Beskrivelse og vurdering av tiltaket: De utrolige årene - Dinosaurusskolen i smågrupper
DOI:
https://doi.org/10.7557/25.7722Emneord (Nøkkelord):
atferdsforstyrrelser, sosiale vansker, redusere atferdsvansker, barn, sosial kompetanse, emosjonell kompetanse, rollespillSammendrag
Innledning: De utrolige årene - dinosaurusgrupper er et program for barn i alderen 4-8 år med kartlagte atferdsforstyrrelser og sosiale vansker. Hovedformålet med programmet er å redusere atferdsvansker hos barna og styrke deres sosiale og emosjonelle kompetanse. Dinosaurusskolen tar sikte på å øke venneferdigheter og redusere tilbøyelighet til trass og konflikt. Programmet er opprinnelig utviklet i USA, men implementeres i Norge av Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, Nord (RKBU Nord) ved Universitetet i Tromsø.
Beskrivelse av tiltaket: Intervensjonene er gruppebaserte (5-7 barn). Barna møtes til sammen i Dinosaurusskolen i ca. 40 timer, og samlingene er preget av praktiske øvelser og tilrettelagt lek. Sentralt i programmet er et variert utvalg av videovignetter med kort varighet. Vignettene viser eksempler på samspill mellom barn, mellom foreldre og barn, samt mellom lærer og barn. Disse danner utgangspunkt for en styrt samtale/idèdugnad i barnegruppen. Barna øver i gruppen i form av rollespill, leker, tilrettelagte aktiviteter, etc. på å bruke hensiktsmessige strategier. Dinosaurusskolen tilbys alltid i kombinasjon med DUÅ-foreldregruppe.
Evaluering og erfaringer med tiltaket: Effekten av Dinosaurusskolen er i kombinasjon med Foreldretreningsprogrammet undersøkt ved et randomisert kontrollgruppe design (RCT) med 127 barn 4-8 år med atferdsproblemer. Barna ble tilfeldig fordelt på tre grupper. En av gruppene mottok bare foreldretreningsprogrammet, en gruppe mottok både foreldretreningsprogrammet og barneprogrammet (Dinosaurusskolen) og en gruppe utgjorde kontrollgruppen. Dinosaurusskolen brukt alene er ikke evaluert i Norge. Forskjellene mellom gruppene som mottok de to intervensjonene og kontrollgruppen, var moderate til store i forhold til atferdsproblemer. Det var ingen signifikant forskjell mellom de to gruppene som mottok behandling. Dinosaurusskolen brukt alene er ikke evaluert i Norge. Utenlandske studier har vist større reduksjon i atferdsproblemer for barn der det har vært gitt både Dinosauruskolen og foreldretreningsprogrammet sammenliknet med de barna som ikke fikk Dinosaurusskolen.
Ungsinnpanelets klassifisering: Dinosaurusskolen anvendes ikke alene men alltid i kombinasjon med Foreldretreningsprogrammet i Norge, og det er muligens årsaken til at det ikke foreligger norske studier som undersøker effekten av Dinosaurusskolen alene. Dinosaurusskolen klassifiseres dermed som et tiltak på evidensnivå 2 (sannsynlig virksomt tiltak).
Dersom man vurderer Dinosaurusskolen i kombinasjon med Foreldretreningsprogrammet vil klassifikasjonen bli annerledes. Her foreligger det en norsk RCT studie (Larsson et al., 2008) som viser reduserte adferdsproblemer i gruppen som mottok kombinasjonen av Foreldretreningsprogrammet og Dionsaurusskolen sammenlignet med kontrollgruppen. Denne kombinasjonen klassifiseres som et dokumentert virksomt tiltak på evidensnivå 4 med dokumentasjonsgrad 5 (*****). Se Ungsinns vurdering av Foreldretreningsprogrammet (tiltak nr. 3 i Ungsinn).
Referanser
Fossum, S., & Mørch, W.-T. (2005a) ”De utrolige årene”. Empirisk dokumentert og manualisert behandling av atferdsforstyrrelser hos små barn. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 42, 3, 195-203.
Fossum, S., & Mørch, W-T. (2005b). De utrolige årene: Webster-Strattons foreldre-barn-og lærerbaserte metode for behandling av små barn med atferdsforstyrrelser. I L. Scheldrup, C. Omre & Marthinsen (Red.). Nye metoder i et moderne barnevern. Oslo: Fagbokforlaget.
Hutchings, J., Bywater, T., Daley, D., & Lane, E. (2007). A pilot study of the Webster-Stratton Incredible Years Therapeutic Dinosaur School Programme. Clinical Psychology Forum 170, 21-24.
Larsson, B., Fossum, S., Clifford, G., Drugli, M. B., Handegård, B. H., & Mørch, W-T. (2008). Treatment of oppositional defiant and conduct problems in young Norwegian children: Results of a randomized controlled replication trial. European Child & Adolescent Psychiatry. Published online January 2008.
Tjelflaat, T., Figenschow Skatland, W., Hansen, E., & Erstad, I. (2002) Informasjonsarbeid i ukjent terreng. Om rekruttering av små barn med atferdsvansker til Webster-Stratton programmet. Trondheim: Barnevernets utviklingssenter i Midt-Norge. ISBN: 82-91927-04-9.
Webster-Stratton, C., & Hammond, M. (1997). Treating children with early-onset conduct problems: A comparison of child and parent training interventions. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 65, 93-109.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2009 Monica Martinussen
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.