Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Circle of Security Virginia – Gruppemodellen (COS-VG) (2. utg.)

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7557/25.7575

Emneord (Nøkkelord):

trygghetssirkel, parent, tilknytning, tilknytningsproblematikk, trygghet, tilhørighet, autonomi, trygghetsfølelse, selvforståelse, Kunnskapsoppsummering

Sammendrag

Bakgrunn: Circle of Security (COS), eller Trygghetssirkelen på norsk, er en gruppe intervensjoner utviklet for å fremme god tilknytning mellom foreldre og barn. Intervensjonene retter seg primært mot foreldrenes evne til å forstå barnets grunnleggende behov for trygghet, tilhørighet og autonomi slik at barnets trygghetsfølelse og selvforståelse øker. Denne kunnskapsoppsummeringen beskriver Circle of Security Virginia – Gruppemodellen (COS-VG), som er en forebyggende gruppeintervensjon rettet mot foreldre. Tiltaket kan tilbys familier med barn i mild til moderat risiko for å utvikle tilknytningsproblematikk. Tiltaket har inntil nylig blitt driftet av Regionsenter for barn og unges psykiske helse Øst og Sør (RBUP Øst og Sør). På grunn av manglende forskningsbelegg og fravær av forskningsmidler tilbyr RBUP Øst og Sør ikke lenger opplæring i COS-VG.

Metode: Denne kunnskapsoppsummeringen bygger på et systematisk litteratursøk i databasene Embase, Medline og Psykinfo, NORART, Cochrane, Cristin, NORA, SCOPUS, CINAHL og SweMed. Det er også søkt i internasjonale kunnskapsdatabaser om evidens samt innhentet informasjon om tiltaket fra tiltakseier. Litteratursøk og annen innhentet informasjon ble gjennomgått for å identifisere nordiske effektstudier, internasjonale oppsummeringsstudier og eventuelt andre norske studier om tiltaket.

Resultater: Resultatene består av en vurdering av tiltakets beskrivelse, foreliggende studier og implementeringskvalitet. COS-VG vurderes som godt beskrevet tiltak med en god teoretisk forankring. Det finnes derimot ingen nordiske studier eller internasjonale kunnskapsoppsummeringer som har undersøkt effekten av tiltaket. Det er dermed usikker hvilken virkning tiltaket faktisk har med tanke på å kunne fremme trygg tilknytning.

Konklusjon: COS-VG klassifiseres på evidensnivå 2 – Teoretisk begrunnet tiltak.

Referanser

Ainsworth, M. D. S., Bell, S. M., & Stayton, D. J. (1971). Individual differences in strange-situation behavior of one-year-olds. I H. R. Schaffer (Red.), The origins of human social relations (pp. 17 - 57). New York: Academic Press.

Ainsworth, M. D. S., Blehar, M. C., & Waters, E., &Wall, S. N. (1978). Patters of Attachment. A Psychological Study and the Strange Situation. Hillsdale, NJ: Erlbaum

Belsky, J., Campbell, S. B., Cohn, J. F., & Moore, G. (1997). Instability of infnt-parent attachment security. Developmental Psychology, 32, 921-924.

Bowlby, J. (1958). The nature of the child's tie to his mother. International Journal of Psycho-Analysis, 39, 350-373.

Bowlby, J. (1969). Attachment and loss: bind 1, Attachment. New York: Basic Books.

Brantzæg, I., Smith, L., & Torsteinson, S. (2019). Mikroseparasjoner. Oslo: Fagbokforlaget.

Bråten, B., & Sønsterudbråten, S. (2016). Foreldreveiledning – virker det? En kunnskapsstatus. (Vol. 29). Oslo: FAFO.

Crittenden, P. M., Claussen, A. H., & Kozlowska, K. (20007). Choosing a valid assessment of attachment for clinical use: A comparative study. Australian and New Zealand Journal of Family Therapy, 28, 78-87. doi:10.1375/anft.28.2.78

De Wolff, M. S., & van Ijzendoorn, M. H. (1997). Sensitivity and Attachment: A MetaAnalysis on Parental Antecedents of Infant Attachment. Child Development, 86, 571-591. doi: 10.1111/j.1467-8624.1997.tb04218.x

Eng, H., Rye, M., & Ulvund, S. E. (2020). Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Circle of Securitu Virginia - Familiemodellen (2.utg.). Ungsinn, 1(2). Hentet fra https://ungsinn.no/post_tiltak_arkiv/circle-of-security-virginia-familiemodellen-cos-vf-2-utg/

Granqvist, P., Hesse, E., Fransson, M., Main, M., Hagekull, B., & Bohlin, G. (2016). Prior participation in the strange situation and overstress jointly facilitate disorganized behaviours: Implications for theory, research and practice. Attachment & Human Development, 8, 235-249. doi:10.1080/14616734.2016.1151061

Grienenberger, J. F., Kelly, K., & Slade, A. (2005). Maternal reflective functioning, mother-infant affective communication, and infant attachment: exploring the link between mental states and observed caregiving behavior in the intergenerational transmission of attachment. Attachment and Human Development, 7(3), 299-311. doi:10.1080/14616730500245963

Hesse, E., & Main, M. (2000). Disorganized infant, child, and adult attachment: collapse in behavioral and attentional strategies. Journal of American Psychoanalytic Association, 48(4), 1097-1127. doi:10.1177/00030651000480041101

Hægland, G. (2018). Omtale av forskningen på familieterapi og foreldreveiledning. I A. Austvoll-Dahlgren & I. S. Morken (Red.), Håndbok for barn og unges psykiske helse: Oppsummert forskning om effekt av tiltak. Oslo: Regionsenter for barn og unges psykiske helse Øst og Sør.

