Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Telemarksmodellen: Vegen blir til mens vi går den sammen (1.utg.)

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7557/25.7572

Emneord (Nøkkelord):

forståelsesvansker, mental helse, hverdagsliv, lett psykisk utviklingshemming, Kunnskapsoppsummering

Sammendrag

Bakgrunn: Telemarksmodellen er en kursrekke utviklet for å fremme psykisk helse og forebygge sosiale vansker for barn som har forståelsesvansker i form av en lett psykisk utviklingshemming. Kursene gis når barnet går på mellomtrinnet i barneskole, ungdomstrinnet og i videregående skole. Formen er psykoedukativ hvor en veksler mellom informasjon, råd, veiledning og samtale om et hverdagsliv med forståelsesvansker. En slik terapeutisk kunnskapsformidling og møte med andre i samme situasjon, ansees å bidra til økt mestring og kompetanse.

Denne artikkelen beskriver Telemarksmodellen. Det er et tiltak som tilbys barn som får diagnosen lett psykisk utviklingshemming og deres foresatte. Tiltaket gis i etterkant av diagnostisk utredning i Habilitering for barn og unge (HABU) i Sykehuset Telemark. Kursrekken gis i separate grupper hvor barna, ungdommene og foresatte har hvert sitt kursprogram. Tema i kursene er knyttet til aktuelle livsfaser og omhandler kropp, hygiene, fritid, vennskap, pubertet, seksuell helse, arbeid og hjelpestønader. Tiltaket er utviklet av og driftes av HABU Sykehuset Telemark.

Metode: Denne gjennomgangen er basert på tilsendt informasjon fra utvikleren av Telemarksmodellen, i tillegg til litteratursøk etter studier om tiltaket. Søket ble gjennomført i databasene Embase, Medline og Psykinfo, NORART, Cochrane, Google Scholar, Cristin, NORA, Norart, SCOPUS, SweMed+, Cambell, NREPP, NICE, Blueprint, Helsebiblioteket.no, CEBC, Vidensportalen, Metodeguiden og CINAHL plus with Full Text.

Resultater: Resultatene består av en vurdering av tiltakets beskrivelse, foreliggende effektstudier, forskningsmetodisk kvalitet og implementeringskvalitet. Det ble ikke identifisert noen studier som har undersøkt effekt eller evalueringer av Telemarksmodellen. I materialet som foreligger fremstår ikke Telemarksmodellen å være beskrevet for å gi ekstern opplæring i metoden. Tiltaket virker kun å være gjennomført ved Sykehuset Telemark. Det foreligger ingen implementeringsplaner og derfor heller ikke noen beskrevet implementeringsstrategi.

Konklusjon: Basert på Ungsinn sine kriterier klassifiseres Telemarksmodellen på evidensnivå 1- godt beskrevne tiltak.

Referanser

Einfeld, S. L., Ellis, L.A. & Emerson, E. (2011). Comorbidity of intellectual disability and mental disorder in children and adolescents: A systematic review. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 36 (2), 137-143. https://doi.org/10.1080/13668250.2011.572548

Halvorsen, M., & Steinsvik O. O. (2019). Barn og unge med nedsatt funksjonsevne eller kronisk sykdom. I Hansen, M. B., Adolfsen, F., Martinussen, M. (red.) Familiens hus: Organisering og faglige perspektiver 2. utgave (s. 205-215). RKBU-Nord, UiT.

Halvorsen, M., Mathiassen, B., Sundby, J., Myrbakk, E., Brøndbo, P. H., Steinsvik, O. O. & Martinussen, M. (2014). Psykisk helse hos barn og unge med lavt evnenivå. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 51(3), 210-215.

Helsedirektoratet (2015a). Habilitering av barn og unge i spesialisthelsetjenesten. Prioriteringsveileder. Hentet 26.05.2020 fra https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/habilitering-av-barn-og-unge-i-spesialisthelsetjenesten.

Helsedirektoratet (2015b). Samdata spesialisthelsetjenesten (Rapport). Hentet 26.05.2020 fra https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/samdata-spesialisthelsetjenesten.

Martinussen, M., Reedtz, C., Eng, H., Neumer, S-P., Patras, J. & Mørch, W-T. (2019). Ungsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge. Kriterier og prosedyrer for vurdering og klassifisering av tiltak. 2. utgave (V2.1). UiT Norges Arktiske Universitet.

Mønnesland, E. & Holm, R. (2012). Telemarksmodellen. Vegen blir til mens vi går den sammen. Sykehuset Telemark HF. Habiliteringsseksjonen for barn og unge.

Mønnesland, E., Melteig, A., & Holm, R. (2014). Hva betyr ordene? Begrepsforståelse hos personer med nedsatt kognitiv funksjonsevne. Tidsskriftet SOR Rapport. 2, (s. 10-19). https://stiftelsensor.no/images/tidsskriftarkiv/2014/2/10-19.pdf

Robertsen, K., Melteig, A., & Holm, R. (2016). Hva betyr ordene? Seksuell helse. Sykehuset Telemark HF. https://www.sthf.no/SiteCollectionDocuments/ordb%C3%B8ker/Ordbok%20-%20Hva%20betyr%20ordene%20seksuell%20helse.pdf

WHO (2000). ICD-10: Psykiske lidelser og atferdsforstyrrelser: Klinisk beskrivelser og diagnostiske retningslinjer. Gyldendal Norsk Forlag AS.

Illustrasjonsbilde. Sliten gutt som studerer.

Nedlastinger

Ytterligere filer

Publisert

2020-11-05

Hvordan referere

Halvorsen, M. B., & Rustad, K. B. (2020). Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Telemarksmodellen: Vegen blir til mens vi går den sammen (1.utg.). Ungsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge, 12(2). https://doi.org/10.7557/25.7572

Utgave

Seksjon

Fagfellevurderte artikler