Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Dialektisk atferdsterapi for ungdom (DBT-A) (1.utg.)

Forfattere

  • Charlotte Reedtz RKBU Nord – Regionalt kunn-skapssenter for barn og unge UiT - Norges arktiske universitet https://orcid.org/0000-0001-8480-2737
  • Gro Janne Wergeland Institutt for klinisk medisin - UiB Klinikk psykisk helsevern for barn og unge, Helse Bergen

DOI:

https://doi.org/10.7557/25.7574

Emneord (Nøkkelord):

dialektisk atferdsterapi, selvskading, mellommenneskelige relasjoner, atferd, følelser, atferdsterapi, regulere følelser, regulere atferd, Kunnskapsoppsummering

Sammendrag

Bakgrunn: Denne artikkelen er en kunnskapsoppsummering og klassifisering av behandlingsprogrammet Dialektisk atferdsterapi for ungdom (DBT-A). DBT-A er et manual- og gruppebasert tiltak på 24 ukentlige sesjoner, rettet mot ungdom i alderen 12-19 år med selvskading og tidligere selvmordsforsøk (også kalt villet egenskade). Målsetningen med DBT-A er reduksjon av denne typen atferd, samt redusert frafall fra terapi. Behandlingen består i å trene opp ferdigheter hos ungdommene i det å regulere følelser og atferd i mellommenneskelige relasjoner, og ferdigheter til å holde ut følelsesmessig smerte. Delmål i tiltaket er reduksjon i bruk av rusmidler, reduksjon av sinne og depresjon, samt generell bedring av daglig fungering.

Metode: Kunnskapsoppsummeringen bygger på et systematisk litteratursøk fra ulike databaser (Embase, Medline og Psykinfo, NORART Cochrane, Cristin, Nora, Scopus og SweMed), samt materiell fra norsk tiltakseier. Søket ble gjennomgått for å identifisere internasjonale kunnskapsoppsummeringer og nordiske effektstudier om tiltaket. Seks artikler, hvorav tre er basert på én norsk effektstudie ble inkludert og evaluert i kunnskapsoppsummeringen.

Resultater: Resultatene viser at DBT-A er et kunnskaps- og evidensbasert tiltak med solid teoretisk forankring. Effektstudien (RCT) der DBT-A er sammenlignet med ordinær behandling tyder på at programmet kan bidra til redusert selvrapportert grad av selvmordstanker og selvskading for ungdom i alderen 12-18 år. Tiltaket har godt beskrevne implementeringsstrategier, noe som sannsynliggjør at tiltaket tilbys slik det er tenkt i tjenestene. De inkluderte studiene er de første effektevalueringene nasjonalt og internasjonalt.

Konklusjon: DBT-A klassifiseres på evidensnivå 4, dvs. som et tiltak med tilfredsstillende dokumentasjon på effekt.

Referanser

Brager-Larsen, A. T., Magnussen, S. & Hestetun, I. (2007). Dialektisk atferdsterapi for ungdom i Norge: Teori, metode og erfaringer fra et behandlingstilbud. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 44(12), 1475-1484. https://psykologtidsskriftet.no/node/14302/pdf

Grøholt, B., Haga, E., Tørmoen, A. J., Ramberg, M. & Mehlum, L. (2015). Screening for selvskading i barne-og ungdomspsykiatriske poliklinikker–erfaringer fra rekruttering til en randomisert kontrollert studie. Suicidologi, 19(3), 24-29. https://doi.org/10.5617/suicidologi.2269

Haga, E., Grøholt, B., Tørmoen, A. J., Aas, E. & Mehlum, L. (2015). Økonomisk evaluering av behandling for ungdom med villet egenskade–hvorfor og hvordan? Suicidologi, 19(3), 30-35. https://doi.org/10.5617/suicidologi.2270

Hawton, K., Witt Katrina, G., Taylor Salisbury Tatiana, L., Arensman, E., Gunnell, D., Townsend, E., . . . Hazell, P. (2015). Interventions for self-harm in children and adolescents. Cochrane Database of Systematic Reviews, (12). http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD012013/abstract doi:10.1002/14651858.CD012013

Kornør, H. & Jozefiak, T. (2012). Måleegenskaper ved den norske versjonen av Child Behavior Checklist (CBCL). Psyktestbarn, 1:3. http://www.psyktestbarn.no/CMS/ptb.nsf/pages/cbcl

Kornør, H. & Skarphedinsson, G. Á. (2016). Måleegenskaper ved den norske versjonen av Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia for School-Aged Children: Present and Lifetime Version (6-18)(Kiddie-SADS-PL). Psyktestbarn, 1:2. http://psyktestbarn.no/CMS/ptb.nsf/pages/k-sads-pl

Linehan M. M. & Korslund, K. E. (2003). Dialectical behavior therapy adherence manual. Seattle: University of Washington.

