Terror and Erebus by Gwendolyn MacEwen: White Technologies and the End of Science
DOI:
https://doi.org/10.7557/13.3429Abstract
This paper examines Canadian poet Gwendolyn MacEwen’s verse play Terror and Erebus by considering the play’s representation of technology in light of its own poetic technologies. Terror and Erebus is a play for voices that features four characters: Franklin, Crozier, Rasmussen, and Qaqortingneq. As the character Rasmussen searches for the traces of the lost expedition, imagining the voices of the explorers in their final hours, his investigation reveals how the “white technologies” used to explore the Arctic succumb to the environment without the indigenous knowledge possessed by the Inuit who inhabit the Arctic. The paper shows how MacEwen’s literary vision contrasts recent coverage of efforts to locate the Franklin ships which have ignored or down-played Inuit testimony. Working from Rasmussen’s transcriptions of Qaqortingneq’s voice, MacEwen represents Inuit knowledge and technology as both an alternative to the model of scientific discovery underwriting the Franklin expedition and as source of the authoritative account of what happened to Franklin and his crew.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Forfattere som publiserer i dette tidsskriftet aksepterer følgende vilkår:
- Forfattere beholder copyright og gir tidsskriftet retten til første publisering samtidig som verket lisensieres med en Creative Commons Attribution 4.0 International lisens som tillater andre å dele verket, forutsatt at verkets forfatter og første publisering i tidsskriftet erkjennes.
- Forfattere kan inngå separate, ikke-eksklusive avtaler om annen distribusjon av tidsskriftets publiserte utgave av verket (f.eks. egenarkivering i et vitenarkiv eller publisering i en bok), så lenge førstepubliseringen i tidsskriftet erkjennes.
- Forfattere tillates og oppmuntres til å gjøre verket tilgjengelig på nettet (f.eks. i et vitenarkiv eller på andre nettsider) før og under innlevering, da dette kan lede til nyttige menings- og kunnskapsutvekslinger og til tidligere og mer sitering av det publiserte verket. (Se The Effect of Open Access).