Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Multisystemisk terapi – MST (2. utg.)
DOI:
https://doi.org/10.7557/25.7596Emneord (Nøkkelord):
behandlingsalternativ, institusjonsplass, ungdom, alvorlig atferdsvansker, antisosial atferd, familiebasert behandling, KunnskapsoppsummeringSammendrag
Bakgrunn: Denne artikkelen er en kunnskapsoppsummering om effektene av tiltaket multisystemisk terapi (MST) i Norge og er en revisjon av en tidligere beskrivelse av det samme tiltaket i Ungsinn (Kornør, 2014). MST er et behandlingsalternativ til institusjonsplassering av ungdom med alvorlige atferdsvansker. Målet med MST er at ungdommene skal redusere antisosial atferd og fremme ansvarlig atferd. Tiltaket er en intensiv, tidsavgrenset og familiebasert behandling for ungdom med atferdsvansker. Det er rettet mot ungdom og deres foresatte, og blir gjennomført i lokalmiljøet hvor aktuelle instanser blir involvert.
Metode: Denne kunnskapsoppsummeringen bygger på et systematisk litteratursøk i databasene Embase, Medline, PsykInfo, Norart, Cochrane, Cristin, Nora, Scopus og Swemed. Seks artikler basert på tre nordiske studier tilfredsstilte inklusjonskriteriene for nordiske effektstudier.
Resultater: Resultatene omfatter en oppsummering av tiltakets beskrivelse, foreliggende effektstudier, forskningsmetodisk kvalitet og implementeringskvalitet. Det foreligger to norske studier og én svensk studie som har undersøkt tiltakets effekt i nordisk kontekst. I den svenske studien og i den første av de to norske studiene ble det benyttet et randomisert kontrollgruppedesign med pre- og posttestmålinger samt oppfølgingsmålinger etter to år. I den andre norske studien ble det undersøkt om effektene vedvarte ved å legge til en ny ikke-randomisert gruppe ungdommer i det andre året av programmet for å sammenligne resultatene fra den tidligere randomiserte kontrollgruppestudien. Den svenske studien rapporterer i tillegg posttestskårer etter 5 år basert på registerdata. Både de norske og den svenske studien sammenlignet MST mot en kontrollgruppe som mottok ordinær behandling i barnevernet. De norske studiene viser til positive effektmål både på kort og lang sikt, mens den svenske studien ikke finner noen signifikante forskjeller mellom gruppen som mottok MST og de som mottok ordinær behandling. Studiene er utført med god kvalitet. Tiltaket har gode rutiner for å kvalitetssikre implementering.
Konklusjon: MST klassifiseres på evidensnivå 4 – Tiltak med tilfredsstillende dokumentasjon på effekt.
Referanser
Achenbach, T. M. (1991). Integrative guide for the 1991 CBCL/4-18, YSR and TRF profiles. Burlington, VT: University of Vermont, Department of Psychiatry.
Aos, S., Lieb, R., Mayfield, J., Miller, M. & Pennucci, A. (2004). Benefits and costs of prevention and early intervention programs for youth.Olympia, WA: Washington State Institute for Public Policy.
Atferdssenteret. (2010). Introduksjon til Multisystemisk terapi (MST). Oslo: Atferdssenteret/MST Services®.
Babor, T., Higgins-Biddle, J. C., Saunders, J. B. & Monteiro, M. G. (2001). AUDIT: The Alcohol Use Disorders Identification Test. Geneva: World Health Organization.
Baldwin, S. A., Christian, S., Berkeljon, A. & Shadish, W. R. (2012). The effects of family therapies for adolescent delinquency and substance abuse: a meta-analysis. Journal of Marital and Family Therapy, 38, 281-304. doi: 10.1111/j.1752-0606.2011.00248.x
Berman, A. H., Bergman, H., Palmstierna, T. & Schlyter, F. (2005). Evaluation of the Drug Use Disorders Identification Test (DUDIT) in criminal justice and detoxification settings and in a Swedish population sample. European Addiction Research, 11, 22-31. doi: 10.1159/000081413Blueprints Programs. (2015). Multisystemic therapy® (MST®). Nedlastet fra: http://www.blueprintsprograms.com/evaluation-abstract/multisystemic-therapy-mst
Boden, J. M., Fergusson, D. M. & Horwood, L. J. (2010). Risk factors for conduct disorder and oppositional/defiant disorder: Evidence from a New Zealand birth cohort. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 49, 1125-1133. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.jaac.2010.08.005
Brechwald, W. A. & Prinstein, M. J. (2011). Beyond homophily: A decade of advances in understanding peer influence processes. Journal of Research on Adolescence, 21, 166-179. doi: 10.1111/j.1532-7795.2010.00721.x
Broberg, A. G., Ekeroth, K., Gustafsson, P. A., Hansson, K., Hagglof, B., Ivarsson, T. & Larsson, B. (2001). Self-reported competencies and problems among Swedish adolescents: A normative study of the YSR. Youth Self Report. European Child and Adolescent Psychiatry, 10, 186-193.
Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by design and nature. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Burke, J. D., Loeber, R. & Birmaher, B. (2002). Oppositional defiant disorder and conduct disorder: A review of the past 10 years, part II. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 41, 1275-1293. doi: 10.1097/00004583-200211000-00009
Carlson, K. D. & Schmidt, F. L. (1999). Impact of experimental design on effect size: Findings from the research literature on training. Journal of Applied Psychology, 84, 851-862. doi: 10.1037/0021-9010.84.6.851
Caron, C. & Rutter, M. (1991). Comorbidity in child psychopathology: concepts, issues and research strategies. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 32, 1063-1080.
Christensen, B. & Mauseth, T. (2007). Multisystemisk terapi: familie- og nærmiljøbasert behandling av ungdom med alvorlige atferdsvansker. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 44, 1095-1106.
Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2 utg.). Hillsdale, NJ, : Lawrence Erlbaum Associates Inc.
Curtis, N. M., Ronan, K. R. & Borduin, C. M. (2004). Multisystemic treatment: A meta-analysis of outcome studies. Journal of Family Psychology, 18, 411-419. doi: 10.1037/0893-3200.18.3.411
EFPA. (2013). EFPA review model for the description and evaliation of psychological and educational tests. Test review form and notes for reviewers (versjon 4.2.6). Nedlastet fra: http://www.efpa.eu/professional-development
Eley, T. C., Lichtenstein, P. & Moffitt, T. E. (2003). A longitudinal behavioral genetic analysis of the etiology of aggressive and nonaggressive antisocial behavior. Development and Psychopathology, 15, 383-402. doi: 10.1017/S095457940300021X
Elliott, D. S., Ageton, S. S., Huizinga, D., Knowles, B. A. & Canter, R. J. (1983). The prevalence and incidence of delinquent behavior 1976–80 Project Report No. 26 of the National Youth Survey. Boulder, CO: Behavioral Research Institute.
Faul, F., Erdfelder, E., Lang, A.-G. & Buchner, A. (2007). G*Power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behavior Research Methods, 39, 175-191. doi: 10.3758/bf03193146
Fixsen, D. L., Blase, K. A., Naoom, S. F. & Wallace, F. (2009). Core implementation components. Research on Social Work Practice, 19, 531-540. doi: 10.1177/1049731509335549
Gelhorn, H. L., Stallings, M. C., Young, S. E., Corley, R. P., Rhee, S. H. & Hewitt, J. K. (2005). Genetic and environmental influences on conduct disorder: Symptom, domain and full-scale analyses. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 46, 580-591. doi: 10.1111/j.1469-7610.2004.00373.x
Gresham, F. M. & Elliott, S. N. (1990). Social skills rating system: Circle pines, MN: American Guidance Service.
Gupta, S. K. (2011). Intention-to-treat concept: A review. Perspectives in Clinical Research, 2, 109-112. doi: 10.4103/2229-3485.83221
Hagen, K. A. & Ogden, T. (2006a). Evaluering av multisystemisk behandling i Norge. Norges Barnevern, 2, 3-12.
Hagen, K. A. & Ogden, T. (2006b). Virker MST? Kommentarer til en systematisk forskningsoversikt og meta-analyse av MST. Nordisk sosialt arbeid, 26, 222-233.
Henggeler, S. W. & Borduin, C. M. (1992). Multisystemic Therapy Adherence Scales. Unpublished instrument. Department of Psychiatry and Behavioural Sciences. Medical University of South Carolina.
