruley, C., & Allen, P. (1999). The effects of aggression replacement training on male and female antisocial behavior in a runaway shelter. Research on Social Work Practice, 9, 466-482.
Sherman, L.W., Gottfredson, D., MacKenzie, D., Eck, J., Reuter, P., & Bushway, S. (1997). Preventing Crime: What works, what doesn’t, and what’s promising. Maryland, USA: University of Maryland at College Park
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2009 John Kjøbli
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.