Gruppelederes erfaringer med digitale lærings- og mestringstilbud i spesialisthelsetjenesten

en kvalitativ studie

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7557/14.6439

Emneord (Nøkkelord):

Lærings- og mestringstilbud, digital, helsepersonell, kvalitativ metode

Sammendrag

Koronapandemien aktualiserte digitalisering av lærings- og mestringstilbud. Studiens hensikt er å undersøke gruppelederes erfaringer med digitale lærings- og mestringstilbud i spesialisthelsetjenesten. Økt kunnskap om gruppelederes erfaringer kan gi bedre grunnlag for å forstå hvilke muligheter og begrensinger bruk av digitale lærings- og mestringstilbud kan gi. Semistrukturerte intervju er gjennomført med sju gruppeledere. Datamaterialet er analysert ved systematisk tekstkondensering. Analysen resulterte i tre kategorier: 1) Interaksjonsbegrensende, 2) Multiple roller må beherskes og 3) Det digitale som verdifullt supplement. Studien viser at gruppelederne erfarer digitale lærings- og mestringstilbud som interaksjonsbegrensende, sammenlignet med fysisk gjennomføring. Endrede premisser for interaksjon gir behov for tilpasninger i rollen som både gruppeleder og underviser. Gruppelederne anser digitale kurs som et verdifullt supplement, da det kan øke pasienters og pårørendes tilgang til lærings- og mestringstilbud.

Statistikk

Laster statistikk…

Forfatterbiografier

Marianne Elgåen Kirkbakk, Universitetssykehuset Nord-Norge

Rådgiver

Ragnhild Flittie Onstad , OsloMet – storbyuniversitet

Førstelektor, Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid

Magne Haukland, OsloMet – storbyuniversitet

Førstelektor, Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid

Referanser

Banbury, A., Nancarrow, S., Dart, J., Gray, L., Parkinson, L. & Banbury, A. (2018). Telehealth Interventions Delivering Home-based Support Group Videoconferencing: Systematic Review. Journal of Medical Internet Research, 20(2), e25-e25. https://doi.org/10.2196/jmir.8090

Banbury, A., Parkinson, L., Nancarrow, S., Dart, J., Gray, L. C. & Buckley, J. (2016). Delivering patient education by group videoconferencing into the home: Lessons learnt from the Telehealth Literacy Project. Journal of Telemedicine and Telecare, 22(8), 483-488. https://doi.org/10.1177/1357633X16674359

Bandura, A. (2001). Social cognitive theory: An agentic perspective. Annual Review of Psychology, 52(1), 1-26. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.1

Bean, C. A. L., Aurora, P., Maddox, C. J., Mekota, R. & Updegraff, A. (2022). A comparison of telehealth versus in-person group therapy: Results from a DBT-based dual diagnosis IOP. Journal of Clinical Psychology, 78(11), 2073-2086. https://doi.org/https://doi.org/10.1002/jclp.23374

Burkow, T. M., Vognild, L. K., Johnsen, E., Risberg, M. J., Bratvold, A., Breivik, E., Krogstad, T. & Hjalmarsen, A. (2015). Comprehensive pulmonary rehabilitation in home-based online groups: a mixed method pilot study in COPD. BMC Research Notes, 8(1), 766-766. https://doi.org/10.1186/s13104-015-1713-8

Cliffe, M., Di Battista, E. & Bishop, S. (2021). Can you see me? Participant experience of accessing a weight management programme via group videoconference to overcome barriers to engagement. Health Expectations, 24(1), 66-76. https://doi.org/https://doi.org/10.1111/hex.13148

Ellett, L., Dannahy, L. & Chadwick, P. (2022). Engagement, clinical outcomes and therapeutic process in online mindfulness for psychosis groups delivered in routine care. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 95(2), 467-476. https://doi.org/https://doi.org/10.1111/papt.12382

Gentry, M. T., Lapid, M. I., Clark, M. M. & Rummans, T. A. (2019). Evidence for telehealth group-based treatment: A systematic review. Journal of Telemedicine and Telecare, 25(6), 327-342. https://doi.org/https://dx.doi.org/10.1177/1357633X18775855

Gullo, S., Lo Coco, G., Leszcz, M., Marmarosh, C. L., Miles, J. R., Shechtman, Z., Weber, R. & Tasca, G. A. (2022). Therapists’ perceptions of online group therapeutic relationships during the COVID-19 pandemic: A survey-based study. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 26, 103-118. https://doi.org/10.1037/gdn0000189

