Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: ICDP (2. utg.)

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7557/25.7595

Emneord (Nøkkelord):

Kunnskapsoppsummering, foreldreveiledning, foreldre, omsorg, omsorgs tiltak, omsorgsperson, veiledningstiltak, omsorgspersonstiltak

Sammendrag

Bakgrunn: Denne artikkelen er en kunnskapsoppsummering om effektene av tiltaket International Child Development Programme (ICDP) i Norge. Artikkelen er en revisjon av en tidligere beskrivelse av det samme tiltaket i Ungsinn (Reedtz, 2009). ICDP er et foreldreveiledningsprogram som søker å støtte barns psykososiale utvikling gjennom styrking av omsorgspersonens kompetanse i deres omsorgsutøvelse for barn. ICDP er et lavterskel, tidsavgrenset og strukturert veiledningstiltak for omsorgspersoner for barn i alderen 0-18 år. Tiltaket er utviklet av Karsten Hundeide og Henning Rye. Tiltakseier i Norge er Bufdir og ICDP Norge. ICDP blir gjennomført på de arenaer der barnet og dets omsorgsgivere holder til i lokalmiljøet samt i fengsel dersom omsorgsgiver/e er fengslet.

Metode: Denne kunnskapsoppsummeringen bygger på et systematisk litteratursøk i databasene Embase, Medline, PsycINFO, Norart, Cochrane, Cristin, Nora, Scopus og Swemed. Fem artikler basert på delvis samme utvalg tilfredsstilte inklusjonskriteriene.

Resultater: Resultatene omfatter en oppsummering av tiltakets beskrivelse, inkluderte effektstudier, forskningsmetodisk kvalitet og implementeringskvalitet. ICDPs målsettinger, tiltaksarenaer, utforming og metoder er beskrevet. Det foreligger én studie som gjennom to artikler har undersøkt tiltakets effekt i norsk kontekst. Disse benyttet et kvasi-eksperimentelt design og bygger på pre- og posttestmålinger (artikkel 1), samt måling mellom 6 og12 måneder etter avsluttet intervensjon (artikkel 2). I tillegg er det tre artikler der ulike grupper er sammenlignet før og etter deltakelse i ICDP. Totalt sett var det ingen effekt for de fleste utfallsvariabler som ble målt på tvers av studiene. Resultatene viste noen små positive effekter for enkelte utfallsmål knyttet til foreldreatferd (f.eks. Foreldrestrategi, Håndtering av barnet og Engasjement i barnet), vansker hos barnet (f.eks. SDQ Innvirkning på barnet og SDQ Total) og foreldres psykososiale helse. Studiene er imidlertid utført med svak forskningsmetodisk kvalitet og dette skaper usikkerhet om hvorvidt effektene er reelle og kan tilskrives tiltaket. Tiltaket har noen rutiner for å kvalitetssikre implementeringen, men ingen helhetlig strategi for dette eller spredning av tiltaket.

Konklusjon: Basert på Ungsinns kriterier klassifiseres ICDP på evidensnivå 3 – Tiltak med noe dokumentasjon på effekt.

Referanser

Bauer, N. S. & Webster-Stratton, C. (2006). Prevention of behavioral disorders in primary care. Current Opinion in Pediatrics, 18, 654–660.

Bjørnstad, S. (2015). International Child Development Programme (ICDP), RBUP Rapport. Oslo: Regionsenter for barn og unges psykiske helse, Helseregion Øst og Sør. Nedlastet fra: http://www.r-bup.no/cms/cmsmm.nsf/lupgraphics/ICDP_rapport_hele.pdf/$file/ICDP_rapport_hele.pdf

Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet. (2016). Håndbok for ICDP-veiledere. Oslo: Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.

Campbell, S. B. (1995). Behavior problems in preschool children: A review of recent research. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 36, 113-149.

Clucas, C., Skar, A-M. S., Sherr, L. & Tetzchner, S. (2014). Mothers and fathers attending the international child development programme in Norway. Family Journal, 22, 409-418. doi: 10.1177/1066480714533640

Foster, E. M., Prinz, R. J., Sanders, M. R. & Shapiro, C. J. (2008). The costs of a public health infrastructure for delivering parenting and family support. Children and Youth Services Review, 30, 493–501. http://dx.doi.org/10.1016/j.childyouth.2007.11.002

Goodman, R., Ford, T., Simmons, H., Gatward, R. & Meltzer, H. (2000). Using the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) to screen for child psychiatric disorders in a community sample. The British Journal of Psychiatry, 177, 534-539. http://dx.doi.org/10.1192/bjp.177.6.534

Hundeide, K. (2007). Innføring i ICDP programmet. Oslo: ICDP-stiftelsen.

Hundeide, K. (2005). ICDP Programmet – et relasjonsorientert og empatibasert program rettet imot barns omsorgsgivere. Skolepsykologi, 7, 9-25.

Johnsgård, I. M. W. (2012). Foreldreveiledning med ICDP for foreldre i barselpermisjon. En del av Prosjekt Tidlig Intervensjon 2008-2012 i Øyer kommune. Masteroppgave i Helse- og sosialfaglig arbeid med barn og unge, Høgskolen i Lillehammer. Nedlastet fra: http://hdl.handle.net/11250/145145

Klein, P. S. (2001). Seeds of hope: Twelve years of early intervention in Africa. Oslo: Unipub forlag.

