Gendered language and language use then and now

Authors

  • Tove Bull UiT The Arctic University of Norway

DOI:

https://doi.org/10.7557/17.5787

Keywords:

gender, language, power, cultural difference, dichotomy or not?

Abstract

This article, which is based on a keynote lecture with the same title given at the SONE conference in 2019, provides an overview of language and gender research in Norway, as it builds on feminism and general sociolinguistic research. In many ways Norwegian research reflects international research and to a large extent Anglo-American research. It is therefore necessary to refer to and discuss a good deal of international research, in particular American research, as an important backdrop for Norwegian scholarly work in this area.

References

Andenæs, E. (1994). Språklig konstituering av sosial identitet. (Hvor i all verden ble det av mamma?). I Konstituering av kjønn fra antikken til moderne tid: Rapport fra avslutningskonferanse for forskningsprogram for grunnleggende humanistisk kvinnerforskning, 9.–10 mai 1994 (s. 150–164). Oslo: Norges forskningsråd.

Andenæs, E. (1995). Høner og egg eller omvendt. Tre teorier om kjønn og kommunikasjon. Nordlyd: Tromsø University’s Working Papers on Language and Linguistics, 23, 85–101.

Andenæs, E. (2005). “En virkelig far fra første stund”: Diskursive (re)konstruksjoner av mannlighet og faderskap. Tidsskrift for kjønnsforskning, 2, 23–39.

Andenæs, E. (2007). Snakk om kjønn og etnisitet: Teoretiske utgangspunkt og analytiske grep. I B.-L. Gunnarsson, S. Entzenberg & M. Ohlsson (red.), Språk och kön i nutida och historisk perspektiv: Studier presenterade vid Den sjätte nordiska konferensen om språk och kön, Uppsala 6-7 oktober 2006 (s. 257–287). Uppsala: Institutionen för nordiska språk, Uppsala Universitet.

Andenæs, E. (2008). Språklæring, kjønn og hverdagsliv: Om tilgang til posisjoner og praksis. NOA – Norsk som andrespråk, 24(1), 5–31.

Andersson, L. (2021). Datteren. Omsett frå svensk av Gøril Eldøen, MNO. Oslo: Gyldendal.

Bell, A. (2016). “An evil version of our accent”: Language ideologies and the neighbouring other. I J. Thøgersen, N. Coupland & J. Mortensen (red.), Style, Media and Language Ideologies (s. 235–258). Oslo: Novus.

Bjerrum Nielsen, H. (1985). Piger og drenge i klasseoffentligheden. Universitetet i Oslo.

Bjerrum Nielsen, H. & Rudberg, M. (1989). Historien om jenter og gutter. Oslo: Universitetsforlaget.

Blakar, R.M. (1972). Språk er makt. Oslo: Pax.

Bourdieu, P. (1991). Language and Symbolic Power. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Brenna, A. (2002). På kryss og tvers: Språk og identitet i et flerkulturelt ungdomsskolemiljø – med spesielt fokus på konstruksjonen av kjønnsidentitet (Hovedfagsavhandling). Universitetet i Oslo, Oslo.

Broch, I., Bull, T. & Swan, T. (1995). Language and gender research in the Nordic countries – the state of the art. Nordlyd: Tromsø University Papers on Language & Linguistics, 23, s. 51–61.

Bræck, C. (2006). “Christine er en hore” En komparativ studie av kjønnsrelatert språkbruk blant jenter i to Oslo-skoler (Mastergradsavhandling). Universitetet i Oslo, Oslo.

Bull, T. (1992). Innleiing: Kor står – og kor går – språk-og-kjønnforskinga? I B.-L. Gunnarsson & C. Liberg (red.): Språk, språkbruk och kön. Rapport från ASLA:s nordiska symposium. Uppsala, 7-9 november 1991 (s. 3–17). Uppsala: ASLA.

Bull, T. (1993). Språkskifte hos kvinner og menn i ei nordnorsk fjordsamebygd. I G. Bjørhovde, S. des Bouvrie & T. Steinfeld (red.), Gå mot vinden: Festskrift til Åse Hiorth Lervik på 60-årsdagen, 2. juli 1993 (s. 190–211). Oslo: Emilia forlag.

