«Lutefiskens lengsel mot havet»

Profil-fofattarene sin bruk av humor i kampen om det litterære feltet

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7557/13.6869

Emneord (Nøkkelord):

Dag Solstad, Einar Økland, Jan Erik Vold, 1960-talet, Humor

Sammendrag

I denne artikkelen undersøker eg skjønnlitterære tekstar av tre sentrale forfattarar knytte til tidsskriftet Profil på 1960-talet: Dag Solstad, Einar Økland og Jan Erik Vold. Dei tekstane eg fokuserer på, er alle kjenneteikna ved at dei er humoristiske, og at dei på ulike måtar nyttar denne humoren til å kritisera andre lyriske skrivemåtar enn den som kjenneteiknar Profil-gruppa sin eigen poetikk. Nærmare bestemt handlar det om kritikk av den idealistiske tradisjonen; kritikk av den moraliserande litteraturen; kritikk av nasjonalromantikken; kritikk av særlege, poetiske motivkrinsar; kritikk av symbolbruk; og kritikk av høgstemd, poetisk særspråk. Saman med analysane av Profil-forfattarane sine tekstar, går eg inn på døme på desse kritiserte skrivemåtane, av Paal Brekke, Arnulf Øverland, Erling Christie, Tore Ørjasæter og A.O. Vinje. Og eg peikar på to internasjonale inspirasjonskjelder, Werner Aspenström og Lewis Carroll. Det overgripande poenget er at Profil-forfattarane ikkje fokuserer på éin hovudmotstandar, men femner særs vidt i sin humoristisk-kritiske omgang med tradisjonen.

Referanser

Aspenström, Karl Werner. 1996. «Ikaros och gossen Gråsten». I Levande svensk poesi, redigert av Björn Håkanson, 481. Stockholm: Natur och kultur.

Bourdieu, Pierre. 2000. Konstens regler. Det litterära fältets uppkomst och struktur, omsett til svensk av Johan Stierna. Stehag: Brutus Östling.

Brekke, Paal. 1957. Løft min krone, vind fra intet. Oslo: Aschehoug.

Carroll, Lewis. 1986. «Jabberwoky». I The laugh book. A new treasury of humor for children, redigert av Joanna Cole og Stephanie Calmenson, 261. New York m.fl.: Doubleday.

Christie, Erling. 1960. Tegnene slukner. Oslo: Aschehoug.

Dahl, Willy. 1975. Vår egen tid. Norges litteraturhistorie 6. Oslo: Cappelen.

Göranson, Sverker m.fl. 1999. «Fyrtiotalet - modernismens gjennombrott». I Från modernism till massmedial marknad. Den svenska litteraturen 3, redigert av Lars Lönnroth m.fl., 220-263. Stockholm: Bonniers.

Hageberg, Otto. 1969. «Vandreduene». Bokmelding. Vinduet, 23(1), 56-60.

Haavardsholm, Espen. 1969. «Vi trenger like lite litteraturen som flagget». Intervju med Einar Økland. Dagbladet 15.03.1969, 11.

Johannesen, Georg. 1966. Nye dikt. Oslo: Gyldendal.

Krutnik, Frank. 1984. «The clown-prints of comedy». Screen 25(4-5). https://doi.org/10.1093/screen/25.4-5.50

Rolness, Kjetil. 1992. Vulgær og vidunderlig. En studie i utsøkt dårlig smak. Oslo: Aschehoug.

Rønning, Helge. 1967. «Malice in Wonderland». Profil, 8(2).

Solstad, Dag. 1967. Svingstol. Oslo: Aschehoug.

Solstad, Dag. 1971. Et festskrift til 30-årsdagen 16 juli 1971. Utan opplysning om redaktør. Oslo: Aschehoug.

Thon, Jan [Holljen]. 1995. Tidsskriftets forståelsesformer - Profil og profilister 1959-89. Oslo: Cappelen.

Thon, Jan Holljen. 2010. «Tre former for kritisk avantgarde: Heretica, Rondo og Profil». I Kritiske portretter. Litterære tidsskrifter etter 1880, redigert av Sissel Furuseth m.fl., 131-150. Trondheim: Tapir Akademisk.

Vinje, A.O. 1864. Diktsamling. Christiania: Cappelen.

Vold, Jan Erik. 1967. «Olav H. hauge - gartner og poet». Samtiden, 77(7).

Vold, Jan Erik. 1969. Kykelipi. Oslo: Gyldendal.

Vold, Jan Erik. 1990. Poetisk praksis. 1975-1990. Oslo: Gyldendal.

Vold, Jan Erik. 2001. Uten manus. Oslo: Gyldendal.

Wildenvey, Herman. 1922. Nye dikt i utvalg. Kristiania: Gyldendal.

Økland, Einar. 1963. Ein gul dag. Oslo: Cappelen.

Økland, Einar. 1968. Vandreduene. Oslo: Samlaget.

Ørjasæter, Tore. 1910. I dalom. Kristiania: Olaf Norli.

Øverland, Arnulf. 1937. Den røde front. Oslo: Tiden.

Nedlastinger

Publisert

2023-11-29

Hvordan referere

Andersen, Hadle Oftedal. 2023. «‘Lutefiskens lengsel mot havet’: Profil-fofattarene sin bruk av humor i kampen om det litterære feltet». Nordlit 51 (2):33-49. https://doi.org/10.7557/13.6869.