Medisinske diagnoser og prosedyrer – det viktigste å lære i praksisstudier?

-en kvalitativ studie

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7557/14.6558

Emneord (Nøkkelord):

læringsutbytter, praksisstudier, sykepleiestudenter, vurdering, tematisk analyse, tilbakemelding på læring

Sammendrag

Hensikten med studien er å belyse skriftlige tilbakemeldinger til sykepleiestudenter relatert til læringsutbytter i praksisstudier. Studien har et kvalitativt deskriptivt design. Datagrunnlaget er 100 vurderingsskjemaer fra praksisstudier i spesialisthelsetjenesten. Det gis en oversikt over hvilke læringsutbytter som kommenteres mest. Det er gjennomført en tematisk analyse av friteksten i vurderingsskjemaene, inspirert av Braun og Clarke. Temaene som presenteres i funnene er pasientkunnskap og sykepleiehandlinger, individualisering av læringsutbytter og studentenes profesjonelle egenskaper. Pasientvurderinger og sykepleiehandlinger vektlegger i hovedsak medisinske diagnoser og sykepleieprosedyrer. Vi finner også at studentene beskrives i positive vendinger som kunnskapsrike, flinke og aktive. Læringsutbyttene konkretiseres og individualiseres gjennom progresjonskrav, det vil si hva studentene skal jobbe videre med etter midtvurdering og eventuelt til neste praksisperiode, noe som tyder på kontinuitet i læring.

Statistikk

Laster statistikk…

Forfatterbiografier

Kari Jonsbu Hjerpaasen, OsloMet - storbyuniversitetet

Universitetslektor, Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid, (SHA)

Kari Toverud Jensen, OsloMet - storbyuniversitetet

Førsteamanuensis, Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid, (SHA)

Unni Knutstad, OsloMet - storbyuniversitetet

Førsteamanuensis, Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid, (SHA)

Referanser

Adamson, E., King, L., Foy, L., McLeod, M., Traynor, J., Watson, W. & Gray, M. (2018). Feedback in clinical practice: Enhancing the students’ experience through action research. Nurse Education in Practice, 31, 48-53. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2018.04.012

Alsvåg, H. & Førland, O. (2007). Engasjement og læring: fagkritiske perspektiver på sykepleie. Akribe.

Alpine, L. M., O’Connor, A., McGuiness, M. & Brett, E. M. (2021). Performance-based assessment during clinical placement: Cross-sectional investigation of a training workshop for practice educators. Nursing & Health Sciences, 23(1), 113-122. https://doi.org/10.1111/nhs.12768

Antohe, I., Riklikiene, O., Tichelaar, E. & Saarikoski, M. (2016). Clinical education, and training of student nurses in four moderately new European Union countries: Assessment of students’ satisfaction with the learning environment. Nurse Education in Practice, 17, 139-144. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2015.12.005

Benner, P., Sutphen, M., Leonard, V. & Day, L. (2010). Education nurses; a call for radical transformation. Jossey-Bass

Bisholt, B., Ohlsson, U., Engström A. K., Johansson, A. S. & Gustafsson, M. (2014). Nursing students’ assessment of the learning environment in different clinical settings. Nurse Education in Practice, 14(3), 304-310. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2013.11.005

Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 2006, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

Bruner, J. (1996). Utdanningskultur og læring. Oslo: Ad Notam Gyldendal

Carper, B. A. (1978). Fundamental patterns of Knowing in Nursing. Advances in Nursing Science, 1(1), 13-23. https://doi.org/10.1097/00012272-197810000-00004

Christiansen, B., Averlid, G., Baluyot, C., Blomberg, K., Eikeland, A., Finstad, I. R. S., Larsen, M. H. & Lindeflaten, K. (2020(2021)). Challenges in the assessment of nursing students in clinical placements: Exploring perceptions among nurse mentors. Nursing Open, 8, 1069-1076. (00: 1-8). https://doi.org/10.1002/nop2.717

Cleys, M., Deplaecie, M., Vanderplancke, T., Delbaere, I., Myny, D., Beeckman, D. & Verhaeghe, S. (2015). The difference in learning culture and learning performance between a traditional clinical placement, a dedicated education unit and wok-based learning. Nurse Education Today, 35(9), E70-E77. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2015.06.016

