En studie om hvilken kompetanse norske jordmødre mener er viktig ved fødeavdelinger og kvinneklinikker
DOI:
https://doi.org/10.7557/14.807Emneord (Nøkkelord):
jordmor, kompetanse, fødsler, kvalitativ innholds analyseSammendrag
Jordmors arbeid har endret seg i takt med sentralisering, spesialisering og risikotenkningen. Fødselsomsorgen er i Norge inndelt i 3 kompetansenivåer. Hensikt med studien var å beskrive hvilken kompetanse jordmødre mente er viktig i fødesituasjoner, når de arbeidet på kvinneklinikker eller fødeavdelinger. Data ble samlet ved telefon intervju med 11 jordmødre, som arbeider på 4 ulike sykehus. Analyse av intervjuene skjedde ved bruk av kvalitativ innholds analyse. Resultatet viste at jordmødrene vektla tre tema områder som viktig kompetanse ved fødsler; å få kvinnen til å føde, å gi rett hjelp til rett tid, å ta ansvar for egen fagutvikling. Jordmødrene i studien omtaler normal fødsel synonymt med spontan vaginal fødsel. De mente at mest mulig ro for kvinnen var viktig og tekniske hjelpemidler måtte en beherske og bruke med skjønn.Statistikk
Laster statistikk…
Nedlastinger
Publisert
17.08.2010
Hvordan referere
Brunstad, A. (2010). En studie om hvilken kompetanse norske jordmødre mener er viktig ved fødeavdelinger og kvinneklinikker. Nordisk tidsskrift for helseforskning, 6(1), 26–39. https://doi.org/10.7557/14.807
Utgave
Seksjon
Fagfellevurderte artikler
Lisens
Forfattere som publiserer i dette tidsskriftet aksepterer følgende vilkår:
- Forfattere beholder opphavsretten til sine verker, og gir tidsskriftet rett til første publisering av verket, som samtidig lisensieres under en Creative Commons Attribution License som tillater andre å dele verket under forutsetning av at opphavsmannen og den opprinnelige publiseringen krediteres.
- Opphavsmenn kan inngå separate tilleggsavtaler om ikke-eksklusiv distribusjon av den publiserte utgaven av sine artikler (f.eks. avgi den til et institusjonelt vitenarkiv) så lenge dette tidsskriftet blir kreditert som første utgiver.
- Opphavsmenn tillates og oppmuntres til å gjøre sine verk tilgjengelig på internett (f.eks. i institusjonelle vitenarkiver eller på egne hjemmesider) før og under behandlingen av manuskriptet i tidsskriftet, da dette kan lede til fruktbare meningsutvekslinger såvel som til tidligere og mer sitering av verkene (se The Effect of Open Access).