Ansatte og temaet seksualitet: Hvilke utfordringer opplever ansatte i sitt arbeid når det gjelder voksne med intellektuell funksjonsnedsettelse og seksualitet?
DOI:
https://doi.org/10.7557/14.2820Emneord (Nøkkelord):
intellectual disability, sexuality, sexual knowledge, staff attitudes, staff education, sexual abuse, intellektuell funksjonsnedsettelse, seksualitet, kunnskap om seksualitet, sosio-seksuell adferd, personal adferd, personal opplæringSammendrag
Caregivers awareness of sexuality
This study deals with the results from two focus group interviews with 13 students from education in "Sexology and Disability" by Oslo and Akershus University College (HIOA). The purpose of this study was to highlight the experiences and perceptions of employees in their work with the theme of sexuality.
Findings from the study show that it is still difficult to talk openly about people with developmental disabilities and their sexuality. Many see it as a taboo area. The study shows that both the caregiver and care recipient are in need of training. Staff working with the theme of sexuality may feel stigmatized by colleagues. They get little support from managers and colleagues.
Management must ensure good care for the client. The study indicates that employees should have knowledge and methods to meet the challenges of sexual education and prevent abuse.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Forfattere som publiserer i dette tidsskriftet aksepterer følgende vilkår:
- Forfattere beholder opphavsretten til sine verker, og gir tidsskriftet rett til første publisering av verket, som samtidig lisensieres under en Creative Commons Attribution License som tillater andre å dele verket under forutsetning av at opphavsmannen og den opprinnelige publiseringen krediteres.
- Opphavsmenn kan inngå separate tilleggsavtaler om ikke-eksklusiv distribusjon av den publiserte utgaven av sine artikler (f.eks. avgi den til et institusjonelt vitenarkiv) så lenge dette tidsskriftet blir kreditert som første utgiver.
- Opphavsmenn tillates og oppmuntres til å gjøre sine verk tilgjengelig på internett (f.eks. i institusjonelle vitenarkiver eller på egne hjemmesider) før og under behandlingen av manuskriptet i tidsskriftet, da dette kan lede til fruktbare meningsutvekslinger såvel som til tidligere og mer sitering av verkene (se The Effect of Open Access).