Knut Hamsuns Sult på scenen
DOI:
https://doi.org/10.7557/13.5646Emneord (Nøkkelord):
Hamsun, Sult, adaptasjon, teaterSammendrag
Artikkelen tar for seg fire sceniske adaptasjoner av Knut Hamsuns Sult. Den teoretiske diskusjonen reflekterer over dramatiseringens vansker og den innfløkte fortellerteknikken i Hamsuns jeg-roman. Med utgangspunkt i moderne adaptasjonsteori som ikke lenger insisterer på foreleggets primat, blir fire ulike sceniske versjoner analysert ut fra hvordan fortellerstemmen, bymiljøet, persongalleriet og kunstnertilværelsen er oversatt fra romanens medium til dramatikk. I artikkelen kommenterer jeg de utvalgte Sult-bearbeidelsene både i sammenligning med det litterære forelegget og på adaptasjonenes egne premisser. Analysen viser at de fleste adaptasjonene har som mål å gestalte Sult-heltens indre monolog på scenen. Skrivesperren og Sult-heltens vandring i storbyen, som er så sentrale motiver i romanen, blir derimot ikke alltid vektlagt. Det overordnede formålet med artikkelen er å høyne den akademiske oppmerksomheten om de tallrike dramatiseringene av Hamsuns romaner.
Referanser
Andersen, Per Thomas. 2012. Norsk litteraturhistorie. 2. utgave. Oslo: Universitetsforlaget.
Andersen, Anders T. 2019. Sult av Knut Hamsun. Oslo: Riksteatret. upublisert.
Andersen, Trine. 2019. Sults vei til teaterscenen. Lest 12. januar 2020. https://www.riksteatret.no/nyheter/sults-vei-til-teaterscenen/
Arntzen, Even. 1998. «Bentein Baardsons ’optiske falskneri’». I Film, religion, kjærlighet. 8 foredrag fra Hamsun-dagene på Hamarøy redigert av Nils M. Knutsen. Hamarøy: Hamsun-Selskapet, s. 29–46.
Arntzen, Even. 2008. «Knut Hamsun og film». I Hamsun i Tromsø IV. Rapport fra den 4. internasjonale Hamsun-konferanse, 2007 redigert av Linda H. Nesby og Henning H. Wærp. Hamarøy: Hamsun-Selskapet, 247–262.
Berg, Ine Therese. 2014. «Teater mellom to permer». Morgenbladet. 14-20. februar. Lest 30. januar 2020. https://inetberg.com/2014/03/22/teater-mellom-to-permer/
Chatman, Seymour. 1990. Coming to Terms, The Rhetoric of Narrative in Fiction and Film. Ithaka, London: Cornell University Press.
Chatman, Seymour. 1978. Story and Discourse. Narrative Structure in Fiction and
Film. Ithaka, London: Cornell University Press.
Engelstad, Arne. 2007. Fra bok til film: om adaptasjoner av litterære tekster. Oslo: Cappelen Akademisk.
Figueiredo, Ivo de. 2014. Ord & kjøtt, Norsk scenedramatikk 1890-2000. Oslo: Cappelen Damm.
Forgách, András. 2009. Éhség: Knut Hamsun regénye nyomán. Budapest: Katona József Színház. upublisert.
Fosse, Jon. 2009. Ylajali, etter Knut Hamsuns roman Sult. Stockholm: Colombine teaterförlag.
Hamsun, Knut. 1994. Fra det ubevidste Sjæleliv. Artikler om litteratur. Oslo: Gyldendal.
Hamsun, Knut. 2007. Sult. Oslo: Gyldendal.
Hamsun, Knut. 1965. Éhség oversatt av Henrik Hajdú. Budapest: Európa.
Hareide, Jorunn. 2014. «Hamsun eller Fosse? Jon Fosses Ylajali (2009) i Norden og i Frankrike» i Kulturmøter i nordisk samtidslitteratur. Festskrift til Per Thomas Andersen redigert av Ståle Dingstad, Thorstein Norheim, Ellen Rees. Oslo: Novus, 179–196.
Holst, Jan Erik. 2010. «Hamsun on the Screen». Studia Universitatis Babes-Bolyai – Philologia, 55/2010, (2) 13–16.
Kittang, Atle. 1984. Luft, vind, ingenting: Hamsuns desillusjonsromanar frå Sult til Ringen sluttet. Oslo: Gyldendal
Lessing, Gothold Ephraim. 2019. “Essay 1”. I The Hamburg Dramaturgy by G. E. Lessing. A New and Complete Annotated English Translation oversatt av Wendy Arons og Sara Figal, redigert av Natalya Baldyga. London, New York: Routledge, 37–40.
Lothe, Jakob, Christian Refsum og Unni Solberg. 2007. Litteraturvitenskapelig leksikon. 2. utgave. Oslo: Kunnskapsforlaget.
Løvaas, Kari. 2019. «Forhandlinger om verdighet i Hamsuns Sult». Norsk Litteraturvitenskapelig tidsskrift, 01/2019 (22) 7-31. https://doi.org/10.18261/issn.1504-288X-2019-01-02
Knutsen, Nils M. 1998. «Fra Sværmere til ’Telegrafisten’» I Film, religion, kjærlighet. 8 foredrag fra Hamsun-dagene på Hamarøy redigert av Nils M. Knutsen. Hamarøy: Hamsun-Selskapet, s. 47–60
Larsen, Lars Frode. 2001. Radikaleren. Hamsun ved gjennombruddet, 1888-1891. Oslo: Schibsted.
Lunde, Arne. 2011. «Knut Hamsun on Film in Transnational Contexts,» i Knut Hamsun: Transgression and Worlding redigert av Ståle Dingstad, Ylva Frøjd, Elisabeth Oxfeldt og Ellen Rees. Trondheim: Tapir Academic Press, 265–277.
Musarra-Schrøder, Ulla. 1974. «Tankegengivelsen i «Sult», et bidrag til jeg fortællingens teori». Edda 74/1974, (3) 145-159
Nettum, Rolf Nyboe. 1970. Konflikt og visjon. Hovedtemaer i Knut Hamsuns forfatterskap 1890–1912. Oslo: Gyldendal.
Rottem, Øystein. 2002. Hamsun og fantasiens triumf. Oslo: Gyldendal.
Sceneweb, Norges nasjonale database for arkivering av materiale om all norsk
profesjonell scenekunst. Lest 10. juni 2020. https://sceneweb.no/nb/artist/4240/Knut_Hamsun-1859-8-4
Szondi, Peter. 1972. Det moderna dramats teori 1850–1950. Stockholm: Wahlström & Widstrand.
Sundvor, Yngve. 1998. Sult: etter en roman av Knut Hamsun. Oslo: Nationaltheatret, upublisert.
Sundvor, Yngve. 1999. «Hjerne mot hjerte» i Sult: etter en roman av Knut Hamsun dramatisert av Yngve Sundvor redigert av Torunn Liven. Oslo: Nationaltheatret, 4.
Trencsényi, Katalin. 2015. Dramaturgy in the Making. A User’s Guide for Theatre Practitioners. London: Bloomsbury.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2020 Zsófia Domsa
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.