Fødselen kom som et sjokk. Ni foreldrepars opplevelse av for tidlig fødsel
DOI:
https://doi.org/10.7557/14.805Emneord (Nøkkelord):
foreldre, prematurt barn, prematur fødsel, opplevelse, intervjuSammendrag
Artikkelen presenterer og diskuterer funn fra kvalitative intervjuer med 9 foreldrepar når det prematurt fødte barnet er tre måneder korrigert alder. Intervjuene har fokus på begge foreldres opplevelse av for tidlig fødsel, og hvordan dette påvirker samspillet i familien. Det benyttes en metodologisk tilnærming inspirert av grounded theory. Funnene inndeles i fire hovedkategorier: 1. Følelseskaos 2. Følelsemessig støtte 3. Nærhet til barnet 4. Bli en familie. Mødre og fedre synes å uttrykke en tilsvarende følelsesmessig opplevelse av for tidlig fødsel, men tar ulike roller i situasjonen.Statistikk
Laster statistikk…
Nedlastinger
Publisert
17.08.2010
Hvordan referere
Hansen, E. S. (2010). Fødselen kom som et sjokk. Ni foreldrepars opplevelse av for tidlig fødsel. Nordisk tidsskrift for helseforskning, 6(1), 3–13. https://doi.org/10.7557/14.805
Utgave
Seksjon
Fagfellevurderte artikler
Lisens
Forfattere som publiserer i dette tidsskriftet aksepterer følgende vilkår:
- Forfattere beholder opphavsretten til sine verker, og gir tidsskriftet rett til første publisering av verket, som samtidig lisensieres under en Creative Commons Attribution License som tillater andre å dele verket under forutsetning av at opphavsmannen og den opprinnelige publiseringen krediteres.
- Opphavsmenn kan inngå separate tilleggsavtaler om ikke-eksklusiv distribusjon av den publiserte utgaven av sine artikler (f.eks. avgi den til et institusjonelt vitenarkiv) så lenge dette tidsskriftet blir kreditert som første utgiver.
- Opphavsmenn tillates og oppmuntres til å gjøre sine verk tilgjengelig på internett (f.eks. i institusjonelle vitenarkiver eller på egne hjemmesider) før og under behandlingen av manuskriptet i tidsskriftet, da dette kan lede til fruktbare meningsutvekslinger såvel som til tidligere og mer sitering av verkene (se The Effect of Open Access).