Førstefødtlæstadianernes selvrepresentasjon. En analyse av to brosjyrer
DOI:
https://doi.org/10.7557/13.2372Keywords:
læstadianismen, mediering, religion, diskursanalyse, tekst, interdiskursivitetAbstract
In 1992 and 2010 the group within the Laestadian tradition labeled “the firstborns” or “the firstborn group” published brochures in which they express their beliefs and identity. Using a discourse analytical approach the article aims to examine the Firstborn’s selfrepresentation in these brochures. A goal is to investigate whether or not the Firstborn self-representation has changed in the period between the two brochures. A main argument is that the group’s mediation and way of representing themselves in 2010 is characterized by a new use of established concepts which point to a possible secession from the Norwegian State Church and the establishment of a separate independent religious organization.Downloads
Published
2012-10-23
How to Cite
Andreassen, Bengt-Ove. 2012. “Førstefødtlæstadianernes selvrepresentasjon. En analyse av to brosjyrer”. Nordlit, no. 30 (October):51-70. https://doi.org/10.7557/13.2372.
Issue
Section
Articles
License
Forfattere som publiserer i dette tidsskriftet aksepterer følgende vilkår:
- Forfattere beholder copyright og gir tidsskriftet retten til første publisering samtidig som verket lisensieres med en Creative Commons Attribution 4.0 International lisens som tillater andre å dele verket, forutsatt at verkets forfatter og første publisering i tidsskriftet erkjennes.
- Forfattere kan inngå separate, ikke-eksklusive avtaler om annen distribusjon av tidsskriftets publiserte utgave av verket (f.eks. egenarkivering i et vitenarkiv eller publisering i en bok), så lenge førstepubliseringen i tidsskriftet erkjennes.
- Forfattere tillates og oppmuntres til å gjøre verket tilgjengelig på nettet (f.eks. i et vitenarkiv eller på andre nettsider) før og under innlevering, da dette kan lede til nyttige menings- og kunnskapsutvekslinger og til tidligere og mer sitering av det publiserte verket. (Se The Effect of Open Access).