Mehlum, L. (2009). Clinical challenges in the assessment and management of suicidal behaviour in patients with borderline personality disorder. Epidemiology and Psychiatric Sciences, 18(3), 184-190. https://doi.org/10.1017/S1121189X00000440

Mehlum, L. & Holseth, K. (2009). Selvskading - hva gjør vi? Tidsskrift for den Norske Legeforening, 129(8), 759-762. doi: 10.4045/tidsskr.08.0378

Mehlum, L., & Jensen, A. I. (2006). Suicidal atferd ved ustabil personlighetsforstyrrelse. Tidsskrift for den Norske Legeforening, 126(22), 2946-2949. doi: 10.5617/suicidologi.1737

Mehlum, L., Ramberg, M., Tormoen, A. J., Haga, E., Diep, L. M., Stanley, B. H., . . . Groholt, B. (2016). Dialectical behavior therapy compared with enhanced usual care for adolescents with repeated suicidal and self-harming behavior: Outcomes over a one-year follow-up. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 55(4), 295-300. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2016.01.005

Mehlum, L., Ramleth, R. K., Tormoen, A. J., Haga, E., Diep, L. M., Stanley, B. H., . . . Groholt, B. (2019). Long term effectiveness of dialectical behavior therapy versus enhanced usual care for adolescents with self-harming and suicidal behavior. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 60(10), 1112-1122. doi:10.1111/jcpp.13077

Mehlum, L., Tormoen, A. J., Ramberg, M., Haga, E., Diep, L. M., Laberg, S., . . . Groholt, B. (2014). Dialectical behavior therapy for adolescents with repeated suicidal and self-harming behavior: A randomized trial. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 53(10), 1082-1091. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2014.07.003

Mehlum, L. & Törmoen, A. J. (2014). Hva er dialektisk atferdsterapi? En kort oversikt. Suicidologi, 19(3), 3-8. https://doi.org/10.5617/suicidologi.2266

Mehlum, L., Tørmoen, A. J., Ramberg, M., Haga, E., Diep, L. M., Sund, A. M., & Grøholt, B. (2015). Dialektisk atferdsterapi for ungdommer med gjentatt suicidal og selvskadende adferd–en randomisert kontrollert undersøkelse. Suicidologi, 19(3). https://doi.org/10.5617/suicidologi.2268

Nasjonalt senter for selvmordsforskning og –forebygging (NSSF). (2020, 27 mars). Fakta om selvskading. https://www.med.uio.no/klinmed/forskning/sentre/nssf/kunnskapsressurser/fakta-selvmord-selvskading/selvskading/nssf_hva-er-selvskading.pdf

Nasjonalt senter for selvmordsforskning og –forebygging (NSSF). (2020, 29 juli). Om DBT. https://dbt.no/om-dbt/

Nasjonalt senter for selvmordsforskning og –forebygging (NSSF). (2020, 30 juli). Om oss. https://dbt.no/om-oss/

Ramleth, R. K., Groholt, B., Diep, L. M., Walby, F. A., & Mehlum, L. (2017). The impact of borderline personality disorder and sub-threshold borderline personality disorder on the course of self-reported and clinician-rated depression in self-harming adolescents. Borderline Personality Disorder and Emotion Dysregulation, 4, 22. doi:10.1186/s40479-017-0073-5

Richter, J. & Sund, A. M. (2013). Måleegenskaper ved den norske versjonen av the Mood and Feelings Questionnaire-Humøret Ditt (MFQ). Psyktestbarn, 3:1. doi: 10.21337/0018

Tormoen, A., Groholt, B., Haga, E., Brager-Larsen, A., Miller, A., Walby, F., . . . Mehlum, L. (2014). Feasibility of dialectical behavior therapy with suicidal and self-harming adolescents with multi-problems: Training, adherence, and retention. Archives of Suicide Research, 18(4), 432-444. https://doi.org/10.1080/13811118.2013.826156

Tørmoen, A. J., Grøholt, B., Haga, E., Brager-Larsen, A., Miller, A., Walby, F., . . . Mehlum, L. (2014). Feasibility of dialectical behavior therapy with suicidal and self-harming adolescents with multi-problems: Training, adherence, and retention. Archives of Suicide Research, 18(4), 432-444. doi:10.1080/13811118.2013.826156

Illustrasjonsfoto. Tre ungdommer som sitter sammen.

Nedlastinger

Ytterligere filer

Publisert

2020-09-10

Hvordan referere

Reedtz, C., & Wergeland, G. J. (2020). Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Dialektisk atferdsterapi for ungdom (DBT-A) (1.utg.). Ungsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge, 12(2). https://doi.org/10.7557/25.7574

Utgave

Seksjon

Fagfellevurderte artikler