Henggeler, S. W. & Schoenwald, S. K. (1998). Multisystemic therapy supervisory manual. Promoting quality assurance at the clinical level (pp. 55). Charleston, SC: MST Institute.
Henggeler, S. W., Schoenwald, S. K., Borduin, C. M., Rowland, M. D. & Cunningham, P. B. (1998). Multisystemic treatment of antisocial behaviour in children and adolescents. New York: The Guilford Press.
Henggeler, S. W., Schoenwald, S. K., Borduin, C. M., Rowland, M. D. & Cunningham, P. B. (2013). Multisystemisk terapi for barn og unge med alvorlige atferdsvansker (oversatt av A. Sjøbu, ). Oslo Gyldendal Norsk Forlag AS.
Henggeler, S. W., Schoenwald, S. K., Borduin, C. M. & Swenson, C. C. (2006). Methodological critique and meta-analysis as Trojan horse. Children and Youth Services Review, 28, 447-457. doi: 10.1016/j.childyouth.2005.07.001
Henggeler, S. W. & Sheidow, A. J. (2003). Conduct disorder and delinquency. Journal of Marital and Family Therapy, 29, 505-522. doi: 10.1111/j.1752-0606.2003.tb01692.x
Henggeler, S. W. & Sheidow, A. J. (2012). Empirically supported family-based treatments for conduct disorder and delinquency in adolescents. Journal of Marital and Family Therapy, 38, 30-58. doi: 10.1111/j.1752-0606.2011.00244.x
Heyerdahl, S., Kvernmo, S. & Wichstrøm, L. (2004). Self-reported behavioural/emotional problems in Norwegian adolescents from multiethnicareas. European Child and Adolescent Psychiatry, 13, 64-72. doi: 10.1007/s00787-004-0359-1
Holth, P., Torsheim, T., Sheidow, A. J., Ogden, T. & Henggeler, S. W. (2011). Intensive quality assurance of therapist adherence to behavioral interventions for adolescent substance use problems. Journal of Child & Adolescent Substance Abuse, 20, 289-313. doi: 10.1080/1067828X.2011.581974
Horringmo, A. M., Weigel, B., Meltevik, S. & Larsen, T. (2016).
ICD-10. (2016). ICD-10 Den internasjonale statistiske klassifikasjonen av sykdommer og beslektede helseproblemer Norsk versjon. Oslo: Helsedirektoratet:
Kazdin, A. E. (2000). Treatments for aggressive and antisocial children. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 9, 841-858.
Keenan, K., Loeber, R., Zhang, Q., Stouthamer-Loeber, M. & van Kammen, W. B. (1995). The influence of deviant peers on the development of boys' disruptive and delinquent behavior: A temporal analysis. Development and Psychopathology, 7, 715-726. doi: 10.1017/S0954579400006805.
Kendler, K. S., Prescott, C. A., Myers, J. & Neale, M. C. (2003). The structure of genetic and environmental risk factors for common psychiatric and substance use disorders in men and women. Archives of General Psychiatry, 60, 929-937. doi: 10.1001/archpsyc.60.9.929
Kornør, H. (2014). Beskrivelse og vurdering av tiltaket: MST - Multisystemisk terapi. I M. Martinussen (Red.), Ungsinn. Tiltak nr. 42. Nedlastet fra http://www.ungsinn.no/post_tiltak/mst/
Kornør, H. & Drugli, M. B. (2011). Måleegenskaper ved den norske versjonen av Teacher's Report Form (TRF). PsykTestBarn, 1:7.
Kornør, H. & Jozefiak, T. (2012). Måleegenskaper ved den norske versjonen av Child Behavior Checklist (CBCL). PsykTestBarn, 1:3.
Leventhal, T. & Brooks-Gunn, J. (2000). The neighborhoods they live in: The effects of neighborhood residence on child and adolescent outcomes. Psychological Bulletin, 126, 309-337. doi: 10.1037/0033-2909.126.2.309
Littell, J. H., Campbell, M., Green, S. & Toews, B. (2005). Multisystemic therapy for social, emotional, and behavioral problems in youth aged 10-17. Cochrane Database of Systematic Reviews. doi: 10.1002/14651858.CD004797.pub4
Löfholm, C. A., Olsson, T., Sundell, K. & Hansson, K. (2008). Multisystemisk terapi för ungdomar med allvarliga beteendeproblem (s. 1-88 ). Stockholm:Institutet för utveckling av metoder i sosialt arbete, Socialstyrelsen.
