Beskrivelse og vurdering av tiltaket: Mestringsgruppe

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7557/25.7723

Keywords:

helsefremmende, forebyggende tiltak, barn, foreldre med psykisk sykdom, foreldre med rusmiddelmisbruk, samtalegruppe, ungdom

Abstract

Innledning: Mestringsgrupper er et helsefremmende og forebyggende tiltak for barn av foreldre med psykisk sykdom og/eller rusmiddelmisbruk. Tiltaket er samtalegrupper for barn og unge i alderen 8-16 år og kan tilbys både gjennom kommunale tjenester og spesialisthelsetjenesten. Det overordnede målet med tiltaket er å styrke barnas ressurser og å styrke foreldrenes forståelse for barnas situasjon. Gjennom dette arbeidet skal risikoen for problemutvikling hos barna selv reduseres. Tiltaket implementeres i Norge av organisasjonen Voksne for Barn.

Beskrivelse av tiltaket: Tiltaket er manualbasert og består av åtte gruppesamlinger for barna og to gruppesamlinger for foreldrene. Gruppene ledes av trenede gruppeledere. I barnegruppen møter barna andre barn med lignende erfaringer som dem selv, og de får anledning til å snakke, lytte og bearbeide egne erfaringer, samt at de får støtte og hjelp til å mestre sin livssituasjon. Det anvendes metoder som samtale, rollespill, spill, lek, tegning, skriving, hjemmelekser, sosiogram/nettverkskart og videofilmer. I foreldregruppen tematiseres betydning av foreldrenes sykdom for barna, innholdet i barnegruppen og hva foreldrene kan gjøre for sine barn.

Evaluering av tiltaket: Den forebyggende effekten av Mestringsgrupper har ikke blitt evaluert i Norge eller internasjonalt.

Ungsinnpanelets klassifisering: Mestringsgrupper er godt beskrevet og har en klar teoretisk forankring. Tiltaket klassifiseres som et sannsynlig virksomt tiltak på evidensnivå 2.

References

Beardslee, W. R. (1989). The Role and self-understanding in resilient individuals. The Development of a Perspective. American Journal of Orthopsychiatry, 59, 266-78.

Beardslee, W. R. (1990). The development of a clinician-based preventive intervention for families with affective disorders. Journal of Preventive Psychiatry and Allied Disciplines, 4, 39-61.

Beardslee, W. R., Gladstone, T. R. G., Wright, E. J., & Cooper, A. B. (2003). A family-based approach to the prevention of depressive symptoms in children at risk: evidence of parental and child change. Pediatrics, 112, 119-131.

Beardslee, W. R. & Podorefsky, D. (1998). Resilient adolescents whose parents have serious and other psychiatric disorders: Importance of self-understanding and relationships. American Journal of Psychiatry, 145, 63-69.

Beardslee, W. R., Wright, E. J., Salt, P., Drezner, K., Gladstone, T. R. G., Versage, E. M., & Rothberg, P. C. (1997). Examination of children’s responses to two preventive intervention strategies over time. Journal of American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 36, 2, 196-204.

Haukø, B. H. & Stamnes, J. H. (2009). Barnas time – En temafokusert barne- og familiesamtale når mor eller far har psykisk sykdom og/eller rusproblemer. Trondheim: Tapir akademisk forlag.

Saxena, S., Jané-Llopis, E., & Hosman, C. (2006). Prevention of mental and behavioral disorders: Implications for policy and practice. World Psychiatry 5, 5-14.

Svendsen, A. (2004). Forebyggende arbeid med barn av foreldre med psykisk sykdom og rusproblemer – en evaluering av BAPP-programmet. Barnevernets utviklingssenter i Midt-Norge. Arbeidsrapport nr. 16. ISSN 0809-5167.

Rutter, M., & Quinton, D. (1984). Parental psychiatric disorder: Effects on children. Psychological Medicine, 14, 853- 880.

Von Doesum, K. (2009). An early preventive intervention for depressed mothers and their infants, its efficacy and predictors of maternal sensitivity. Radboud University Nijmegen, Nederland; doctoral dissertation.

Van Doesum, K. & Hosman, C. (2009). Prevention of emotional problems and psychiatric risks in children of mentally ill parents in the Netherlands: Science-based comprehensive approach. Submitted.

Illustrasjonsfoto. To unge jenter som ser på hverandre med foreldre i bakgrunnen som ser på hverandre.

Downloads

Published

2009-11-05

How to Cite

Reedtz, C. (2009). Beskrivelse og vurdering av tiltaket: Mestringsgruppe. Ungsinn. Journal of Effective Interventions for Children and Adolescents, 1(1). https://doi.org/10.7557/25.7723

Issue

Section

Panel-reviewed articles