Changes in Film Representations of Sami Culture and Identity
DOI:
https://doi.org/10.7557/13.1346Keywords:
Film, samisk kultur, samisk identitet, Nils Gaup, Per Høst, Lajla, Veiviseren, Kautokeinoopprøret, Nordic ColonialismAbstract
My intention is to analyse changes in ideas and discursive
strategies in selected films from 1929 to 2007 as regards
representations of Sami culture and Sami identity in Finnmark. In different ways the films indicate a conflict of cultures and point to problems of exploitation of indigenous peoples, which may be regarded as part of Nordic colonialism.
The emphasis will be on Lajla (1929) and the prize-winning
Veiviseren (1987). The story of the young girl Lajla is told from a non-Sami point-of-view, and the mode of representation of otherness is of importance. In 1937 an abbreviated version of Lajla by the same director was presented, and a comparison of the two versions will show changes in the representation of ethnicity. Per Høst's narrative documentaries Same-Jakki (1957) and SamiÆllin (1972), seen from an ethnic Norwegian perspective, will briefly be discussed and compared to the ideas and discourse in Lajla.
The action film Veiviseren (The Guide) (1987) by Nils Gaup
represents a totally different perspective by focusing on power relations, religious attitudes and ethical values. The language of the film is Sami. Finally, Gaup's most recent film, Kautokeinoopprøret (Kautokeino riot) (2007), a narrative based on historical events, will be briefly discussed.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Forfattere som publiserer i dette tidsskriftet aksepterer følgende vilkår:
- Forfattere beholder copyright og gir tidsskriftet retten til første publisering samtidig som verket lisensieres med en Creative Commons Attribution 4.0 International lisens som tillater andre å dele verket, forutsatt at verkets forfatter og første publisering i tidsskriftet erkjennes.
- Forfattere kan inngå separate, ikke-eksklusive avtaler om annen distribusjon av tidsskriftets publiserte utgave av verket (f.eks. egenarkivering i et vitenarkiv eller publisering i en bok), så lenge førstepubliseringen i tidsskriftet erkjennes.
- Forfattere tillates og oppmuntres til å gjøre verket tilgjengelig på nettet (f.eks. i et vitenarkiv eller på andre nettsider) før og under innlevering, da dette kan lede til nyttige menings- og kunnskapsutvekslinger og til tidligere og mer sitering av det publiserte verket. (Se The Effect of Open Access).