Löfholm, C. A., Olsson, T., Sundell, K. & Hansson, K. (2009). Multisystemic therapy with conduct-disordered young people: stability of treatment outcomes two years after intake. Evidence & Policy: A Journal of Research, Debate and Practice, 5, 373-397. doi: 10.1332/174426409X478752
Löfholm C. A., Olsson, T., Sundell, K. & South, S. (2014). Utvärdering av Multisystemisk terapi för ungdomar med allvarliga beteendeproblem: Resultat efter fem år. Socialstyrelsen (Artikkelnummer 2014-11-20) (s. 1-42). Hentet fra http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/19606/2014-11-20.pdf
Martinussen, M., Reedtz, C., Eng, H., Neumer, S.-P., Patras, J. & Mørch, W. T. (2016). Kriterier og prosedyrer for vurdering og klassifisering av tiltak .Ungsinn - Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge. Tromsø: RKBU Nord, Norges arktiske universitet.
Meeus, W. (2011). The study of adolescent identity formation 2000–2010: A review of longitudinal research. Journal of Research on Adolescence, 21, 75-94. doi: 10.1111/j.1532-7795.2010.00716.x
Moher, D., Hopewell, S., Schulz, K. F., Montori, V., Gøtzsche, P. C., Devereaux, P. J., . . . Altman, D. G. (2010). CONSORT 2010. Explanation and elaboration: Updated guidelines for reporting parallel group randomised trials. Journal of Clinical Epidemiology, 63, 1-37. doi: 10.1016/j.jclinepi.2010.03.004
Moher, D., Schulz, K. F. & Altman, D. G. (2001). The CONSORT statement: Revised recommendations for improving the quality of reports of parallel group randomized trials. BMC Medical Research Methodology, 1, 2-2. doi: 10.1186/1471-2288-1-2
Montori, V. M. & Guyatt, G. H. (2001). Intention-to-treat principle. CMAJ: Canadian Medical Association Journal, 165, 1339-1341.
Morris, S. B. (2008). Estimating effect sizes from pretest-posttest-control group designs. Organizational Research Methods, 11, 364-386. doi: 10.1177/1094428106291059
MST Services. (2010). La papirarbeidet jobbe for deg. En arbeidsbok som hjelper deg steg for steg i arbeidet med papirarbeidet til MST veiledning og konsultasjon (Oversatt av Atferdssenteret ). Oslo: Atferdssentret.
Murray, J. & Farrington, D. P. (2010). Risk factors for conduct disorder and delinquency: Key findings from longitudinal studies. The Canadian Journal of Psychiatry, 55, 633-642. doi: doi:10.1177/070674371005501003
Nock, M. K., Kazdin, A. E., Hiripi, E. & Kessler, R. C. (2006). Prevalence, subtypes, and correlates of DSM-IV Conduct Disorder in the national comorbidity survey replication. Psychological Medicine, 36, 699-710. doi: 10.1017/S0033291706007082
Nøvik, T. S. (1999). Validity of the Child Behaviour Checklist in a Norwegian sample. European Child and Adolescent Psychiatry, 8, 247-254.
Ogden, T. (2002). Multisystemisk behandling av atferdsproblemer – teori og forskningsgrunnlag. Tidsskrift for Ungdomsforskning, 2, 39-58.
Ogden, T. (2003). The validity of teacher ratings of adolescents' social skills. Scandinavian Journal of Educational Research, 47, 63-76. doi: 10.1080/00313830308605
Ogden, T. (2014). [Kommentarer til avsnittet "Erfaringer med tiltaket og evaluering i Norge". Personlig korrespondanse relatert til tidligere Ungsinnbeskrivelse av MST (Kornør, 2014).].