Helse- og omsorgsdepartementet. (2019a). Nasjonal helse- og sykehusplan 2020–2023 (Meld. St. 7 (2019–2020)). https://www.regjeringen.no/contentassets/95eec808f0434acf942fca449ca35386/no/pdfs/stm201920200007000dddpdfs.pdf

Helse- og omsorgsdepartementet. (2019b). Strategi for å øke helsekompetansen i befolkningen 2019-2023. Helse- og omsorgsdepartementet. https://www.regjeringen.no/contentassets/97bb7d5c2dbf46be91c9df38a4c94183/strategi-helsekompetanse-uu.pdf

Helsedirektoratet. (2015). Rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator. Nasjonal veileder. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/rehabilitering-habilitering-individuell-plan-og-koordinator

Helsedirektoratet. (2021). Læring- og mestring i helse- og omsorgstjenestene. Utfordringer og forbedringsområder for tilbud i helseforetak og kommuner og samhandlingen mellom tjenestenivåene. Forprosjekt. https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/laering-og-mestring-i-helse-og-omsorgstjenestene

Jhaveri, K., Cohen, J. A., Barulich, M., Levin, A. O., Goyal, N., Loveday, T., Chesney, M. A. & Shumay, D. M. (2020). 'Soup cans, brooms, and Zoom:' Rapid conversion of a cancer survivorship program to telehealth during COVID-19. Psycho-Oncology, 29(9), 1424-1426. https://doi.org/https://doi.org/10.1002/pon.5473

Karagiozi, K., Margaritidou, P., Tsatali, M., Marina, M., Dimitriou, T., Apostolidis, H., Tsiatsos, T. & Tsolaki, M. (2022). Comparison of on Site versus Online Psycho Education Groups and Reducing Caregiver Burden. Clinical Gerontologist, 45(5), 1330-1340. https://doi.org/10.1080/07317115.2021.1940409

Kneeland, E. T., Hilton, B. T., Fitzgerald, H. E., Castro-Ramirez, F., Tester, R. D., Demers, C. & McHugh, R. K. (2021). Providing cognitive behavioral group therapy via videoconferencing: Lessons learned from a rapid scale-up of telehealth services. Practice Innovations, 6(4), 221-235. https://doi.org/10.1037/pri0000154

Kolltveit, B.-C. H., Gjengedal, E., Graue, M., Iversen, M. M., Thorne, S. & Kirkevold, M. (2017). Conditions for success in introducing telemedicine in diabetes foot care: a qualitative inquiry. BMC Nursing, 16(1), 2. https://doi.org/10.1186/s12912-017-0201-y

Le, C., Finbråten, H. S., Pettersen, K. S., Joranger, P. & Guttersrud, Ø. (2021). Befolkningens helsekompetanse, del I. The International Health Literacy Population Survey 2019–2021 (HLS19) – et samarbeidsprosjekt med nettverket M-POHL tilknyttet WHO-EHII. . I. Helsedirektoratet. https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/befolkningens-helsekompetanse-2020-del-I.pdf

Lopez, A., Rothberg, B., Reaser, E., Schwenk, S. & Griffin, R. (2019). Therapeutic groups via video teleconferencing and the impact on group cohesion. mHealth, 6. https://mhealth.amegroups.com/article/view/33853

Malterud, K. (2017). Kvalitative forskningsmetoder for medisin og helsefag (4. . utg.). Universitetsforlaget.

Nieborowska, V., Gorenko, J., Shumlich, E. & Enman, M. (2022). Mindfulness-based Cognitive Group Therapy: Adaptation and Practical Recommendations for Virtual Delivery. International Journal of Group Psychotherapy, 72(2), 173-186. https://doi.org/10.1080/00207284.2022.2036157

Nielsen, D. A., Hjørnholm, T. Q., Jørgensen, P. S. & Hansen, T. K. N. (2021). Oppgaveskriving og metode i helse- og sosialfag (1. utg.). Fagbokforlaget.