Bull, T. & Swan, T. (2002). The representation of gender in Norwegian. I M. Hellinger & H. Bußmann (red.), Gender across Languages: The Linguistic Representation of Women and Wen. Vol. 2. (s. 219–249). Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.

Bull, T., Huss, L. & Lindgren, A.-R. (under utg.). Language shift and language revitalisation: The roles played by women and men.

Butler, J. (1990). Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203824979

Cameron, D. (1985). Feminism & Linguistic Theory. London, Basingstoke: Macmillan.

Cameron, D. (1991). What makes a linguistics feminist? I B.-L. Gunnarsson & C. Liberg (red.): Språk, språkbruk och kön. Rapport från ASLA:s nordiska symposium. Uppsala, 7-9 november 1991, (s. 55–69). Uppsala: ASLA.

Cameron, D. (1996). The language-gender interface: Challenging co-optation. I V.L. Bergvall, J.M. Bing & A.F. Freed (red.), Rethinking Language and Gender: Theory and Practice, (s. 31–53). London, New York: Longman. https://doi.org/10.4324/9781315842745

Cederschöld, G. (1900). Om kvinnospråk och andra ämnen. Anteckningar och reflexioner. Lund.

Eckert, P. (2012). Three Waves of Variation Study: The Emergence of Meaning in the Study of Sociolinguistic Variation. Annual Review of Anthropology, 41, 87–100. https://doi.org/10.1146/annurev-anthro-092611-145828

Eckert, P. & McConnell-Ginet, S. (2013). Language and Gender. Cambridge, New York, etc.: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139245883

Fader, A. (2007). Reclaiming sacred sparks: Linguistic syncretism and gendered language shift among Hasidic Jews in New York. Journal of Linguistic Anthropology, 17(1), 1–22.

Fintoft, K. & Mjaavatn, P.E. (1980). Språksosiologiske forhold i Trondheim bymål. Trondheim: Tapir.

Fishman, P. (1978). Interaction: The work women do. Social Problems, 25(4), 397–406. https://doi.org/10.2307/800492

Gabrielsen, F. (1984). Eg eller je? Ei sosiolingvistisk gransking av yngre mål i Stavanger. Oslo: Novus.

Gal, S. (1979). Language Shift: Social Determinants in Linguistic Change in Bilingual Austria. New York: Academic Press.

Grønlie, A.-M. & Slettevold, A. (1976). Å skape (kjøpe-)lyst. I E. Ryen (red.), Språk og kjønn (s. 37–67). Oslo: Novus.

Hall, K. (2004). Language and marginalized places. I R.T. Lakoff (originaltekst) & M. Bucholtz (red.), Language and Woman’s Place: Text and Commentaries. Revised and expanded edition. (s. 171–177). New York: Oxford University Press.

Hall, K. & Barrett, R. (2018). Oxford Handbook of Language and Sexuality Online. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780190212926.001.0001

Hanssen, E., Hoel, T., Jahr, E.H., Rekdal, O. & Wiggen, G. (1978). Oslomål. TAUS skrift nr. 6. (Hovedrapport.)

Hanssen, E., Jahr, E.H., Rekdal, O. & Wiggen, G. (red.) (1986). Artikler 1-4. Talemålsundersøkelsen i Oslo (TAUS). Oslo: Novus.

Haugen, R. (2004). Språk og språkhaldningar hjå ungdomar i Sogndal (Doktorgradsavhandling). Universitetet i Bergen, Bergen.

Hernes, R. (1998). “Eg snakke sånn så – det komme av seg sjøl”: Ein sosiolingvistisk analyse av talemålsvariasjon hjå ungdomar i Os (Hovudfagsavhandling). Universitetet i Bergen, Bergen.

Inoue, M. (2006). Vicarious Language: Gender and Linguistic Modernity in Japan. Berkeley/Los Angeles/London: University of California Press.

Irvine, J.T. & Gal, S. (2000). Language ideology and linguistic differentiation. I P.V. Kroskrity (red.), Regimes of Language: Ideologies, Polities, and Identities (s. 35–84). Santa Fe: School of American Research Press.

Jacobsen, L. (1912). Kvinde og Mand: En Sprogstudie fra Dansk Middelalder. København og Kristiania: Gyldendal.

Jespersen, O. (1907). Mands Sprog og Kvindens Tale. Gads Danske Magasin. (12 s.)

Jespersen, O. (1922). Language, Its Nature, Development and Origin. London: Allan & Unwin.