Ogden, T. & Amlund Hagen, K. (2009). What works for whom? Gender differences in intake characteristics and treatment outcomes following Multisystemic Therapy. Journal of Adolescence, 32, 1425-1435. doi: 10.1016/j.adolescence.2009.06.006
Ogden, T., Amlund Hagen, K., Askeland, E. & Christensen, B. (2009). Implementing and evaluating evidence-based treatments of conduct problems in children and youth in Norway. Research on Social Work Practice, 19, 582-591. doi: 10.1177/1049731509335530
Ogden, T., Bjornebekk, G., Kjobli, J., Patras, J., Christiansen, T., Taraldsen, K. & Tollefsen, N. (2012). Measurement of implementation components ten years after a nationwide introduction of empirically supported programs - a pilot study. Implementation Science, 7, 1-11. doi: 10.1186/1748-5908-7-49
Ogden, T., Christensen, B., Sheidow, A. J. & Holth, P. (2008). Bridging the gap between science and practice: The effective nationwide transport of MST programs in Norway. Journal of Child & Adolescent Substance Abuse, 17, 93-109. doi: 10.1080/15470650802071689
Ogden, T., Hagen, K. & Andersen, O. (2007). Sustainability of the effectiveness of a programme of multisystemic treatment (MST) across participant groups in the second year of operation. Journal of Children's Services, 2, 4-14. doi: 10.1108/17466660200700022
Ogden, T. & Hagen, K. A. (2006). Multisystemic treatment of serious behaviour problems in youth: Sustainability of effectiveness two years after intake. Child and Adolescent Mental Health, 11, 142-149. doi: 10.1111/j.1475-3588.2006.00396.x
Ogden, T. & Halliday-Boykins, C. A. (2004). Multisystemic treatment of antisocial adolescents in Norway: Replication of clinical outcomes outside of the US. Child and Adolescent Mental Health, 9, 77-83. doi: 10.1111/j.1475-3588.2004.00085.x
Olson, D., Portner, J. & Lavee, Y. (1985). FACES III. University of Minnesota: Department of Family Social Services.
Olsson, T. M. (2009). MST with conduct disordered youth in Sweden: Costs and benefits after 2 Years. Research on Social Work Practice, 20, 561-571. doi: 10.1177/1049731509339028
Olsson, T. M. (2010). Intervening in youth problem behavior in Sweden: A pragmatic cost analysis of MST from a randomized trial with conduct disordered youth. International Journal of Social Welfare, 19, 194-205. doi: 10.1111/j.1468-2397.2009.00653.x
Pane, H. T., White, R. S., Nadorff, M. R., Grills-Taquechel, A. & Stanley, M. A. (2013). Multisystemic therapy for child non-externalizing psychological and health problems: A preliminary review. Clinical Child and Family Psychology Review, 16, 81-99. doi: 10.1007/s10567-012-0127-6
Patterson, G., Reid, J. & Dishion, T. (1992). Antisocial Boys. Eugene, OR: Castalia Publishing.
Patterson, G. R., DeBaryshe, B. D. & Ramsey, E. (1989). A developmental perspective on antisocial behavior. American Psychologist, 44, 329-335. doi: 10.1037/0003-066X.44.2.329
Pettersen, K.-S. & Olberg, D. (2008). Den ekstreme tilgjengeligheten – arbeidstid i MST. Nordisk sosialt arbeid, 28 100-111.
Rambøll. (2012). Analyse af de økonomiske konsekvenser på området for udsatte børn og unge Afrapportering (s. 95). København: Social- og Integrationsministeriet.
Rausch, J. R., Maxwell, S. E. & Kelley, K. (2003). Analytic methods for questions pertaining to a randomized pretest, posttest, follow-up design. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 32, 467-486. doi: 10.1207/s15374424jccp3203_15
SAMSHA`s National Registry of Evidence-based Programs and Practices. (2007). Multisystemic Therapy (MST) for juvenile offenders. Nedlastet frahttp://legacy.nreppadmin.net/ViewIntervention.aspx?id=254
Schoenwald, S. K. (1998). Multisystemic therapy consultation manual (s. 50). Charleston,SC: MST Institute.