Olsson, A. B. S. & Vågan, A. (2015). Læring. Nasjonal kompetansetjeneste for læring og mestring innen helse https://mestring.no/wp-content/uploads/2013/03/Utdypning_l%C3%A6ring.pdf

Payne, L., Flannery, H., Kambakara Gedara, C., Daniilidi, X., Hitchcock, M., Lambert, D., Taylor, C. & Christie, D. (2020). Business as usual? Psychological support at a distance. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 25(3), 672-686. https://doi.org/10.1177/1359104520937378

Spesialisthelsetjenesteloven. (2001). Lov om spesialisthelsetjenesten m.m. (LOV-1999-07-02-61). https://lovdata.no/lov/1999-07-02-61

Stenberg, U., Haaland-Øverby, M., Fredriksen, K., Westermann, K. F. & Kvisvik, T. (2016). A scoping review of the literature on benefits and challenges of participating in patient education programs aimed at promoting self-management for people living with chronic illness. Patient Education and Counseling, 99(11), 1759-1771. https://doi.org/10.1016/j.pec.2016.07.027

Stenberg, U., Haaland Øverby, M., Fredriksen, K., Kvisvik, T., Westermann, K. F., Vågan, A. & Olsson, A. B. S. (2017). Utbytte av lærings- og mestringstilbud. Sykepleien forskning, (4), 52-55. https://doi.org/10.4220/Sykepleiens.2017.61278

Stenberg, U., Vågan, A., Flink, M., Lynggaard, V., Fredriksen, K., Westermann, K. F. & Gallefoss, F. (2018). Health economic evaluations of patient education interventions a scoping review of the literature. Patient Education and Counseling, 101(6), 1006-1035. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.pec.2018.01.006

Sugarman, D. E., Horvitz, L. E., Greenfield, S. F. & Busch, A. B. (2021). Clinicians' Perceptions of Rapid Scale-up of Telehealth Services in Outpatient Mental Health Treatment. Telemedicine and e-Health, 27(12), 1399-1408. https://doi.org/10.1089/tmj.2020.0481

Taetzsch, A., Gilhooly, C. H., Bukhari, A., Das, S. K., Martin, E., Hatch, A. M., Silver, R. E., Montain, S. J. & Roberts, S. B. (2019). Development of a Videoconference-Adapted Version of the Community Diabetes Prevention Program, and Comparison of Weight Loss With In-Person Program Delivery. Military Medicine, 184(11-12), 647-652. https://doi.org/10.1093/milmed/usz069

Tjora, A. H. (2017). Kvalitative forskningsmetoder i praksis (3. utg.). Gyldendal akademisk.

Trondsen, M. V. & Manskow, U. S. (2021). Å være terapeut i en unntakstilstand: samtaleterapi på nett under koronapandemien til unge som har foreldre med rusproblemer. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, 18(2), 125-137. https://doi.org/10.18261/issn.1504-3010-2021-02-03

Varsi, C., Solberg Nes, L., Kristjansdottir, O. B., Kelders, S. M., Stenberg, U., Zangi, H. A., Børøsund, E., Weiss, K. E., Stubhaug, A., Asbjørnsen, R. A., Westeng, M., Ødegaard, M. & Eide, H. (2019). Implementation Strategies to Enhance the Implementation of eHealth Programs for Patients With Chronic Illnesses: Realist Systematic Review. Journal of Medical Internet Research, 21(9), e14255. https://doi.org/10.2196/14255

Vågan, A., Eika, K. & Skirbekk, H. (2016). Helsepedagogisk kompetanse, læring og mestring. Sykepleien forskning, (59702), e-59702. https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2016.59702

Vågan, A., Sandvin Olsson, A. B., Henriksen, A.-H., Arntzen, C., Grue, J., Haugland, T., Langeland, E. & Rise, M. B. (2021). Sentrale begreper og teorier for fagområdet læring og mestring innen helse ( 3/2021). Nasjonal kompetansetjeneste for læring og mestring innen helse. https://mestring.no/wp-content/uploads/2022/01/Rapport-begreper-og-teorier_ENDELIG_150921.pdf

Walumbe, J., Belton, J. & Denneny, D. (2021). Pain management programmes via video conferencing: a rapid review. Scandinavian Journal of Pain, 21(1), 32-40. https://doi.org/doi:10.1515/sjpain-2020-0112

Weinberg, H. (2020). Online group psychotherapy: Challenges and possibilities during COVID-19—A practice review. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 24(3), 201-211. https://doi.org/10.1037/gdn0000140

Nedlastinger

Publisert

15.11.2023

Hvordan referere

Kirkbakk, M. E., Onstad , R. F., & Haukland, M. . (2023). Gruppelederes erfaringer med digitale lærings- og mestringstilbud i spesialisthelsetjenesten: en kvalitativ studie. Nordisk tidsskrift for helseforskning, 19(2). https://doi.org/10.7557/14.6439

Utgave

Seksjon

Fagfellevurderte artikler