Beskrivelse og vurdering av tiltaket: Tidlig innsats for barn i risiko (TIBIR) - Sosial ferdighetstrening for barn
DOI:
https://doi.org/10.7557/25.7727Emneord (Nøkkelord):
barn, sosiale ferdigheter, sosial ferdighetstrening, atferdsproblemerSammendrag
Innledning: Sosial ferdighetstrening for barn er èn av seks TIBIR-intervensjoner for barn i alderen 4-12 år som har eller er i risiko for å utvikle atferdsproblemer. Dette tiltaket gis direkte til barnet og gis parallelt med at foreldrene mottar foreldreveiledning. Intervensjonen tar sikte på å redusere atferdsproblemer hos barna, fremme deres sosiale ferdigheter og øke sosial inkludering. Videre tar intervensjonen sikte på å redusere negative samhandlingsmønstre (bl.a. forekomst av konflikt og konflikteskalering) i forhold til andre barn og ansatte i skolen og barnhagen.
Beskrivelse av tiltaket: Gjennom tiltaket lærer barn på prososiale ferdigheter gjennom individuelle møter i 8 til 10 uker. Barna trener systematisk på sosiale ferdigheter som kartlegging har vist at de ikke mestrer så godt. Det utarbeides individuelle mål for det enkelte barn med særlig fokus på utvikling av selvkontroll og problemløsningsferdigheter. Rollespill er en sentral metode i tiltaket og det er viktig å skape situasjoner som er relevante og meningsfulle for det enkelte barn.
Evaluering av tiltaket: I 2004-2005 ble det gjennomført en pilotstudie av TIBIR, men da ble det ikke gjennomført en egen evaluering av Sosial ferdighetstrening. Det er gjennomført en RCT-studie av intervensjonen, men resultatene fra studien er ikke publisert ennå.
Ungsinns klassifisering: Sosial ferdighetstrening - TIBIR bygger på en allment akseptert teoretisk og forskningsmessig base. Tiltaket klassifiseres dermed som et tiltak på evidensnivå 2 (sannsynlig virksomt tiltak).
Referanser
Augimeri, L.K., Farrington, D.P., & Koegl, C. (2007). The SNAPTM Under 12 Outreach Project: Effects of a Community Based Program for Children with Conduct problems. Journal of Child and Family Studies, 16, 799-807.
Capaldi, D. M. (1992). The co-occurence of conduct problems and depressive symptoms in early adolescent boys: II. A 2-year follow-up at Grade 8. Development and Psychopathology, 4, 125-144.
DeGarmo, D. S., Forgatch, M. S., & Martinez, C. R., Jr. (1999). Parenting of divorced mothers as a link between social status and boys' academic outcomes: Unpacking the effects of SES. Child Development, 70, 1231-1245.
Earlscourt Child and Family Centre. (2001). SNAPTM children's group manual Toronto: Earlscourt Child and Family Centre.
Earlscourt Child and Family Centre. (2002). SNAPTM girl group manual. The girl's club Toronto: Earlscourt Child and Family Centre.
Elliot, S. N., & Gresham, F. M. (2002). Undervisning i sosiale ferdigheter - En håndbok. Oslo: Kommuneforlaget.
Forgatch, M. S. (2002). Implementing parent management training in Norway (Grant Application RFA - DA - 02 - 004) (No. NIDA NNPRI: Community Multisite Prevention Trials (CMPT)). Eugene.
Forgatch, M. S., & Martinez, C. R., Jr. (1999). Parent managment training: A program linking basic research and practical application. Parent Managment Training, 36, 923-937.
Gresham, F. M., Clayton, R. C., Crews, S. D., & Kern, L. (2004). Social Skills Training for Children and Youth with Emotional and Behavorial Disorders: Validity Considerations and Future Directions. Behavorial Disorders, 30, 32-46.
Ison, M.S. (2001). Training in social skills: An alternative technique for handling disruptive child behavior. Psychological Reports, 88, 903-911.
Kazdin, A. E. (2000). Psychotherapy for children and adolescents: Directions for research and practice. New York: OxfordUniversity Press.
Kendall, P. C. (2006). Child and Adolescent Therapy. Cognitive-Behavioral Procedures. 3. utgave. New York: Guilford Press,
Kjøbli, J., & Sørlie, M.-A. (2008). School outcomes of a community-wide intervention model aimed at preventing problem behavior. Scandinavian Journal of Psychology, 49, 365-375.
Maag, J. W. (2005). Social skills training for youth with emotional and behavioral disorders and learning disabilities: problems, conclusions, and suggestions. Exceptionality, 13, 155-172.
Patterson, G. R. (1982). Coercive family process (Vol. 3). Eugene: Castalia Publishing Company.
Patterson, G. R., Reid, J. B., & Dishion, T. J. (1992). Antisocial boys. Eugene. OR: Castalia Publishin Company.
Reid, J. B., Patterson, G. R., & Snyder, J. (2002). Antisocial behavior in children and adolescents. A developmental analysis and model for intervention. Washington DC: American Psychological Association.
Solholm, R., Askeland, E., Christiansen, T., & Duckert, M. (2005). Parent Management Training - Oregon-modellen: Teori, behandlingsprogram og implementering i Norge. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 42, 587-597.
Solholm, R., Kjøbli, J., & Christiansen, T. (2007). Tidlig innsats for barn i risiko. Et program for å forebygge og avhjelpe atferdsvansker. Evaluering av intervensjonsmodulene. Oslo: Atferdssenteret: Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis.
Webster, C.-D., Augimeri, L.-K., & Koegl, C.-J. (2002). The Under 12 Outreach Project for antisocial boys: A research based clinical program. In I. R. Corrado, R. Roesch, S. D. Hart & J. K. Gierowski (Eds.), Multi-problem violent youth: A foundation for comparative research on needs, interventions, and outcomes. (pp. 207-218). Amsterdam: IOS Press.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2009 Sturla Fossum
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.