Schoenwald, S. K. (2008). Toward evidence-based transport of evidence-based treatments: MST as an example. Journal of Child & Adolescent Substance Abuse, 17, 69-91. doi: 10.1080/15470650802071671
Schulz, K. F., Altman, D. G. & Moher, D. (2010). CONSORT 2010 Statement: Updated guidelines for reporting parallel group randomised trials. BMC Medicine, 8, 1-9. doi: 10.1186/1741-7015-8-18
Skogen, J. C. & Torvik, F. A. (2013). Atferdsforstyrrelser blant barn og unge i Norge: Beregnet forekomst og bruk av hjelpetiltak. (Folkehelseinstituttet rapport 2013:4). Hentet fra https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/moba/pdf/rapport-20134-pdf.pdf
Smith, S., Maas, I. & van Tubergen, F. (2014). Ethnic ingroup friendships in schools: Testing the by-product hypothesis in England, Germany, the Netherlands and Sweden. Social Networks, 39, 33-45. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.socnet.2014.04.003
Snyder, J. J. & Patterson, G. R. (1995). Individual differences in social aggression: A test of a reinforcement model of socialization in the natural environment. Behavior Therapy, 26, 371-391. doi: http://dx.doi.org/10.1016/S0005-7894(05)80111-X
Spence, S. H. (1995). Social skills training: Enhancing social competence with children and adolescents. Windsor: NFER-Nelson.
Statistiska Centralbyrån. (2015). Invandring 2014 - Kriget i Syrien medförde rekordstor invandring. Nedlastet 28.06, 2016, frahttp://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Kriget-i-Syrien-medforde-rekordstor-invandring/
Stattin, H. & Kerr, M. (2000). Parental monitoring: A reinterpretation. Child Development, 71, 1072-1085. doi: 10.1111/1467-8624.00210
Stoolmiller, M., Patterson, G. R. & Snyder, J. (1997). Parental discipline and child antisocial behavior: A contingency-based theory and some methodological refinements. Psychological Inquiry, 8, 223-229.
Strother, K. B., Swenson, M. E. & Schoenwald, S. K. (2009). Multisystemisk terapi organisasjonsmanual. Charleston, South Carolina: MST Services.
Sundell, K., Hansson, K., Lofholm, C. A., Olsson, T., Gustle, L. H. & Kadesjo, C. (2008). The transportability of multisystemic therapy to Sweden: Short-term results from a randomized trial of conduct-disordered youths. Journal of Family Psychology, 22, 550-560. doi: 10.1037/a0012790
Sundell, K., Hansson, K., Löfholm, C. A., Olsson, T., Gustle, L. H. & Kadesjo, C. (2006). Multisystemisk terapi för ungdomar med allvarliga beteendeproblem - resultat efter sex månader. Stockholm: Institutet för utveckling av metoder i socialt arbete (IMS).
Tavakol, M. & Dennick, R. (2011). Making sense of Cronbach's alpha. International Journal of Medical Education, 2, 53-55. doi: 10.5116/ijme.4dfb.8dfd
Ten Have, T. R., Normand, S.-L. T., Marcus, S. M., Brown, C. H., Lavori, P. & Duan, N. (2008). Intent-to-treat vs. non-intent-to-treat analyses under treatment non-adherence in mental health randomized trials. Psychiatric annals, 38, 772-783. doi: 10.3928/00485713-20081201-10
The California Evidence-Based Clearinghouse for Child Welfare. (2015). Multisystemic Therapy (MST). Nedlastet frahttp://www.cebc4cw.org/program/multisystemic-therapy/detailed
Tuerk, E. H. (2013). Behandlingsgrunnlag. I S. W. Henggeler, S. K. Schoenwald, C. M. Borduin, M. D. Rowland & P. B. Cunningham (Red.), Multisystemisk terapi for barn og unge med alvorlige atferdsvansker (s. 23-57). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS.
van der Stouwe, T., Asscher, J. J., Stams, G. J. J. M., Deković, M. & van der Laan, P. H. (2014). The effectiveness of Multisystemic Therapy (MST): A meta-analysis. Clinical Psychology Review, 34, 468-481. doi: 10.1016/j.cpr.2014.06.006
Weinfurt, P. K. (2002). Repeated measures analyses: ANOVA, MANOVA, and HLM. I G. L. Grimm & R. P. Yarnold (Red.), Reading and Understanding MORE Multivariate Statistics (s. 317-361). Washington, DC: American Psychological Association.
Woolfenden, S., Williams, K. J. & Peat, J. (2001). Family and parenting interventions in children and adolescents with conduct disorder and delinquency aged 10-17. Cochrane Database of Systematic Reviews. doi: 10.1002/14651858.CD003015
Nedlastinger
Ytterligere filer
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2017 Henriette Kyrrestad Strøm, Bjørn Helge Handegård
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.