The geography of consciousness in Ibsen's theatrical practice
DOI:
https://doi.org/10.7557/13.3375Keywords:
Henrik Ibsen, Rosmersholm, The Lady from the Sea, Hedda Gabler, The Master Builder, perceptual psychology, mythic action, imagery, well-made playAbstract
When a director stands in the cockpit of a rehearsal he or she sees a different object than a person reading the text of a play. This article attempts to outline a style of criticism that may be useful to persons preparing to produce Ibsen’s plays. Several critical principles are presented: first, that Ibsen’s plays have a systematic pattern of imagery; second, that Ibsen’s characters have a certain way of seeing the world, and that this way of seeing amounts to a psychology, what could now be termed a perceptual psychology; third, that the plays have a double action, one action motivated in the mature plays by the conventions of the well-made play, and the other action motivated by a mythic logic, in which the Ibsen character desires to see the world in a certain way. This desire can have potentially disastrous consequences if pursued too insistently, because of the disparity between a character’s mythic vision and the facts of life as it is actually lived.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Forfattere som publiserer i dette tidsskriftet aksepterer følgende vilkår:
- Forfattere beholder copyright og gir tidsskriftet retten til første publisering samtidig som verket lisensieres med en Creative Commons Attribution 4.0 International lisens som tillater andre å dele verket, forutsatt at verkets forfatter og første publisering i tidsskriftet erkjennes.
- Forfattere kan inngå separate, ikke-eksklusive avtaler om annen distribusjon av tidsskriftets publiserte utgave av verket (f.eks. egenarkivering i et vitenarkiv eller publisering i en bok), så lenge førstepubliseringen i tidsskriftet erkjennes.
- Forfattere tillates og oppmuntres til å gjøre verket tilgjengelig på nettet (f.eks. i et vitenarkiv eller på andre nettsider) før og under innlevering, da dette kan lede til nyttige menings- og kunnskapsutvekslinger og til tidligere og mer sitering av det publiserte verket. (Se The Effect of Open Access).