Jespersen, O. (1941). Sproget, Barnet, Kvinden, Slægten. København: Gyldendal.

Kolsrud, S. (1922). Maal og maalgransking. Kristiania: Det Norske Samlaget.

Kristoffersen, G. (1980). Dialektutvikling hos skolebarn: En undersøkelse av forbindelser av vokal + r i talemålet til skolebarn i Arendal. Oslo: Novus.

Labov, W. (1966). The Social Stratification of English in New York City. Washington, D.C.: Center for Applied Linguistics, 2006. 2. utg. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511618208

Labov, W. (1972). Sociolinguistic Patterns. Philadelphia: University of Philadelphia Press.

Lakoff, R.T. (1975). Language and Woman’s Place. New York: Harper & Row.

Lakoff, R.T. (originaltekst) & Bucholtz, M. (red.) (2004). Language and Woman’s Place: Text and Commentaries. Revised and expanded edition. New York: Oxford University Press.

Masashino, K. & Britain, D. 2003. Investigating the sociolinguistic gender paradox in a multilingual community: A case study from the Republic of Palau. The International Journal of Bilingualism, 7(2), 127–152. https://doi.org/10.1177/13670069030070020201

Maagerø, E. (1978). En språksosiologisk undersøkelse av talemålet til en del barn og ungdom på Nøtterøy (Hovudfagsavhandling). Universitetet i Oslo, Oslo.

Opsahl, T. (2001). “Man må liksom være der for å forstå det”: Om kjønnsrelaterte forskjeller i barns måte å fortelle på, med hovedfouks på jentefortellinger. NORskrift, 103, 63–78.

Pavlenko, A. & Piller, I. (2001). New directions in the study multilingualism, second language learning, and gender. I A. Pavlenko, A. Blackledge, I. Piller & M. Teutsch-Dwyer (red.), Multilingualism, Second Language Learning and Gender (s. 17–52). Berlin – New York: Mouton de Gruyter.

Piller, I. & Pavlenko, A. (2001). Multilingualism, second language learning and gender. I A. Pavlenko, A. Blackledge, I. Piller & M. Teutsch-Dwyer (red.), Multilingualism, Second Language Learning and Gender (s. 1–15). Berlin – New York: Mouton de Gruyter.

Ryen, E. (red.) (1976). Språk og kjønn. Oslo: Novus.

Røyneland, U. (2007). Språklege innovatørar og tradisjonalistar. I G. Akselberg & J. Myking (red.), Å sjå samfunnet gjennom språket: Heidersskrift til Helge Sandøy på 60-årsdagen, 14.06.2007 (s. 179–187). Oslo: Novus.

Selås, M. (2004). Dialektvariasjon og endring aust på Agder – beskrive og forklart ved to språklege variablar (Doktoravhandling). Universitetet i Bergen, Bergen.

Storelv, C. (2012). “Jei bruker jo æ, jei”: En studie av bruken av det pesonlige pronomenet 1. person entall i talemålet i Indre Billefjord og omegn (Mastergradsavhandling). Universitetet i Tromsø, Tromsø.

Sætermo, M.S. (2011). n, l, t og d: En komparativ studie av palataler versus postalveolarer i Alta-dialekten (Mastergradsavhandling). Universitetet i Tromsø, Tromsø.

Talemål i Bergen 1 og 2, 1983, Nordisk institutt, Universitetet i Bergen.

Talemål i Bergen 1, 1984, Nordisk institutt, Universitetet i Bergen.

Talemål i Bergen 4, 1988, Nordisk institutt, Universitetet i Bergen.

Tannen, D. (1990). You Just Don’t Understand: Women and Men in Conversation. New York: Ballantine

Trudgill, P. (1972). Sex, Covert Prestige and Linguistic Change in the Urban British English of Norwich. Language in Society, 1(2), 179–195. https://doi.org/10.1017/S0047404500000488

Trudgill, P. (1974) [1979]. The Social Differentiation of English in Norwich, Cambridge: Cambridge University Press.

Trudgill, P. (1995). Sociolinguistics: An Introduction to Language and Society. 3. utg. Harmondsworth, England: Penguin Books.

Venås, K. (1991). Mål og miljø. Oslo: Novus.

Downloads

Published

2021-12-12

Issue

Section

Articles