Beskrivelse og vurdering av tiltaket: De utrolige årene (DUÅ) - Foreldretreningsprogram
DOI:
https://doi.org/10.7557/25.7726Keywords:
foreldregruppe, atferdsproblemer, barn, foreldretiltak, forebygge atferdsproblemer, behandle atferdsproblemer, sosial kompetanseAbstract
Dette er ikke den nyeste artikkelen om dette tiltaket. Oppdatert artikkel: https://doi.org/10.7557/25.7573
Innledning: De utrolige årene BASIC foreldregrupper er et program for barn med atferdsproblemer i alderen 3-12 år. Programmet retter seg mot foreldrene og skal styrke deres kompetanse i å forebygge og behandle atferdsproblemene. Formålet er å redusere atferdsproblemene, samt styrking av barnets sosiale kompetanse og følelsesmessige reaksjoner. Programmet er opprinnelig utviklet i USA, men implementeres i Norge av Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, Nord (RKBU Nord) ved Universitetet i Tromsø.
Beskrivelse av tiltaket: I gruppen lærer seg oppdragelsesstrategier som kan reduserer atferdsproblemer hos barn. Programmet starter med positiv relasjonsbygging mellom foreldre og barn ved bruk av lek. Temaene som følger er ros, belønningssystemer, effektiv grensesetting, hvordan håndtere negativ atferd, og problemløsing og styrking av empati og sosiale ferdigheter. Gruppene ledes av to trenede gruppeledere og det benyttes videovignetter, diskusjoner, rollespille og hjemmelekser som pedagogiske metoder.
Evaluering og erfaringer med tiltaket: Effekten av Foreldretreningsprogrammet i Norge har blitt undersøkt ved et randomisert kontrollgruppe design (RCT) med 127 barn i alderen 4-8 år. Forskjellene mellom gruppen som mottok Foreldretreningsprogrammet og kontrollgruppen var moderate til store i forhold til barnas atferdsproblemer. Foreldrenes bruk av positive strategier hadde økt og bruk av hard og usystematisk disiplinering var redusert. I tillegg var foreldrenes stress-nivå redusert. I brukertilfredshetsundersøkelser rapporterer en stor andel av foreldrene at de synes programmet er bra. Det er gjennomført flere av studier av effekten av Foreldretreningsprogrammet i USA og andre land som Danmark, England, Nederland, Tyskland, Portugal og New Zealand der programmet også er i bruk. Noen av studiene er gjennomført som uavhengige replikasjoner gjennomført av andre enn de amerikanske programeierne.
Ungsinnpanelets klassifisering: De utrolige årene – Basic foreldregrupper bygger på en allment akseptert teoretisk og forskningsmessig base, og tiltaket er evaluert i flere land i tillegg til i Norge ved RCT-studier. Programmet klassifiseres som et dokumentert virksomt tiltak på evidensnivå 4 med dokumentasjonsgrad 5 (*****).
References
Bakkejord, T., & Klukstad, H. (2007). De utrolige årene. Fra universitetsklinikk til distrikt. Universitetet i Tromsø. 5. årsoppgave. Stadium IV – medisinerstudiet.
Drugli, M. B., & Larsson, B. (2006). Children aged 4-8 years treated with parent training and child therapy because of conduct problems: Generalisation effects to day-care and school settings. European Child & Adolescent Psychiatry, 15, 392-399.
Drugli, M. B., Larsson, B., & Clifford, G. (2007). Changes in social competence in young children treated because of conduct problems as viewed by multiple informants. European Child & Adolescent Psychiatry, 16, 370-378.
Drugli, M. B., Clifford, G., & Larsson, B. (2008). Teachers' experience and management of young children treated because of home conduct problems: A qualitative study. Scandinavian Journal of Educational Research, 52, 279-291.
Drugli, M. B., Larsson, B., Clifford, G., & Fossum, S. (2007). Pervasive and non-pervasive conduct problems in a clinic sample aged 4-8 years: child, family and day-care/school factors. Scandinavian Journal of Educational Research, 51, 547-559.
Drugli, M. B., Clifford, G., & Larsson, B. (In press). Teacher’s experience and management of young children treated because of home conduct problems. A qualitative study. Scandinavian Journal of Educational Research.
Fossum, S. & Mørch, W.-T. (2005a) ”De utrolige årene”. Empirisk dokumentert og manualisert behandling av atferdsforstyrrelser hos små barn. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 42, 3, 195-203.
Fossum, S. & Mørch, W-T. (2005b). De utrolige årene: Webster-Strattons foreldre-barn-og lærerbaserte metode for behandling av små barn med atferdsforstyrrelser. I L. Scheldrup, C. Omre & Marthinsen (Red.). Nye metoder i et moderne barnevern. Oslo: Fagbokforlaget.
Fossum, S. Mørch, W.-T., Handegård, B. H., Drugli, M. B. (2007). Childhood disruptive behavior and family functioning in a clinically referred Norwegian sample: Are girls different from boys? Scandinavian Journal of Psychology, 48, 375-382.
Fossum, S., Mørch, W-T., Handegård, B. H., Drugli, M. B., & Larsson, B. (2008). Parent training for young Norwegian children with ODD and CD: Predictors and mediators of treatment outcome. Submitted
Larsson, B., Fossum, S., Clifford, G., Drugli, M. B., Handegård, B. H., & Mørch, W-T. (2008). Treatment of oppositional defiant and conduct problems in young Norwegian children: Results of a randomized controlled replication trial. European Child & Adolescent Psychiatry. Published online January 2008.
Lurie, J., Clifford, G. (2005). Parenting a young child with behavior problems; Parent’s experiences before, during and after Webster-Stratton Parent Training. Barnevernets utviklingssenter i Midt-Norge. ISBN 82-91927-05-7.
Patterson, G. R. (1982). Coercive family process (Vol 3.). Eugene: Castalia Publishing Company.
Sture, M. (2007). ”De Utrolige Årene”- et behandlingsprogram for atferdsvansker hos små barn. Foreldres arbeidsinnsats og effekt av programmet. En pre-post undersøkelse av foreldregrupper i Hordaland. Spesialistoppgave i klinisk psykologi, fordypningsområde klinisk barne-og ungdomspsykologi.
Tjelflaat, T., Figenschow Skatland, W., Hansen, E., Erstad, I. (2002) Informasjonsarbeid i ukjent terreng. Om rekruttering av små barn med atferdsvansker til Webster-Stratton programmet. Trondheim: Barnevernets utviklingssenter i Midt-Norge. ISBN: 82-91927-04-9.
Webster-Stratton, C. (2007). De utrolige årene. En foreldreveileder. Oslo: Gyldendal Akademisk.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2009 Monica Martinussen
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.