Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: The Bergen 4-Day Treatment (B4DT) (1. utg)

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7557/25.7343

Emneord (Nøkkelord):

Angst, Depresjon, Tvangslidelse, kognitive atferdsterapi, eksponeringsterapi, Kunnskapsoppsummering

Sammendrag

Bakgrunn: Formålet med denne artikkelen er en kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket B4DT for tvangslidelse/OCD rettet mot barn og unge i alderen 11–18 år.

Tiltaket er rettet mot barn med en diagnostisert tvangslidelse og formålet med behandlingen er en lettelse i symptomer på denne lidelsen og bedre fungering i dagliglivet. Det teoretiske grunnlaget for tiltaket er kognitiv atferdsterapi og spesielt eksponeringsterapi med responsprevensjon, hvor ungdommen skal utsette seg for stimuli eller situasjoner som fremkaller frykt og samtidig unnlate å utføre tvangshandlingene. Tilbudet gis over 4 dager og karakteriseres som en konsentrert behandling. B4DT tilbys i spesialisthelsetjenesten. Barn og foreldre får tiltaket i gruppe hvor det er en terapeut for hver pasient. Helse Bergen HF og Klinikk for 4-dagers behandling ved Haukeland sykehus er ansvarlig for tiltaket i Norge.

Metode: Kunnskapsoppsummeringen bygger på et systematisk søk fra databasene Embase, Medline og PsykInfo, NORART, Cochrane, Cristin, NORA, SCOPUS, SweMed, Cambell, NREPP, NICE, Blueprint og CEBC samt materiell fra tiltakseier. Søket ble gjennomgått for å identifisere nordiske effektstudier, internasjonale kunnskapsoppsummeringer samt annen relevant informasjon om tiltaket. To nordiske artikler ble identifisert i den aktuelle aldersgruppen og disse ble inkludert i kunnskapsoppsummeringen.

Resultater: Resultatene innbefatter en oppsummering av tiltakets beskrivelse, inkluderte forskningsstudier, forskningsmetodisk kvalitet og implementeringskvalitet. B4DT bygger på teori som er godt beskrevet i litteratur om OCD. Målgrupper og målsetting er godt beskrevet, men det foreligger ikke en manual som beskriver gjennomføring av tiltaket. Etablerte måleinstrumenter er benyttet og tiltaket er gjennomført i vanlig klinisk praksis. De inkluderte studiene undersøker effekt i et prepost-design uten kontrollgruppe, og det er ikke rapportert bruk av sjekkliste eller video-analyser for å kvalitetssikre behandlingens innhold. Det er beskrevet omfattende opplæring og kvalifikasjonskrav, og veiledning for å opprettholde kvalitet hvis resultat faller under forventet standard. Resultatene er positive med store effektstørrelser for tvangssymptomer for ungdom i alderen 11–18 år, men små utvalg gjør at den presise størrelsen på effektene ikke kan fastslås.

Konklusjon: B4DT for tvangslidelse hos barn og unge i alderen 11–18 år klassifiseres på evidensnivå 3: Tiltak med noe dokumentasjon på effekt.

Dette begrunnes i solid teoretisk forankring samt positiv behandlingseffekt indikert i to ukontrollerte behandlingsstudier for ungdom i alderes 13–18 år. Det er behov for å få gjennomført randomiserte kontrollerte studier hvor B4DT sammenlignes med annen aktiv behandling. Videre er det behov for hvordan behandlingen virker på yngre barn (under 13 år).

Referanser

Abramowitz, J. S., Whiteside, S. P., & Deacon, B. J. (2005). The Effectiveness of Treatment for Pediatric Obsessive-Compulsive Disorder: A Meta-Analysis. Behavior Therapy. https://doi.org/10.1016/S0005-7894(05)80054-1.

Canals, J., Hernandez-Martinez, C., Cosi, S., & Voltas, N. (2012). The epidemiology of obsessive-compulsive disorder in Spanish school children. Journal of Anxiety Disorders, 26(7), 746-752. http://dx.doi.org/10.1016/j.janxdis.2012.06.003

Dahl, K., (2011). Kognitiv atferdsterapi ved tvangslidelser hos barn og unge. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, vol 48, no 1, 46 – 51.

Davíðsdóttir, S. D., Sigurjónsdóttir, Ó., Ludvigsdóttir, S. J., Hansen, B., Laukvik, I. L., Hagen, K., Björgvinsson, T., Kvale, G. (2019). Implementation of the Bergen 4-day treatment for obsessive compulsive disorder in Iceland. Clinical Neuropsychiatry: Journal of Treatment Evaluation, 16(1), 33-38.