Klein, P. S. & Rye, H. (2004). Interaction-oriented early intervention in Ethiopia: The MISC approach. Infants & Young Children, 17, 340

Kornør, H. & Heyerdahl, S. (2017). Psychometric properties of the Norwegian version of Strengths and Difficulties Questionnaire, parent report (SDQ-P). PsykTestBarn, 1:1.

Lie, S.K. (2009). Du forstår hva jeg vil, ikke sant? ICDP-programmet brukt i utviklingsarbeid i forhold til barn med spesielle behov. Masteroppgave i spesialpedagogikk, Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Nedlastet fra: https://www.duo.uio.no/handle/10852/32106

Martinussen, M., Reedtz, C., Eng, H. Neumer, S.P., Patras, J. & Mørch, W.T. (2016). Ungsinn: Kriterier og prosedyrer for vurdering og klassifisering av tiltak. Uit - Norges Arktiske Universitet.

Morawska, A., Winter, L. & Sanders, M. R. (2009). Parenting knowledge and its role in the prediction of dysfunctional parenting and disruptive child behaviour, Child: Care, Health and Development, 35, 217–226. doi: 10.1111/j.1365-2214.2008.00929.x

Reedtz, C. (oppdatert av redaksjonen 25. januar 2012). Beskrivelse og vurdering av tiltaket: International Child Development Programme (ICDP) – Program for foreldreveiledning. Ungsinn, tiltak nr 2. Hentet fra: http://www2.uit.no/portal/page/portal/Forebyggingsbasen/startside/ artikkel?p_document_id=81124

Reedtz, C., Handegård, B. H. & Mørch, W.- T. (2011). Promoting positive parenting practices in primary care: Outcomes and mechanisms of change in a randomized controlled risk reduction trial, Scandinavian Journal of Psychology, 52, 131–137. DOI: 10.1111/j.1467-9450.2010.00854.x

Reedtz, C., Martinussen, M., Jørgensen F. W., Handegård, B. H. & Mørch, W. T. (2011). Parents seeking help in child rearing: Who are they and how do their children behave? Journal of Children’s Services, 4, 264-274. doi: 10.1108/17466661111190956

Rogoff, B. (2003). The cultural nature of human development. New York: Oxford University Press.

Schaffer, H. R. (1996). Social development. Oxford: Blackwell Publishers.

Sherr, L., Skar, A-M. S., Clucas, C., Tetzchner, S. & Hundeide, K. (2014). Evaluation of the International Child Development Programme (ICDP) as a community-wide parenting programme. European Journal of Developmental Psychology, 9, 135-149. http://dx.doi.org/10.1080/17405629.2013.793597

Skar, A.-M. S., Tetzchner, S., Clucas, C. & Sherr, L. (2014a). Paradoxical correlates of a facilitative parenting programme in prison-Counter-productive intervention or first signs of responsible parenthood? Journal of Scandinavian Studies in Criminology and Crime Prevention, 15, 35-54, http://dx.doi.org/10.1080/14043858.2014.898981

Skar, A.-M. S., Tetzchner, S., Clucas, C. & Sherr, L. (2014b). The impact of a parenting guidance programme for mothers with an ethnic minority background, Nordic Journal of Migration Research, 4, 108-117. Doi: 10.2478/njmr-2014-0020

Skar, A.-M. S., Bjørnstad, S. Davidsen, H. (2014c). ICDP-foreldreveiledning i Oslo Voksenopplæring som en del av Introduksjonsprogrammet for innvandrere og flyktninger. Et pilotprosjekt. Oslo: Rapport, Helse- og omsorgsdepartementet.

Stern, D. (1985). The interpersonal world of the infant. A view from psychoanalysis and developmental psychology. New York: Basic Box.

Tomasello, M. & Haberl, K. (2003). Understanding attention: 12-and 18-month-olds know what is new for other persons. Developmental Psychology, 39, 906-912.

Toverud, S. & Jain, P. (2010). ICDP-programmets virkning: en evalueringsstudie om barnehagepersonells opplevelse av styrket omsorgskompetanse etter deltakelse i ICDP-programmets gruppeveiledning. Masteroppgave i spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Nedlastet fra: https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31324/ICDP-programmetsxvirkning.pdf?sequence=1

Trevarthen, C. (1998). The concept and foundations of infant inter-subjectivity. Intersubjective communication and emotion in early ontogeny. I S. Bråthen (red.), Intersubjective communication and emotion in early ontogeny (s.15-46). Cambridge: Cambridge University Press.

Wyatt Kaminski, J., Valle, L. A., Filene, J. H. & Boyle, C. L. (2008). A meta-analytic review of components associated with parent training program effectiveness. Journal of Abnormal Child Psychology, 36, 567-589.

Zahn-Waxler, C., Radke-Yarrow, M., Wagner, E., & Chapman, M. (1992). Development of concern for others. Developmental Psychology, 28, 126-136.

Öst, L. G. (2010). Det empiriska stødet for KBT vid psykiske størningar hos barn og ungdomar. I Öst, L. G. (red.), KBT inom barn- och ungdomspsykiatrin (s. 389-407). Stockholm: Natur och kultur.

Illustrasjonsfoto. En gutt som gir en matbit til faren.

Nedlastinger

Ytterligere filer

Publisert

2017-12-14

Hvordan referere

Reedtz, C., & Lauritzen, C. (2017). Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: ICDP (2. utg.). Ungsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge, 9(2). https://doi.org/10.7557/25.7595

Utgave

Seksjon

Fagfellevurderte artikler