Ledelse av studieprogrammer. Erfaringer og utfordringer
DOI:
https://doi.org/10.7557/7.4233Sammendrag
De siste årene har ledelse av studieprogrammer kommet stadig mer fokus som grunnlag for utvikling og forbedring av studieprogrammer i høyere utdanning. Ikke bare er rollen tillagt større betydning, det er også et klart ønske om å dreie denne rollen og funksjonen mer i retning av pedagogisk utvikling.
Med dette som utgangspunkt oppsummeres og drøftes erfaringer med tre modeller for studieprogramledelse ved UiT Norges arktiske universitet: Programstyre med oppnevnt programstyreleder, programstyre med instituttleder som programstyreleder og studieledermodellen. Erfaringene bygger på en kartlegging i regi av Utdanningsavdelingen (UTA) i 2012 som omfatter 43 programstyrer og 21 studieledere. I tillegg ble det i 2014 gjennomført intervjuer av 12 studieledere. En rekke andre kilder er også anvendt for å forsøke å danne oss et mest mulig oppdatert bilde av situasjonen.Nedlastinger
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.
Statistikk
Laster statistikk…
Nedlastinger
Publisert
2018-01-03
Hvordan referere
Grepperud, G., Danielsen, Ådne, & Holen, F. (2018). Ledelse av studieprogrammer. Erfaringer og utfordringer. Septentrio Reports, (4). https://doi.org/10.7557/7.4233
Utgave
Seksjon
Rapporter