Geller, D. A., Biederman, J., Faraone, S., Agranat, A., Cradock, K., Hagermoser, L., Frazier, J., Coffey, B. J. (2001). Developmental aspects of obsessive compulsive disorder: findings in children, adolescents, and adults. Journal of Nervous and Mental Disease, 189(7), 471-477. https://doi.org/10.1097/00005053-200107000-00009

Geller, D. A., & March, J. (2012). Practice Parameter for the Assessment and Treatment of Children and Adolescents With Obsessive-Compulsive Disorder. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 51(1), 98-113. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2011.09.019

Hansen, B., Hagen, K., Ost, L.-G., Solem, S., & Kvale, G. (2018). The Bergen 4-day OCD treatment delivered in a group setting: 12-month follow-up. Frontiers in Psychology, 9, 639. http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00639

Hansen, B., Kvale, G., Hagen, K., Havnen, A., & Ost, L.-G. (2019). The Bergen 4-day treatment for OCD: Four years follow-up of concentrated ERP in a clinical mental health setting. Cognitive Behaviour Therapy. Vol.48(2), 2019, pp. 89-105. https://doi.org/10.1080/16506073.2018.1478447

Heyman, I., Fombonne, E., Simmons, H., Ford, T., Meltzer, H., & Goodman, R. (2003). Prevalence of obsessive-compulsive disorder in the British nationwide survey of child mental health. International Review of Psychiatry. Vol.15(1-2), 2003, pp. 178-184. https://doi.org/10.1192/bjp.179.4.324

Kaufman, J., Birmaher, B., Brent, D., Rao, U., Flynn, C., Moreci, P., Douglas, W., M.A Ryan, N. (1997). Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia for School-Age Children-Present and Lifetime Version (K-SADS-PL): initial reliability and validity data. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 36(7), 980-988. https://doi.org/doi:10.1097/00004583-199707000-00021

Kovacs, M. (1992). Children’s Depression Inventory Manual. North Tonawanda, NY: Multi-Health Systems.

Kvale, G., Hansen, B., Björgvinsson, T. et al. (2018). Successfully treating 90 patients with obsessive compulsive disorder in eight days: The Bergen 4-day treatment. BMC Psychiatry. Vol.18 2018, ArtID 323. https://doi.org/10.1186/s12888-018-1887-4

Launes, G., Hagen, K., Sunde, T., Ost, L.-G., Klovning, I., Laukvik, I.-L., . . . Kvale, G. (2019). A randomized controlled trial of concentrated ERP, self-help and waiting list for obsessive- compulsive disorder: The bergen 4-day treatment. Frontiers in Psychology. Vol.10 2019, ArtID 2500. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02500

March, J. S., Mulle, K., Gundersen, K., Jørgensen, L. T., & Moynahan, L. (2003). Tvangslidelser hos barn og unge: en kognitiv-atferdsterapeutisk behandlingsmanual. Oslo: Gyldendal akademisk.

Martinussen, M., Reedtz, C., Eng, H., Neumer, S.-P., Patras, J., & Mørch, W.-T. (2019). Kriterier for prosedyrer og vurdering og klassifisering av tiltak (2. utgave, v 2.1): Universitet i Tromsø.

Masia-Warner, C., Nangle, D. W., & Hansen, D. J. (2006). Bringing Evidence-Based Child Mental Health Services to the Schools: General Issues and Specific Populations. Education & Treatment of Children, 29(2), 165-172.

Mataix-Cols, D., Fernández de la Cruz, L., Nordsletten, A. E., Lenhard, F., Isomura, K., & Simpson, H. B. (2016). Towards an international expert consensus for defining treatment response, remission, recovery and relapse in obsessive-compulsive disorder. World Psychiatry, 15(1), 80-81. https://doi.org/doi:10.1002/wps.20299

McGuire, J. F., Piacentini, J., Lewin, A. B., Brennan, E. A., Murphy, T. K., & Storch, E. A. (2015). A meta-analysis of cognitive behavior therapy and medication for child obsessive-compulsive disorder: Moderators of treatment efficacy, response, and remission. Depression and Anxiety. Vol.32(8), 2015, pp. 580-593. https://doi.org/10.1002/da.22389

Melin, K., Skarphedinsson, G., Thomsen, P. H., Weidle, B., Torp, N. C., Valderhaug, R. et al. (2020). Treatment Gains Are Sustainable in Pediatric Obsessive-Compulsive Disorder: Three-Year Follow-Up From the NordLOTS. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 59(2), 244-253. https://doi.org/doi:10.1016/j.jaac.2019.01.010

