Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Telemarksmodellen: Vegen blir til mens vi går den sammen (1.utg.)
DOI:
https://doi.org/10.7557/25.7572Emneord (Nøkkelord):
forståelsesvansker, mental helse, hverdagsliv, lett psykisk utviklingshemming, KunnskapsoppsummeringSammendrag
Bakgrunn: Telemarksmodellen er en kursrekke utviklet for å fremme psykisk helse og forebygge sosiale vansker for barn som har forståelsesvansker i form av en lett psykisk utviklingshemming. Kursene gis når barnet går på mellomtrinnet i barneskole, ungdomstrinnet og i videregående skole. Formen er psykoedukativ hvor en veksler mellom informasjon, råd, veiledning og samtale om et hverdagsliv med forståelsesvansker. En slik terapeutisk kunnskapsformidling og møte med andre i samme situasjon, ansees å bidra til økt mestring og kompetanse.
Denne artikkelen beskriver Telemarksmodellen. Det er et tiltak som tilbys barn som får diagnosen lett psykisk utviklingshemming og deres foresatte. Tiltaket gis i etterkant av diagnostisk utredning i Habilitering for barn og unge (HABU) i Sykehuset Telemark. Kursrekken gis i separate grupper hvor barna, ungdommene og foresatte har hvert sitt kursprogram. Tema i kursene er knyttet til aktuelle livsfaser og omhandler kropp, hygiene, fritid, vennskap, pubertet, seksuell helse, arbeid og hjelpestønader. Tiltaket er utviklet av og driftes av HABU Sykehuset Telemark.
Metode: Denne gjennomgangen er basert på tilsendt informasjon fra utvikleren av Telemarksmodellen, i tillegg til litteratursøk etter studier om tiltaket. Søket ble gjennomført i databasene Embase, Medline og Psykinfo, NORART, Cochrane, Google Scholar, Cristin, NORA, Norart, SCOPUS, SweMed+, Cambell, NREPP, NICE, Blueprint, Helsebiblioteket.no, CEBC, Vidensportalen, Metodeguiden og CINAHL plus with Full Text.
Resultater: Resultatene består av en vurdering av tiltakets beskrivelse, foreliggende effektstudier, forskningsmetodisk kvalitet og implementeringskvalitet. Det ble ikke identifisert noen studier som har undersøkt effekt eller evalueringer av Telemarksmodellen. I materialet som foreligger fremstår ikke Telemarksmodellen å være beskrevet for å gi ekstern opplæring i metoden. Tiltaket virker kun å være gjennomført ved Sykehuset Telemark. Det foreligger ingen implementeringsplaner og derfor heller ikke noen beskrevet implementeringsstrategi.
Konklusjon: Basert på Ungsinn sine kriterier klassifiseres Telemarksmodellen på evidensnivå 1- godt beskrevne tiltak.
Referanser
Einfeld, S. L., Ellis, L.A. & Emerson, E. (2011). Comorbidity of intellectual disability and mental disorder in children and adolescents: A systematic review. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 36 (2), 137-143. https://doi.org/10.1080/13668250.2011.572548
Halvorsen, M., & Steinsvik O. O. (2019). Barn og unge med nedsatt funksjonsevne eller kronisk sykdom. I Hansen, M. B., Adolfsen, F., Martinussen, M. (red.) Familiens hus: Organisering og faglige perspektiver 2. utgave (s. 205-215). RKBU-Nord, UiT.
Halvorsen, M., Mathiassen, B., Sundby, J., Myrbakk, E., Brøndbo, P. H., Steinsvik, O. O. & Martinussen, M. (2014). Psykisk helse hos barn og unge med lavt evnenivå. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 51(3), 210-215.
Helsedirektoratet (2015a). Habilitering av barn og unge i spesialisthelsetjenesten. Prioriteringsveileder. Hentet 26.05.2020 fra https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/habilitering-av-barn-og-unge-i-spesialisthelsetjenesten.
Helsedirektoratet (2015b). Samdata spesialisthelsetjenesten (Rapport). Hentet 26.05.2020 fra https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/samdata-spesialisthelsetjenesten.
Martinussen, M., Reedtz, C., Eng, H., Neumer, S-P., Patras, J. & Mørch, W-T. (2019). Ungsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge. Kriterier og prosedyrer for vurdering og klassifisering av tiltak. 2. utgave (V2.1). UiT Norges Arktiske Universitet.
Mønnesland, E. & Holm, R. (2012). Telemarksmodellen. Vegen blir til mens vi går den sammen. Sykehuset Telemark HF. Habiliteringsseksjonen for barn og unge.
Mønnesland, E., Melteig, A., & Holm, R. (2014). Hva betyr ordene? Begrepsforståelse hos personer med nedsatt kognitiv funksjonsevne. Tidsskriftet SOR Rapport. 2, (s. 10-19). https://stiftelsensor.no/images/tidsskriftarkiv/2014/2/10-19.pdf
Robertsen, K., Melteig, A., & Holm, R. (2016). Hva betyr ordene? Seksuell helse. Sykehuset Telemark HF. https://www.sthf.no/SiteCollectionDocuments/ordb%C3%B8ker/Ordbok%20-%20Hva%20betyr%20ordene%20seksuell%20helse.pdf
WHO (2000). ICD-10: Psykiske lidelser og atferdsforstyrrelser: Klinisk beskrivelser og diagnostiske retningslinjer. Gyldendal Norsk Forlag AS.
Nedlastinger
Ytterligere filer
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2020 Marianne Berg Halvorsen, Kristen Buck Rustad
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.