Kjevik, E., & Vigmostad, A. G. (2015). En fenomenologisk hermeneutisk studie av adoptivforeldres opplevelse av Circle of Security Virginia gruppekurs, og deres erfaringer i forbindelse med adopsjon (Studentoppgave). Trondheim: Norges teknisknaturvitenskapelige universitet.

Lyons-Ruth, K., & Jacobvitz, D. (1999). Attachment disorganization: Unresolved loss, relational violence and lapses in behavioral and attentional strategies. I J. Cassidy & P. R. Shaver (Eds.), Handbook of attachment (1. utg.): Theory, research, and clinical applications (pp. 520-554). New York: Guilford.

Martinussen, M., Reedtz, C., Eng, H., Neumer, S.-P., Patras, J., & Mørch, W.-T. (2019). Ungsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge. Kriterier og prosedyrer for vur-dering og klassifisering av tiltak. Tromsø: UiT Norges Arktiske Universitet.

Mauseth, T., & Mæhle, M. (2012). Trygghetssirkelen Circle of Security: Manual for gruppemodellen. Oslo: Nasjonalt kompetansenettverk for spe- og småbarns psykiske helse.

Melsom, H. (2016). Trygghetssirkelen. I H. Holme, E. S. Olavesen, L. Valla, & M. B. Hansen (Eds.), Helsestasjonstjenesten: barns psykiske helse og utvikling (s. 463-469). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag A/S

Mercer, J. (2014). Examining Circle of Security™: A review of research and theory. Research on Social Work Practice, 25(3). doi:10.1177/1049731514536620

Mongstad, I. (2013). Veien til trygghet: En evalueringsstudie av gruppemodellen “‘Circle of Security’” - Virginia, basert på deltagernes egne erfaringer (Studentoppgave). Bergen: Universitetet i Bergen.

Nievar, M. A., & Becker, B. J. (2007). Sensitivity as a Privileged Predictor of Attachment: A Second Perspective on De Wolff and van IJzendoorn`s Meta-analysis. Social Development, 17, 102-114. doi: 10.1111/j.1467-9507.2007.00417.x

Olafsen, K. S., Torgersen, A. M., & Ulvund, S. E. (2011). Temperament som bidrag i en skreddersydd spredbarns- og småbarnspraksis. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 48, 848-855.

Powell, B., Cooper, G., Hoffmann, K., & Marvin, B. (2015). Trygghetssirkelen – en tilknytningsbasert intervensjon. Oslo: Gyldendal akademisk.

Schore, A. (2001). Effects of a secure attachment relationship on right brain development, affect regulation, and infant mental health. Infant Mental Health Journal, 22, 7-66. doi:10.1002/1097-0355(200101/04)

Smith, L., & Ulvund, S. E. (1999). Spedbarnsalderen. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.

Sroufe, L. A., Egeland, B., Carlson, E., & Collins, W. A. (2005). The development of the person: The Minnesota study of risk and adaptation from birth to adulthood. New York: Guilford

Steele, H., & Steele, M. (2018 ). Handbook of attachment-based interventions. New York, NY: Guilford.

Torgersen, A. M. K. (2013). Forklaringer på individuelle forskjeller i tilknytningsmønstre hos barn og voksne. Tidsskrift for norsk psykologforening, 50(1), 16-22.

Torsteinson, S. (2019). Små barn ut satt for familievold. Fokus på diagnoser, psykobiologi og tilknytningspsykologi. I U. Heltne & P. Ø. Steinsvåg (Red.), Barn som lever med vold i familien (pp. 60-73). Oslo: Universitetsforlaget.

Ulvund, S. E., & Eng, H. (2013). Beskrivelse og vurdering av tiltaket: Circle of Security (COS) Virginia - Gruppemodellen. Ungsinn, 1(1). Hentet fra https://ungsinn.no/post_tiltak/circle-of-security-cos-virginia-gruppemodellen/

Wesseltoft-Rao, N., Holt, T., & Helland, M. S. (2017). Gruppetiltak og kurs for foreldre: Norsk praksis, erfaringer og effektevalueringer. Oslo: Folkehelseinstituttet.

Yaholkoski, A., Hurl, K., & Theule, J. (2016). Efficacy of the Circle of Security Intervention: A Meta-Analysis. Journal of Infant, Child, and Adolescent Psychotherapy, 15(2), 95-103. doi:10.1080/15289168.2016.1163161

Illustrasjonsfoto. En mor som holder skulderen til datteren sin.

Nedlastinger

Ytterligere filer

Publisert

2020-09-02

Hvordan referere

Rye, M., Eng, H., & Ulvund, S. E. (2020). Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Circle of Security Virginia – Gruppemodellen (COS-VG) (2. utg.). Ungsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge, 12(2). https://doi.org/10.7557/25.7575

Utgave

Seksjon

Fagfellevurderte artikler