National Institute for Health and Care Excellence. (2005). Obsessive-compulsive disorder and body dysmorphic disorder: treatment-Clinical guideline. Retrieved from https://www.nice.org.uk/guidance/cg31

Ost, L.-G., Riise, E. N., Wergeland, G. J., Hansen, B., & Kvale, G. (2016). Cognitive behavioral and pharmacological treatments of OCD in children: A systematic review and meta-analysis. Journal of Anxiety Disorders. Vol.43 2016, pp. 58-69. https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2016.08.003

Piacentini, J., Bergman, R. L., Keller, M., & McCracken, J. (2003). Functional impairment in children and adolescents with obsessive-compulsive disorder. Journal of Child and Adolescent Psychopharmacology. Vol.13(2,Suppl), 2003, pp. S61-S69. https://doi.org/10.1089/104454603322126359

Riise, E. N. (2018). Concentrated exposure and response prevention for obsessive-compulsive disorder in adolescent: the Bergen 4-day treatment. (Doktoravhandling), UiB University of Bergen, Bergen.

Riise, E. N., Kvale, G., Ost, L.-G., Skjold, S. H., & Hansen, B. (2018). Concentrated exposure and response prevention for adolescents with obsessive-compulsive disorder: A replication study. Journal of Obsessive-Compulsive and Related Disorders. Vol.19 2018, pp. 15-22. https://doi.org/10.1016/j.jocrd.2018.07.002

Riise, E. N., Kvale, G., Ost, L.-G., Skjold, S. H., & Hansen, B. (2019). Does family accommodation predict outcome of concentrated exposure and response prevention for adolescents? Child Psychiatry and Human Development. Vol.50(6), 2019, pp. 975-986. https://doi.org/10.1007/s10578-019-00898-1

Riise, E. N., Kvale, G., Ost, L.-G., Skjold, S. H., Hansen, H., & Hansen, B. (2016). Concentrated exposure and response prevention for adolescents with obsessive-compulsive disorder: An effectiveness study. Journal of Obsessive-Compulsive and Related Disorders. Vol.11 2016, pp. 13-21. https://doi.org/10.1016/j.jocrd.2016.07.004

Scahill, L., Riddle, M. A., McSwiggin-Hardin, M., Ort, S. I., King, R. A., Goodman, W. K. et al. (1997). Children’s Yale-Brown Obsessive Compulsive Scale: Reliability and Validity. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 36(6), 844-852. https://doi.org/10.1097/00004583-199706000-00023

Spitzer, R. L., Kroenke, K., Williams, J. B. W., & Löwe, B. (2006). A Brief Measure for Assessing Generalized Anxiety Disorder: The GAD-7. Archives of Internal Medicine, 166(10), 1092-1097. https://doi.org/10.1001/archinte.166.10.1092

Taylor, S., Asmundson, G. J. G., & Jang, K. L. (2011). Etiology of obsessive-compulsive symptoms and obsessive-compulsive personality traits: Common genes, mostly different environments. Depression and Anxiety. Vol.28(10), 2011, pp. 863-869. https://doi.org/10.1002/da.20859

Thorsen, A. L., Vriend, C., de Wit, S. J., Ousdal, O. T., Hagen, K., Hansen, B. et al. (2020). Effects of Bergen 4-Day Treatment on Resting-State Graph Features in Obsessive-Compulsive Disorder. Biological Psychiatry: Cognitive Neuroscience and Neuroimaging. doi:https://doi.org/10.1016/j.bpsc.2020.01.007

Torp, N. C., Dahl, K., Skarphedinsson, G., Thomsen, P. H., Valderhaug, R., Weidle, B. et al. (2015). Effectiveness of cognitive behavior treatment for pediatric obsessive-compulsive disorder: Acute outcomes from the Nordic Long-term OCD Treatment Study (NordLOTS). Behaviour Research and Therapy, 64, 15-23. https://doi.org/10.1016/j.brat.2014.11.005

Illustrasjonsfoto. Tenåringer med en voksen utendørs

Nedlastinger

Ytterligere filer

Publisert

2021-05-11

Hvordan referere

Martinsen, K. D., & Rognli, E. W. (2021). Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: The Bergen 4-Day Treatment (B4DT) (1. utg). Ungsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge, 13(1). https://doi.org/10.7557/25.7343

Utgave

Seksjon

Fagfellevurderte artikler