Knut Hamsuns Sult på scenen
DOI:
https://doi.org/10.7557/13.5646Keywords:
Hamsun, Sult, adaptasjon, teaterAbstract
The article addresses the issue of adaptation and deals with four scenic versions of Knut Hamsun's Hunger. The theoretical discussion reflects on the difficulties of dramatization and the intricate narrative technique in Hamsun's novel. Based on modern adaptation theory that no longer insists on the premise of the original novel, four different scenic versions are analysed based on how the narrative voice, the urban environment, the people and the artist's existence have been translated from the novel's medium into drama. In the article I comment on the selected Hunger adaptations. The analysis shows that most adaptations are interested in shaping the Hunger hero's inner monologue on stage. On the other hand, the writer’s block and the hero's wandering in the big city, that are such central motifs in the novel, are not always emphasized. The overall purpose of the article is to raise the academic attention on the numerous dramatizations of Hamsun's novels.
References
Andersen, Per Thomas. 2012. Norsk litteraturhistorie. 2. utgave. Oslo: Universitetsforlaget.
Andersen, Anders T. 2019. Sult av Knut Hamsun. Oslo: Riksteatret. upublisert.
Andersen, Trine. 2019. Sults vei til teaterscenen. Lest 12. januar 2020. https://www.riksteatret.no/nyheter/sults-vei-til-teaterscenen/
Arntzen, Even. 1998. «Bentein Baardsons ’optiske falskneri’». I Film, religion, kjærlighet. 8 foredrag fra Hamsun-dagene på Hamarøy redigert av Nils M. Knutsen. Hamarøy: Hamsun-Selskapet, s. 29–46.
Arntzen, Even. 2008. «Knut Hamsun og film». I Hamsun i Tromsø IV. Rapport fra den 4. internasjonale Hamsun-konferanse, 2007 redigert av Linda H. Nesby og Henning H. Wærp. Hamarøy: Hamsun-Selskapet, 247–262.
Berg, Ine Therese. 2014. «Teater mellom to permer». Morgenbladet. 14-20. februar. Lest 30. januar 2020. https://inetberg.com/2014/03/22/teater-mellom-to-permer/
Chatman, Seymour. 1990. Coming to Terms, The Rhetoric of Narrative in Fiction and Film. Ithaka, London: Cornell University Press.
Chatman, Seymour. 1978. Story and Discourse. Narrative Structure in Fiction and
Film. Ithaka, London: Cornell University Press.
Engelstad, Arne. 2007. Fra bok til film: om adaptasjoner av litterære tekster. Oslo: Cappelen Akademisk.
Figueiredo, Ivo de. 2014. Ord & kjøtt, Norsk scenedramatikk 1890-2000. Oslo: Cappelen Damm.
Forgách, András. 2009. Éhség: Knut Hamsun regénye nyomán. Budapest: Katona József Színház. upublisert.
Fosse, Jon. 2009. Ylajali, etter Knut Hamsuns roman Sult. Stockholm: Colombine teaterförlag.
Hamsun, Knut. 1994. Fra det ubevidste Sjæleliv. Artikler om litteratur. Oslo: Gyldendal.
Hamsun, Knut. 2007. Sult. Oslo: Gyldendal.
Hamsun, Knut. 1965. Éhség oversatt av Henrik Hajdú. Budapest: Európa.
Hareide, Jorunn. 2014. «Hamsun eller Fosse? Jon Fosses Ylajali (2009) i Norden og i Frankrike» i Kulturmøter i nordisk samtidslitteratur. Festskrift til Per Thomas Andersen redigert av Ståle Dingstad, Thorstein Norheim, Ellen Rees. Oslo: Novus, 179–196.
Holst, Jan Erik. 2010. «Hamsun on the Screen». Studia Universitatis Babes-Bolyai – Philologia, 55/2010, (2) 13–16.
Kittang, Atle. 1984. Luft, vind, ingenting: Hamsuns desillusjonsromanar frå Sult til Ringen sluttet. Oslo: Gyldendal
Lessing, Gothold Ephraim. 2019. “Essay 1”. I The Hamburg Dramaturgy by G. E. Lessing. A New and Complete Annotated English Translation oversatt av Wendy Arons og Sara Figal, redigert av Natalya Baldyga. London, New York: Routledge, 37–40.
Lothe, Jakob, Christian Refsum og Unni Solberg. 2007. Litteraturvitenskapelig leksikon. 2. utgave. Oslo: Kunnskapsforlaget.
Løvaas, Kari. 2019. «Forhandlinger om verdighet i Hamsuns Sult». Norsk Litteraturvitenskapelig tidsskrift, 01/2019 (22) 7-31. https://doi.org/10.18261/issn.1504-288X-2019-01-02
Knutsen, Nils M. 1998. «Fra Sværmere til ’Telegrafisten’» I Film, religion, kjærlighet. 8 foredrag fra Hamsun-dagene på Hamarøy redigert av Nils M. Knutsen. Hamarøy: Hamsun-Selskapet, s. 47–60
Larsen, Lars Frode. 2001. Radikaleren. Hamsun ved gjennombruddet, 1888-1891. Oslo: Schibsted.
Lunde, Arne. 2011. «Knut Hamsun on Film in Transnational Contexts,» i Knut Hamsun: Transgression and Worlding redigert av Ståle Dingstad, Ylva Frøjd, Elisabeth Oxfeldt og Ellen Rees. Trondheim: Tapir Academic Press, 265–277.
Musarra-Schrøder, Ulla. 1974. «Tankegengivelsen i «Sult», et bidrag til jeg fortællingens teori». Edda 74/1974, (3) 145-159
Nettum, Rolf Nyboe. 1970. Konflikt og visjon. Hovedtemaer i Knut Hamsuns forfatterskap 1890–1912. Oslo: Gyldendal.
Rottem, Øystein. 2002. Hamsun og fantasiens triumf. Oslo: Gyldendal.
Sceneweb, Norges nasjonale database for arkivering av materiale om all norsk
profesjonell scenekunst. Lest 10. juni 2020. https://sceneweb.no/nb/artist/4240/Knut_Hamsun-1859-8-4
Szondi, Peter. 1972. Det moderna dramats teori 1850–1950. Stockholm: Wahlström & Widstrand.
Sundvor, Yngve. 1998. Sult: etter en roman av Knut Hamsun. Oslo: Nationaltheatret, upublisert.
Sundvor, Yngve. 1999. «Hjerne mot hjerte» i Sult: etter en roman av Knut Hamsun dramatisert av Yngve Sundvor redigert av Torunn Liven. Oslo: Nationaltheatret, 4.
Trencsényi, Katalin. 2015. Dramaturgy in the Making. A User’s Guide for Theatre Practitioners. London: Bloomsbury.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Zsófia Domsa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.