«Lutefiskens lengsel mot havet»
The Profil-Writers' Use of Humour in the Fight for the Literary Field
DOI:
https://doi.org/10.7557/13.6869Keywords:
Dag Solstad, Einar Økland, Jan Erik Vold, 1960s, HumourAbstract
In this article, I investigate works of fiction by three prominent authors affiliated with the zeitschrift Profil in the 1960s: Dag Solstad, Einar Økland and Jan Erik Vold. The texts I focus on, are all humorous, and this humour is used to criticise poetic practices different from the Profil-group’s own poetic program. The criticism is aimed at the idealistic tradition, moralistic literature, national romanticism, use of particularly ‘poetic’ motives, symbolic language and elevated, poetic language. Along with analyses of the Profil writers’ own texts, I also look at examples of these criticised ways of writing, by Paal Brekke, Arnulf Øverland, Erling Christie, Tore Ørjasæter And A.O. Vinje. And I point at two international sources of inspiration, Werner Aspenström and Lewis Carroll. The overall point is that the Profil writers don’t focus on one main opponent, but instead reach for a big variety of literary practises in their humorous interaction with tradition.
References
Aspenström, Karl Werner. 1996. «Ikaros och gossen Gråsten». I Levande svensk poesi, redigert av Björn Håkanson, 481. Stockholm: Natur och kultur.
Bourdieu, Pierre. 2000. Konstens regler. Det litterära fältets uppkomst och struktur, omsett til svensk av Johan Stierna. Stehag: Brutus Östling.
Brekke, Paal. 1957. Løft min krone, vind fra intet. Oslo: Aschehoug.
Carroll, Lewis. 1986. «Jabberwoky». I The laugh book. A new treasury of humor for children, redigert av Joanna Cole og Stephanie Calmenson, 261. New York m.fl.: Doubleday.
Christie, Erling. 1960. Tegnene slukner. Oslo: Aschehoug.
Dahl, Willy. 1975. Vår egen tid. Norges litteraturhistorie 6. Oslo: Cappelen.
Göranson, Sverker m.fl. 1999. «Fyrtiotalet - modernismens gjennombrott». I Från modernism till massmedial marknad. Den svenska litteraturen 3, redigert av Lars Lönnroth m.fl., 220-263. Stockholm: Bonniers.
Hageberg, Otto. 1969. «Vandreduene». Bokmelding. Vinduet, 23(1), 56-60.
Haavardsholm, Espen. 1969. «Vi trenger like lite litteraturen som flagget». Intervju med Einar Økland. Dagbladet 15.03.1969, 11.
Johannesen, Georg. 1966. Nye dikt. Oslo: Gyldendal.
Krutnik, Frank. 1984. «The clown-prints of comedy». Screen 25(4-5). https://doi.org/10.1093/screen/25.4-5.50
Rolness, Kjetil. 1992. Vulgær og vidunderlig. En studie i utsøkt dårlig smak. Oslo: Aschehoug.
Rønning, Helge. 1967. «Malice in Wonderland». Profil, 8(2).
Solstad, Dag. 1967. Svingstol. Oslo: Aschehoug.
Solstad, Dag. 1971. Et festskrift til 30-årsdagen 16 juli 1971. Utan opplysning om redaktør. Oslo: Aschehoug.
Thon, Jan [Holljen]. 1995. Tidsskriftets forståelsesformer - Profil og profilister 1959-89. Oslo: Cappelen.
Thon, Jan Holljen. 2010. «Tre former for kritisk avantgarde: Heretica, Rondo og Profil». I Kritiske portretter. Litterære tidsskrifter etter 1880, redigert av Sissel Furuseth m.fl., 131-150. Trondheim: Tapir Akademisk.
Vinje, A.O. 1864. Diktsamling. Christiania: Cappelen.
Vold, Jan Erik. 1967. «Olav H. hauge - gartner og poet». Samtiden, 77(7).
Vold, Jan Erik. 1969. Kykelipi. Oslo: Gyldendal.
Vold, Jan Erik. 1990. Poetisk praksis. 1975-1990. Oslo: Gyldendal.
Vold, Jan Erik. 2001. Uten manus. Oslo: Gyldendal.
Wildenvey, Herman. 1922. Nye dikt i utvalg. Kristiania: Gyldendal.
Økland, Einar. 1963. Ein gul dag. Oslo: Cappelen.
Økland, Einar. 1968. Vandreduene. Oslo: Samlaget.
Ørjasæter, Tore. 1910. I dalom. Kristiania: Olaf Norli.
Øverland, Arnulf. 1937. Den røde front. Oslo: Tiden.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Hadle Oftedal Andersen
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.