D’Souza, M. S., Karkada, S. N., Parahoo, K. & Venkatesaperumal, R. (2015). Perception of and satisfaction with the clinical learning environment among nursing students. Nurse Education Today, 35(6), 833-840. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2015.02.005

Hatlevik, I. R. (2012). The theory-practice relationship: reflective skills and theoretical knowledge as a key in bridging the gap between theory and practice in initial nursing education. Journal of Advanced Nursing, 68 (4), 868-877. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2011.05789.x

Heggen, K. & Smeby, J. C. (2012). Gir mest mulig sammenheng også den beste profesjonsutdanninga? Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 4-14. https://www.idunn.no/doi/10.18261/ISSN1504-2987-2012-01-02

Heyman, I. (1995). Gånge hatt till … : omvårdnadsforskningens framväxt i Sverige. –sjuksköterskors avhandlingar 1974–1991. [Doktorgradsavhandling] Stockholms universitet, Lärarhögskolan i Stockholm.

Holmsen, T. L. (2010). Hva påvirker sykepleierstudentenes trygghet og læring i klinisk praksis? Nordic Journal of Nursing Research, 30(1), 24-28. https://doi.org/10.1177/010740831003000106

Jensen, K. T. & Knutstad, U. (2019). Slik har sykepleieforskningen utviklet seg. Sykepleien Forskning, 14 (75607), e-75607. https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2019.75607

Knutstad, U. & Jensen, K. T. (2019). Sykepleierens kunnskapsgrunnlag – hvordan speiles det i vurderingsdokumentene? I: Christiansen, B, Jensen, KT og Larsen, K. (red.) Vurdering av kompetanse i praksisstudier. Gyldendal Akademisk.

Lorraine, M., Rusch, McCafferty, K., Schoening, A. M., Hercinger, M. & Manz, J. (2018). Impact of the dedicated education unit teaching model on the perceived competencies and professional attributes of nursing students. Nurse Education in Practice, 33, 90-93. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2018.09.002

Martinsen, K. (1989). Omsorg, sykepleie og medisin. Historisk- filosofiske essays. TANO

Meld. St. 13 (2011-2012). Utdanning for velferd. Samspill i praksis. Kunnskapsdepartementet. Meld. St. 13 (2011–2012) - regjeringen.no. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld-st-13-20112012/id672836/

Nerheim, H. (1996). Vitenskap og kommunikasjon – paradigmer, modeller og kommunikative strategier i helsefagenes vitrenskapsteori. Universitetsforlaget.

Norsk sykepleieforbund: Yrkesetiske retningslinjer (2021, februar 04) https://www.nsf.no/sykepleiefaget/yrkesetiske-retningslinjer

O’Brien, B. C., Harris, I. B., Beckman, T. J., Reed, D. A., & Cook, D. A. (2014). Standards for reporting qualitative research: a synthesis of recommendations. Academic Medicine, 89(9), 1245-1251. https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000000388

Polit, D. F. & Beck, C. T. (2014). Essentials of nursing research: appraising evidence for nursing practice. Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins.

Schön, D. A. (2013). Uddannelse af den reflekterende praktiker. Forlag Klim

Sfard, A. (1998). On Two Metaphors for Learning and the dangers of Choosing Just One. Educational Researcher, 27(2), 4-13. https://doi.org/10.3102/0013189x027002004

Vågan, A., Erichsen, T. & Larsen, K. (2014). Sykepleiers studenters syn på kunnskap og læring. Sykepleien Forskning, 9(2), 170-181. https://doi.org/10.4220/sykepleienf.2014.0087

Wu, X.V, Enskär, K., Lee, C. C., Wang, W. (2015). A systematic review of clinical assessment for undergraduate nursing students. Nurse Education Today, 35(2), 347-359. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2014.11.016

Nedlastinger

Publisert

26.05.2023

Hvordan referere

Hjerpaasen, K. J., Jensen, K. T., & Knutstad, U. (2023). Medisinske diagnoser og prosedyrer – det viktigste å lære i praksisstudier? : -en kvalitativ studie. Nordisk tidsskrift for helseforskning, 19(1). https://doi.org/10.7557/14.6558

Utgave

Seksjon

Fagfellevurderte artikler